På Microsoft har de tänkt ett steg längre. Knappast ett osynligt steg, men ganska svårt sådant. De kanske inte är först med idén, men de är definitivt ledande på marknaden när det kommer till att utveckla officiella versioner själva. Det tackar vi dem för.
”På Microsoft tror vi på att uppmuntra varje person och varje organisation till att klara av mer. Vår Our CEO, Satya Nadella, har pratat om hur nödvändigt det är att vi tänjer på gränserna om huruvida teknologi kan hjälpa oss inkludera alla. Dessa principer har en djup inverkan på hur vi utvecklar produkter som är designade för alla. Vi har varit på en resa genom inkluderande design, vilket hyllar och drar inspiration från personer som ofta ses förbi i de mer konventionella designerna.”
Phil Spencer, företagsledare på Microsoft, diskuterade detta på den årliga DICE-konferensen i februari. Där pratade han om hur design kan göra världen mer jämställd, genom inkludering. Han (med flera) är därför väldigt spända på att låta oss ta del av deras Story Labs-presentation där vi får gå in djupare på vad deras senaste projekt går ut på. De har förhoppningen att detta kommer inspirera och uppmuntra personer med handikapp att ta sig an deras spel och upplevelser till Xbox One och Windows 10. Allt med hjälp av Xbox Adaptive Controller.
Genom att ta en inkluderande approach till designen och ta hänsyn till gamers med handikapp. De kanske inte kan nå axelknapparna eller hålla i kontrollen en längre tid. Med saker som detta i åtanke har de utvecklat en handkontroll som suddar ut dessa hinder. Efter att ha gett sig in på denna resa för att förstå sina spelare bättre har deras ögon öppnats för inkludering och motivationen att designa hårdvara för dem.
För spelare med begränsad mobilitet har det varit svårt att hålla i kontroller och få dessa att fungera med dem. Att skapa en design som ser till allas behov är svårt. Lösningarna som finns idag är ofta andrahandstillverkning som kostar väldigt mycket och inte alls är lika lättillgängligt. Det finns olika privatpersoner och organisationer som har skapat egna lösningar. Tyvärr har det varit svårt att skapa en helgripande design då behoven kan variera så otroligt mycket.
Xbox Adaptive Controller utvecklades tillsammans med organisationer runt hela världen. Det jobbades med dem på en nära nivå och direkt med spelare som har olika mobila handikapp. Deras mål har varit att skapa en kontroll som är så tillgänglig som möjligt. På det viset kan spelare skapa ett tillvägagångssätt som fungerar för dem. Detta på ett flexibelt och mindre kostsamt sätt. Kontrollen har två stora knappar som kan programmeras om för att fungera med standardkontrollens knappar via appen Xbox Accessories.
Xbox Adaptive Controller kostar 99.99 USD (ca 800 kr) och finns tillgängligt exklusivt genom Microsoft Store. Xbox Adaptive Controller kommer erbjuda ett stort värde jämfört med de alternativ som finns idag. Microsoft kommer dela med sig av mer om Xbox Adaptive Controller under årets E3. Xbox Adaptive Controller kommer släppas senare i år och det kommer mer information i samband med att förbeställningarna släpps.