Roccat Kain Recension

Roccat Kain är en minimalistisk, behaglig, mottaglig och träffsäker mus. Roccat säger att det är deras mästerverk, jag påstår att de är nära.

Roccats senaste precisionsmus lånar sitt namn från Kain som enligt första moseboken var den första människan att döda när han fraggade sin lillebror Abel i avundsjuka. Nu uppmanar inte folket på Roccat att du ska bli ett rövhål som Kain, utan att musen ska ge dig förutsättningarna att fragga först i gaming. För att infria målet innehåller Roccat Kain en ny, patenterad, teknologi. Innan vi går in på detaljerna river vi av musens stats fort.

  • Vikt: 89 gram
  • Optik: 16 000 DPI (Owl-Eye sensor)
  • Livslängd: 50 miljoner klick
  • Anslutning: vävd kabel som är 30% mer flexibel.
  • Övrigt: 16,8 miljoner färger (AIMO ljusteknologi)

Egenskaper

Roccat Kain kan modifieras med mjukvaran Roccat Swarm.

Vid första anseende ser Roccat Kain ut som en nedbantad version av andra, mer teknologiskt muskulösa mös. Men vi får inte låta oss luras av den minimalistiska designen, Roccat Kain är otroligt skön att vila handen på. Roccat själva säger att formen tagits fram för att tillgodose alla typer av händer och även om jag skruvar mig skeptiskt till det påståendet har musen en form som handen lätt kan kupa sig över. Mina normalstora händer trivs med Kain och min partner med mindre och slankare tassar finner också musen behaglig.

Nu för tiden väger alla prestandamöss så pass lite att några gram hit eller dit inte spelar någon större roll. Men musens ringa vikt tillsammans med dess två, stora “fötter” gör att den glider fram som en klick margarin i stekpannan. Den vävda sladden är följsam och lätt vilket motverkar att den gör motstånd när du drar musen upp och ner, något andra möss alltid lyckas irritera mig med. Det låter löjligt att säga det men Kain är bara skön att använda!

Precision

Roccat Kain är utrustad med samma optiska öga som introducerades med Roccat Kone AIMO, sensorn som heter Owl-Eye. Men till skillnad från Kone AIMO har Kains uggleöga buffats med ytterligare fyra tusen DPI till maximala 16 tusen. Vad någon spelare någonsin ska med så mycket DPI till tror jag inte ens Roccat själva vet, men valmöjligheten finns där. Vad som är viktigt att veta är att ögat återger knivskarp precision på 1:1. Precis som jag sa i recensionen för Kone AIMO, ger Owl-Eye en naturlig precision som är svår att gå tillbaka från.

Mekanismen sitter precis under knappen och har en fjäder i taket

Men det är inte sensorns som är Kains styrka, utan klicket. Traditionellt har klickmekanismen i möss legat i botten på musen, även Roccats tidigare möss. Vad det har resulterat i är att klicken är längre bort från fingret. Det är det som ger upphov till svampiga klick. Kain vänder upp och ner på pannkakan och sätter mekanismen i taket på musen istället vilket resulterar i att klicken är direkta. Den korta responstiden gör att klicket återställer sig mycket snabbare än andra möss och går att klicka igen. Vi pratar naturligtvis om hundradelars sekunder här, men tro mig, känslan är märkbar. Till råga på allt har Kain en smartare firmware som gör att signalen från musen till burken är 16 millisekunder snabbare än tidigare modeller. Tid är allt, eller?

En annan viktig aspekt av Kains tillgänglighet är att vänster och höger musknapp är separata från skalet. Vanligtvis har moderna möss musknappar som är en del av det övre skalet. Designen har försvårat för små händer att klicka. På Roccat Kain ser du tydligt var knapp slutar och skal börjar. Bäst av allt är att klicken längst bak på musknapparna är lika precisa som där fram.

Design

Roccat Kain har en minimalistisk form och i den enkelheten är den också otroligt snygg. Den matta plasten på höljet är både mjuk på ögat och i handen. Blir din hand lite svettig slinter inte musen som en tvål utan vilar kvar under långa sessioner. Stållisten som löper mellan musknapparna och genom mushjulet är en accent som får Kains övriga mjuka former att träda fram. AIMO-belysningen på mushjulet och logotypen skiftar i vackra neonfärger utan att stjäla uppmärksamheten från resten av din gamingstation. Kain är den blygsamma pricken över i:et.

Det finns fyra modeller av Roccat Kain, svart eller vit, med eller utan friktionsgummi. Jag har testat den vita utan friktionsgummi och anser att den uppfyller mina krav på styrning. Men vet du med dig att du behöver extra friktion finns det två modeller tillgängliga för dig: Kain 100 och Kain 102. Det finns även trådlösa modeller, 200 och 202.

Älskvärd

Jag är ganska kräsen när det kommer till gamingprylar. De ska vara snygga, funktionella och sköna att använda flera timmar i streck. Av den anledningen är det inte många gamingmöss jag testar som får bli bestående installationer i min spelstation. Roccat Kain är en av de få som lyckas övertala mig om sitt värde. Kains komfort och reaktiva klick tillsammans med optikens precision bildar tillsammans en helhet som är svår att avfärda. Min enda kritik är att Kain känns ömtålig. Den lätta vikten får mig att oroa mig för att den ska gå sönder om jag tappar den, eller om barnen använder den vårdslöst. Utöver det är Kain en av de bästa mössen jag haft nöjet att använda.

Nu är det inte så att jag påstår att klickmekanismen i Kain gör att du som spelare har en fördel över dina motståndare – det finns på tok för många variabler för att någonsin bekräfta det. Och det är inte anledningen till varför musen är bra. Det är snarare klickens kvickhet och återställning som får musen att kännas reaktiv och konsekvent på en nivå jag inte trodde var möjligt. Det är uppfriskande med en mus som höjer ribban på vad ett riktigt bra klick är. Roccat Kain är den musen.

Summering
Roccat Kain är en enkel och behagligt designad mus med nya switchar som gör klicken snabbare. Men det är helheten av en skön och snygg design tillsammans med precision och respons som gör Roccat Kain till en av de bästa mössen där ute.
Bra
  • Klicken
  • Precisionen
  • Komforten
Sämre
  • Upplevs som ömtålig
9
Grymt
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.