Planet of Lana Recension

Planet of Lana är äntligen här och det har varit väntan väl värd.

Svensk spelindustri fortsätter leverera starka berättelser som spelar på hjärtsträngarna. Planet of Lana är det senaste i en rad sådana exempel. Denna lilla juvel har vi redan hunnit skriva spaltmeter om, och det är inte undra på. Det är storartat filmiskt på ett sätt som påminner en om hur liten man kan vara i det stora universum, samtidigt som det är väldigt personligt.

Undertiteln som försvann

Planet of Lana utvecklades av den lilla svenska studion Wishfully och släpps av tillika svenska Thunderful. Spelet beskrivs som en sci-fi actionplattformare, men dess filmiska kvaliteter får i varje fall mig att vilja lägga till epitetet cinematisk där någonstans. Det enda som skiljer Planet of Lana från säg Lunark är egentligen rotoskopi. Det är mestadels något positivt, men det återkommer vi till sedan. Limbo är en annan uppenbar (och geografiskt närliggande) jämförelse. Limbo, Lunark, Lana … hmm.

En gång under utvecklingen fanns undertiteln An Off-Earth Odyssey. Denna föll bort ur kommunikationen någonstans under senare halvan av 2021. Den främsta anledningen är troligtvis att Planet of Lana inte behöver förankras till Jorden redan i sin titel. Allas vår hemplanet är fortfarande en del av berättelsen, men att förstå hur är en stor del av behållningen med spelet och bör inte avslöjas i förhand.

Den del av berättelsen som med rätta bör avslöjas är egentligen rätt enkel. Du spelar som flickan Lana, vars hemvärld blir invaderad av underliga farkoster från ovan. Du lyckas ensam hålla dig undan från att tillfångatas av dem. Din syster har dock inte samma tur, och det är nu din uppgift att rädda henne. Ganska snart stöter du på den lilla Mui, en söt, hjälpsam blobb med speciella krafter och aversion mot vatten.

Starka vattenfärger

Innan du får smaka på själva spelmekaniken är det dock bilden och ljudet som tar över sinnena. Grafiken är utsökt handmålad med svampduttade detaljer. Gräset är frodigt (och döljer dig dessutom från fiender!), träden skrollar i parallax i för- och bakgrund, och vattnet skiner livgivande blått. Miljön är idel grönska av olika sorter, med ett par andra områden emellanåt för den goda variationens skull. De löser av varandra som en taktfast metronom; här ges helt enkelt inte tillfälle att tröttna.

Grafiken befinner sig någonstans mellan Studio Ghibli och WB:s tecknade klassiker Järnjätten. Det gäller även för musiken, som är distinkt filmisk och signeras Takeshi Furukawa (The Last Guardian, Star Wars: The Clone Wars). Det är alltså inte undra på att många av stråkarna för tanken till just Star Wars. Samtidigt ryms här flera spår med röst och sång, av Siobhan Wilson. Det hela är inspelat med Hungarian Studio Orchestra och vad jag kallt förväntar mig är dyr utrustning. För bra låter det – förbaskat bra!

Soundtracken komplimenteras av en oerhört passande ljudbild. Det är ofta bara vindens sus och Lanas och Muis fotsteg som hörs. När robotarna väl kommer in är det inte bara en maffig orkester som får håren på armarna att resa sig; robotarna har kusligt mekaniska steg och ett ihåligt, olycksbådande och burkigt läte som effektivt varnar en att det nu är dags att gömma sig.

Robotarnas mekaniska mumlande utgör faktiskt en del av spelets berättelse, och återanvänds i variationer i spelets soundtrack. Det figurerar också i spelets musikpussel, till undertecknads förtret. Dessa pussel är de enda problemen jag hade i hela spelet, och bekräftar väl i princip mina farhågor om min tondövhet. Tur man inte behöver gehör för att njuta i stora drag av soundtracken.

Planet of Lana recensionsbild: Vegetation

Planet of Lana är med sina knappa fyra timmar ett kort spel, och jag hade inte velat ha det annorlunda. Här har vi en upplevelse så detaljerad och välgjord att det vore en skymf att klaga över och vilja ha mer av. Planet of Lana är precis så långt som det behöver vara – ett välsvarvat och belönande äventyr. Återvändare kan gotta sig i ett tiotal dolda helgedomar att hitta i spelet, samt ’cheevon att klara hela alltet utan att dö en enda gång.

Det finns gott som spel som delar beskrivning med Planet of Lana (förutom de nämnda kommer jag osökt att tänka på Voyage som även det är svenskt), men det finns få som gör det så tjusigt och elegant. Planet of Lana är helt enkelt en upplevelse du sent lär ångra.

Planet of Lana släpptes den 23 maj 2023 på PC (Steam), Xbox One och Series X|S. Denna recension är av PC-versionen och möjlig tack vare en recensionskod.

Planet of Lana är en utsökt (och ursöt) science fiction-berättelse och en stolthet för svensk spelindustri. Allt från manus till illustration och musik andas höga produktionsvärden och stort själsligt engagemang. Är du den gamer som gillar lite långsammare, cinematiska spelupplevelser och gärna i munsbitar, är Planet of Lana som skapt för dig.
  • Mästerligt filmiskt
  • Väldigt bra pussel (nästan uteslutande)
  • Stark story trots få ord