Vi såg nyligen Bungies ljumma presskonferens och upplevelsen har varit blandad på redaktionen. Vissa blev riktigt taggade på mer Destiny, andra blev besvikna av en alltför informationsfattig uppvisning. Något som dock gäller samtliga Destinyfans är nog att hypen har växt ytterligare.
Innan ni tittar på videon ovan bör det varnas att den är full av spoilers då den visar första halvan av första striken. Så om du är mån om att få dina upplevelser på egen hand, fortsätt läsa istället.
Vex och deras jävla terraformande…
Inverted Spire utspelar sig på Nessus, där du startar från regionen ”Unstable Center” vilket låter jättelovande. Cabal har placerad ut enorma borrar som måste stoppas av dig och dina lagkamrater. Miljöerna som visas upp påminner mycket om Venus, med sin emellanåt färgstarka fauna, växlad med kalla toner i en vexinfesterad miljö. Tänk lite The Nexus blandat med The Undying Mind. De som testat den första striken har gett den överhängande bra betyg och är väldigt nöjda med vad den erbjuder och bara av att se en video från det gör mig riktigt sugen. Jag vet inte om det är en överhängande nostalgi som vill ha mer av samma sak, eller om det är en genuin fascination av de nya detaljerna.
De små sakerna som gör stor skillnad…
På tal om nya detaljer – vi får se en ny design på ammunition, en HUD som är lika stilren som sist, men snyggare, samt en justering i livmätaren på minibossar (dvs köttigare fiender som är mer förbannade). Bossarna har kvar sina gula livmätare, men de har blivit längre, vilket är en förvånansvärt snygg detalj. Förändringen gör att bildspråket blir ännu tydligare och det ser ut att verkligen kännas som att du slåss mot en boss. Även tuffare fienden har den längre mätaren, vilket bara förstärker intrycket av att det här faktiskt är en tuffare fiende.
Flashbacks till Vault of Glass och ändå inte
Några strider och ”minibossar” senare får de möta Protheon, Modular Mind – strikens boss i som du får slåss emot i tre etapper. Den första tar plats i ett rum som ser taget ut från Vault of Glass, där Modular Mind kallar på Harpy-mobs. Ge den lagom med stryk så kommer han teleportera bort och lösa upp golvet du står på, vilket låter dig falla lite väl långt (var beredd med ett andra hopp). Spelarna landar i en arenaliknande struktur, där fighten fortsätter.
Modular Mind fortsätter kalla in mobs, men denna gång goblins. När bossen är runt en tredjedel i hälsa kommer golvet lösas upp igen och spelarna landar i en triangulär konstruktion, även den av vex, för att avsluta striden. Omgiven av diverse vexfiender – och inte alltför mycket skydd! – måste Modular Mind avslutas, vilket verkar vara lättare sagt än gjort.
Som referens i svårighetsgrad gör de detta på lv.20 och det ser ut att vara hyfsat kompetent motstånd på den nivån. Om de kommer ha level requirements som i första spelet återstår att se.
Den första striken och det första riktigt tydliga gameplayet får spelet att framstå bättre, måste jag säga. Jag är som sagt bra nyfiken på det här och vill verkligen att det blir bra, så det känns skönt att se striken från början till slut. Det finns en del nya saker som är riktigt spännande och en del saker jag fortfarande funderar lite över. Än så länge känns Nessus som ”Venus 2” blandat med ”Black Garden”. Oavsett detta så är förhoppningarna lite större nu.
För er som vill se hur det går i Inverted Spire kan se klart det här nedan: