När jag kommer till Swedish Game Arena har de byggt upp ett litet landskap med träd i spånskivor. De få utvecklare som är på plats har sina egna små bås i samma material och allt har en mysig, rustik känsla kring sig. Att de bjöd på knäckebröd och sill gör det inte mindre quirky. Deras goodybag innehöll mer knäckebröd, samt en osthyvel. De är avslappnade och mysiga och jag älskar det. Spelen jag kikade på gick helt i detta tema.
Valiant Games: Pendula Swing
Jag möttes upp av Laura från Valiant Games, vår kontaktperson på nätet och guide på plats. Hon är lika mysig som alltid och visar oss mer från fjolårets spel Pendula Swing. Det sjunde kapitlet har släppts och det är mycket nytt att prata om. Redan förra året fastnade jag för spelet då det kändes annorlunda från andra titlar.
Du tar rollen som den berömda person som besegrade orcerna och goblinerna, samt dräpte den sitta jätten. Efter dina stordåd hänger du din trogna yxa på väggen och drar dig tillbaka från världen tillsammans med din partner. Mer än ett århundrade passerar och världen förvandlas, utan din vetskap. Samhällen utvecklas, livssyner förändras och desperationen hos de utsatta är ett vanligt inslag i vardagen. Det är vinnarna som skriver historien och i det här fallet betyder det att orcer och gobliner diskrimineras och ses med på i samhället. De bor i slummen och kämpar för sina rättigheter, men människorna låter sina fördomar styra strukturen.
En dag försvinner plötsligt din yxa. Som den världsfrånvända person du har blivit måste du motvilligt ge dig ut i jakt på den i staden Pendula. Yxan har speciella krafter och den får inte hamna i fel händer. Tjuven hade dock en god tanke med detta. Hen ville att du skulle komma ut och uppleva den värld du skapade för så länge sedan. Vad är rätt? Vad är fel? Historien skrivs av vinnarna, men tänk om den verkligheten bara är hemsk?
Det första som slår mig i detta äventyr är att karaktärerna inte bara är karaktärer. De är individer, personer med sina egena bakgrunder, sina egna rädslor, drömmar och passioner. Spelet spelas som Baldur’s Gate och Diablo (peka och klicka). Det är en upplevelse som bygger på livsöden och personligheter, samhällsdraman och den mänskliga naturens styrkor och svagheter. ”När vi utvecklade spelet ville vi göra precis det vi själva ville. Skapa något som var oss” säger Laura passionerat. Det märks att det här är deras kärleksbarn, inte bara i hur hon pratar om det, men med vad som faktiskt finns att göra här.
Vi fick en kod till spelet och samtliga sju kapitel, så det kommer komma en recension på detta inom kort, då det här verkar vara en berättelse som tar det mesta. Och jag är definitivt intresserad.
Bad Yolk: Main Assembly
Utvecklarna i Bad Yolk från Uppsala har jobbat på ett craftingspel som får mig att tänka på Minecraft och dess potentiella innovation. Det kommer nog inte explodera på samma sätt som Minecraft, men Main Assembly är ett spel som definitivt kan bidra till galna konstruktioner och skapelser.
Än så länge finns ingen story eller drivkraft i spelet, annat än att bygga och ha kul. Det är mer invecklat än tidigare nämnda spel, men har definitivt liknande möjligheter i överflöd.
När du sätter dig med Main Assembly får du bygga dina egna fordon. Detta i en tredimensionell editor som använder ett gridbaserat system, men låter dig jobba utanför rutmönstret i stor grad. Allting har en realistisk fysik, så det gäller att tänka praktiskt när en börjar konstruera saker. Om din bil är framtung kommer den köra fast i terrängen, om ditt flygplan har för små vingar kommer det inte kunna fånga tillräckligt med luft för att lyfta.
När du bygger dina fordon finns det ett läge som låter dig koppla olika funktioner till varandra. Olika komponenter har olika funktioner, så det gäller att hitta en balans i detta.
Anledningen till att jag jämför Main Assembly med Minecraft är för att där Minecraft kan ses som grundkursen, men sina block och sparsamma färger, är Main Assembly fortsättningskursen. Om du har läggning åt ingenjörs- eller programmeringshållet kan det här definitivt vara något av intresse.
När vi pratade med utvecklarna sa de att de ville ge spelare verktygen att bygga sin egen ”kultur”. Om vi tittar på Minecraft är det sällan let’s plays vi letar efter längre. Vi vill se kända byggnader, designade landskap och avancerade datorer, byggda med de förutsättningar som spelet ger oss. Vi vill se vad communityt kan skapa med de verktyg som Minecraft gav dem. Main Assembly går i samma fotspår och kan definitivt bli ett nytt spel i denna obeskrivliga genre.
Main Assembly har två spellägen; challenges och sandbox. Challenges lär spelarna steg för steg. ”Vi vill undvika att överväldigad spelarna med för många komplicerade alternativ. Vi vill låta dem upptäcka olika funktioner, i rätt ordning. Sakta men säkert ökar kunskapen och kreationerna kan bli mer och mer avancerade.”
Det finns fem olika utmaningar som låter spelare lära sig de olika funktionerna och sakta bli experter på dem. Det kommer även finnas möjlighet att skräddarsy dina skapelser med tre olika färger; primär, sekundär och accentfärg. De olika fordonen kan även byggas i olika material, med olika texturer, som kan ge dem nya utseenden. Men ha i åtanke att varje material har olika egenskaper! Glas går lätt sönder, metall är tungt och gummi har en starkare friktion. Allt detta påverkar fysiken i ditt fordon och behöver tänkas på när konstruktionen är igång.