Puyo Puyo AGES Recension

Det är svårt att göra ett spel man är så fruktansvärt dålig på någon rättvisa i en recension, men med eller utan färdigheter är Puyo Puyo AGES ändå bland det tråkigaste som släppts av SEGA på Nintendo Switch.

Puyo Puyo är ett välkänt men udda arkadspel från 1991 utvecklat av Compile och utgivet av SEGA. Till dags dato har originalet portats till minst tio maskiner och Nintendo Switch är den senaste i ordningen. Det är första gången denna spelserie utkommer med AGES-namnet. Frågan är om det är värt det.

På med pusselansiktet

Puyo Puyo AGES spelas mot en annan spelare, datorstyrd eller mänsklig. Mot datorn spelar du genom en liten lättsam berättelse med dialoger mellan varje opponent innan det är dags att ge smisk. Själva arenan är en tudelad skärm där du ska para ihop likfärgade blobbar, eller puyo, som faller i par (Puyo Puyo) från toppen av skärmen. Lyckas du kedja samman fyra stycken, försvinner de och fyller din motståndares kö med ofog. När hen lagt sitt nästa par puyo, dyker mörka puyo upp på planen – olika många beroende på hur många set om fyra eller fler puyo du lyckades rensa bort.

Puyo Puyo AGES upplyser mig om att jag behöver all hjälp jag kan få.
Tack för upplysningen.

Här finns en elefant i rummet: Undertecknad är inte tillräckligt duktig på Puyo Puyo AGES för att kunna ta sig till eftertexterna. Inte ens på svårighetsgraden Easy med Helper Mode aktiverat. Spelet kräver nämligen en planering framåt som går utanpå många andra spel inom genren.

Cirkeln är sluten; balansen är bruten

För de som spelat Super Puzzle Fighter 2 låter den här textens förra avsnitt säkert bekant. Faktum med att Puyo Puyo var influerat av 1-mot-1-slagsmålen i Street Fighter 2 redan i konceptstadiet. Puyo Puyo influerade i sin tur Super Puzzle Fighter 2 – en av Street Fighter-seriens absolut bästa sticklingar; cirkeln är så att säga sluten. Super Puzzle Fighter 2 har dock en helt annan inlärningskurva, och det är här Puyo Puyo AGES lär lämna spelare som inte är så vana vid pusselspel i dammet.

Om du som jag inte kan komma till eftertexterna själv kommer YouTube-kanalen Tamer Koh här till undsättning.

Alla pusselspel kommer med sitt eget mönster och tankesätt spelaren måste vänja sig vid, och Puyo Puyo AGES har ett som du får obarmhärtigt kort tid att bekanta dig med. Motståndarna gör nämligen slarvsylta av dig innan du så mycket som hinner säga puyo om du inte snabbt bemästrar hur du påhöglägger puyoparen för att leverera puyo-kedjeattacker. Det är synd att alla starka karaktärer och roliga interaktioner (för ett pusselspel, i varje fall) därmed låses bakom en svårighetsvägg. Åtminstone fram till tvåspelarläget åker fram.

Spelar perfekta par Puyo Puyo AGES?

Min kära sambo blev lite lätt beroende av tvåspelarläget i Puyo Puyo AGES, så till den milda grad att vi säkert satt med det i någon timme utan paus. I tvåspelarläget rör sig puyoparen rätt mycket snabbare än i berättelseläget och bäddar för stressigt hektiska kvickhetsdueller. Multiplayer är alltså den största behållningen i Puyo Puyo AGES i det här hushållet – men för det finns en hel uppsjö med bättre, mer innehållsrika versioner. Faktum med att både Puyo Puyo Champions, som är i samma prisklass som AGES, och Puyo Puyo Tetris (som dock ligger på 400 kr. i skrivande stund) finns tillgängliga på Nintendo Switch. Det här är en titel du gott kan vara utan.

Puyo Puyo AGES har lika fantasifulla karaktärer som det har ett oförlåtande upplägg. Vill man bestämt ha det här pusselsystemet finns där många bättre delar i serien, varav flera av dem finns på Switchen. Köp hellre dem.
  • Supercharmig grafik och röster(!)
  • Högkvalitativ översättning (särskilt för sin tid!)
  • Roliga dialoger