Plantronics RIG 700HD Headset Recension

När jag öppnar min lilla julklapp hittar jag en svart låda med detaljer i brons. Som stort fan av färgskalan de senare Deus Ex-spelen använde faller det här mig helt i smaken. Det är stilrent och snyggt designat. Men håller RIG 700HD måttet när det kommer till ljudkvalitet och spelkompatibilitet?

Det första jag gör när jag ska testa hörlurar är att starta upp ett spel, kasta mig in i ett kaos för att höra hur väl surrounden fungerar. Till min besvikelse är den nästintill obefintlig. Det är en ganska tunn ljudbild som knappt ger mig aurell vägledning. Det kändes nästan knastrigt då basen är väldigt fattig, med en alldeles för framhävd diskant. Ungefär som att lyssna på musik genom ett par snäckor.

Efter ett speltest drar jag igång lite basfokuserad musik på Spotify för att se om ljudbilden är bättre där. Basen finns där och är väldigt djup, men ligger lite väl långt bak. Ljudet är väldigt krispigt, men med en alldeles för tung balans åt diskanthållet. Basen är negligerad och det känns väldigt synd. När jag testade RIG 400 HX upplevde jag att ljudbilden var mycket bättre. Om du är ute efter en jämn ljudbild skulle jag välja dem framför RIG 700HD.

Något som verkar ha varit problemet med RIG-serien är komforten. Daniel testade seriens 500 Pro-modell och det fallerade på den punkten. 400 HX kändes också klumpig och det har definitivt blivit bättre med 700HD-modellen. Tyvärr har de offrat ljudbilden istället.

Headset = kassa mikrofoner

Mikrofonen på RIG 700HD ser inte mycket ut för världen och det är den inte heller. Den fyller definitivt sin funktion och fungerar alldeles utmärkt om du bara spelar med vänner. Personligen har jag aldrig gillat mikrofoner på headset då jag skämt bort mig själv med separata mikrofoner som är uteslutande designade för att ta upp och återge ljud bra. Headsetmikrofoner har en tendens att bara uppfylla ett minimum och jag upplever att det stämmer även här. Om du streamar eller spelar in tal rekommenderar jag inte mikrofonen som följer med. Kvaliteten på mikrofonen är alltså helt beroende av ditt användningsområde. Personligen totalvägrar jag mikrofonen och har lagt strax under 400 kronor på en bra mikrofon istället.

Det onda med det goda

Trots medioker återgivning har RIG 700HD en del fina funktioner också. Att det är trådlöst är knappast unikt idag, men definitivt en fördel. Du kopplar in en lite dosa i en USB-port, slår på headsetet och kör. Inget krångel, bara plug-n-play. På headsetet har du en mängd olika funktioner som du kan justera din upplevelse med. Dels har du en knapp för ljudåtergivning, där du kan välja om du vill ha låg eller hög återgivning i lurarna.

Om du är som mig så vill du helst slippa förinställd återgivning finns det också som alternativ. När du väljer läge piper det till en, två eller tre gånger, beroende på vilket läge du valt. Du har såklart en volymratt där du kan justera hur mycket du vill höra i ditt headset, samt ett mixhjul som låter dig balansera chatten med spelljudet. Detta kräver dock kabel, vilket tillintetgör den trådlösa funktionen.

Batteritiden ligger på 12 timmar, så har du bara laddat det kan du i lugn och ro spela en två, tre dagar om du är väldigt aktiv. Med tio meters radie kan du utan problem koppla in det en bit bort utan att behöva oroa dig för signalen.

Headsetet är bekvämt och ser snyggt ut, men med en så pass ojämn ljudbild känns de inte intressanta för mig ispelsammanhang. Om du letar efter ett headset för spel, med en mikrofon som kan återge tal på en förståelig nivå kan det vara intressant, men jag tycker fortfarande att en borde se över alternativen.

Jag har valt att plocka bort mokrofonen och använder headsetet som hörlurar när jag lyssnar på podcasts, diverse videos på Youtube och emellanåt Spotify. Det är perfekt för tal och med trådlöshet kan jag röra mig problemfritt utan paus i lyssnandet. Men spel? Nej, då väljer jag något annat.

Halva intrycket kommer från utseendet och RIG 700 är riktigt snygga. Stilrena i svart och brons, med sina lättjusterade kåpor. Att headsetet är trådlöst gör det ännu mer tilltalande. Problemet är att mikrofonen, har en dålig ljudkvalitet. Det håller måttet i privata spelsessioner men är väldigt undermåligt för stream och videos. Om du bara vill lyssna på tal (youtube, podcasts) är det ypperliga hörlurar. Överlag är det ett okej headset, men det hänger helt på hur du ska använda dem.
  • Otroligt snygg design
  • Trådlöst
  • Väldigt krispigt ljud