Virtual Reality, eller Virtuell Realitet på svenska (Virtuell Verklighet kan man också kalla det), är ett koncept som vi har väntat på länge. Nu är det inte längre en fråga om att få det tillgängligt för massorna, nu handlar det om att förbättra upplevelsen.
Första gången som denna skribent stötte på VR var redan under 90-talet. Då var det fortfarande ett koncept, men en liten kille var på Disney Land i Florida. Utan att riktigt veta vad det faktiskt var för något drog han på sig huvudbonaden och drog ner lådan som skulle ner för ögonen… Och sedan stod han där. Mitt i en labyrint med mörkblått golv och skyhöga lila väggar. Längs med gången framför mig såg jag mynt sväva ovanför marken. Killen sneglade nedåt och märkte att det var precis som att han befann sig någon annan stans och inte längre i mässan på Disney World. Jag vände mig om och kikade bakåt, och grafiken följde med. Det var verkligen som att vara i en annan värld. Killen började ”gå” framåt och mynten plingade till, precis som att de samlades. Killen började jobba sig igenom labyrinten och efter några svängar såg han något hemskt.
Det är nästan 20 år sedan som den lilla killen fick uppleva en Virtuell Verklighet. Den lille killen var jag och spelet var klassiska Pac Man. Sedan den dagen har jag väntat tålmodigt på att VR-eran verkligen ska dra igång. Vad har de gjort under så lång tid? Varför blev det inte en grej av det mycket tidigare än 2016? Det är verkligen inte lång tid kvar tills Sony släpper sin kommersiella version. Oculus har mekat med sin version i några år nu redan utan att komma fram till en glasklar kommersiell produkt. Oculus var det första bolaget som verkligen började meka med en fungerande allt-i-allo modell för VR, och redan för något år sedan kunde man köpa den första versionen av Oculus Rift VR-set. Även om det var tänkte som en allt-i-allo-modell så finns det väldigt få prylar som man kan använda det med.
Nu när Sony släpper sin version så förväntar jag mig kallt att branschen kommer att explodera. Möjligheterna är oändliga när det kommer till VR och jag kan väl föreställa mig att varenda typ av bransch kommer kunna dra nytta av detta inom kort. Redan nu kan man se tydliga strukturer över vilka branschen som är snabba på att anamma teknologin.
Film-branschen var den näst första att ta vara på detta. Om någon har varit på Cosmonova på det Naturhistoriska Riksmuseet i den norra utkanten av Stockholm (eller IMAX som det är känt som utomlands) vet att det länge har funnits ytterligare en dimension utöver det vi ser på TV:n. IMAX biografer ger dig en 180-gradig vinkel och ofta på en rundad skärm vilket skapar ett djup i bilden som en vanlig plattskärm inte kan jämföra sig med. Nu när VR-teknik verkligen slår igenom har filmproducenter redan börjat skapa filmer för det. Erotik-industrin ligger redan långt framme i det.
Tillverkare av TV-och-datorspel var de första som anammade VR-teknik till fullo. För nästan 20 år sedan när jag testade VR-PacMan verkade det givet att TV-spel skulle se ut sådär som standard. Ganska snart också, teknologin verkade ju finnas klar där och då. Men icke då, det skulle ta ytterligare nästan två decennier innan samtalet kom upp som ett seriöst ämne. Jag väntar med spänning på Call of Duty eller Resident Evil i VR-version.
En annan bransch som har varit hyfsat snabba på att dra nytta av den nya tekniken är gaming-branschen. Man kan spela för pengar via VR-set och det finns redan ett par alternativ i branschen.
Spela för pengar på en virtuell plattform
I samband med att Oculus började förfina sin prototyp var det någon smart person inom iGaming branschen som insåg att det var rätt tillfälle att kombinera kunskaper. Inte långt efter att Oculus fixade en fullt fungerande prototyp så började det även att mekas med plattformar för casino i VR-format. Det tog inte jättelänge och redan under en mässa 2015 kunde man provspela den första versionen av ett VR-casino. Det är ett bolag som heter SlotsMillion som var först ut med en VR-roulette. Trots det goda initiativet så var det tydligt att det var en beta version som inte ännu hade rullats ut för kommersiellt bruk. Men ända sedan dess har vissa casinon lottat ut mängder av Oculus VR-set, så det är definitivt på frammarsch. Och med tanke på att branschens två största och mest innovativa speltillverkare redan mekar med nya spel för VR-casinon så verkar det redan vara givet att det är nästa naturliga steg.
Även VR-poker har kommit långt fram i utvecklingen och det finns hela program tillgängliga för det. Vi väntar på att någon kommer ut med en komplett plattform för VR-gambling. Det kan nog inte vara särskilt länge innan fokus tas från de vanliga nätcasinona och läggs på det nya och det spännande. Det är bra att det finns massa filialer som håller koll på branschen och rapporterar om nyheter som gäller just detta. Det är ju ändå en otroligt stor bransch som rör sig kraftigt vilket gör att det är svårt för oss vanliga människor att hänga med.
Ny era för online gambling
Det är många som är nyfikna på konceptet om att spela i en virtuell värld. Det är tydligt vart iGaming branschen är på väg. Strax innan årtusendets första millennieskifte 2010 blev smartphones introducerade, och världen har aldrig vart sig lik sedan dess. Nu kan vi spela nästan alla spel i mobilen och i surfplattan, och det finns ingen anledning att tro att VR-tekniken inte kommer att göra ett liknande avtryck.
Vad vi ser redan idag är tre större branschen som tar sig an VR-eran. Det är spel-branschen (TV och Datorspel, gambling m.m), film och video (streaming online), och e-handel. Detta år anno 2016 är det första året som bär stor betydelse för VR-tekniken och enligt beräkningar från BI Intelligence beräknas en förväntad årlig tillväxt till VR-industrin på ca 99%.
Om du vill få bättre förståelse över hur iGaming industrin funkar och hur casinona gör för att konkurrera med varandra så finns det många sajter du kan besöka, men en som vi litar på är först ut med att prata om ett ämne som tilltalar alla som gillar att spela casino.