Somber Recension

Somber är en munsbit utforskningsplattformare du kan klara av i en sittning. Dess atmosfär är perfekt för höstmörkret kring allahelgona och den blygsamma prislappen gör det till en (nästan) given rekommendation.

Somber är ett litet, kärt metroidvania med en höstkulör som är så indie att de tre (!) utvecklarna skriver ut sina namn direkt på Steam-sidan. De är David Söderström, Mikaela Marti och Evelyn Petterson. Som namnen antyder är de en del av det spelunder som är Sveriges stolthet. Deras studio heter, passande nog, You Will Get There, och Somber är deras debutspel.

Själv är bäste dräng

Presentationen av Somber görs nog bäst av PR-snubbarna själva: Tänk dig att Tim Burton utvecklade LIMBO och tillfogade spelmekaniken från Ori-spelen. Somber är alltså mörkt, förebrående och med en berättelse delvis dold bakom tolkningar. Det går ut på att gradvis samla å dig nya förmågor och förstärka de du redan har tills du kan nå nya områden och tillintetgöra nya fiender. Det hela presenteras med en höstkulör som heter duga och ett översinnligt soundtrack signerat Jonatan Söderström.

Somber utspelar sig i en värld vid namn Gloom där du spelar som en dödlig liten boll av mörk slime. Vi kan kalla hen Gloom-Grimer. Gloom-Grimer är en rätt snäll geggaboll tills du blivit dess fiende. När Gloom hotas av en stor spindelliknande maskin, hoppar hen direkt till undsättning. Till en början har du enkel- och dubbelhopp till din hjälp i att utforska Gloom. Du får snabbt tillgång till sprint, vägghopp och skjutförmågor innan det är dags att göra upp med byns nya nemesis – något som lätt kan bli av på under en speltimmes tid.

Kort och (mestadels) gott

Så, svar: ja. Somber är kort. Det är riktigt kort. Detta är självfallet inget negativt i sig. Spelmekaniken är i princip lika robust som inspirationskällorna och lämnar inget i övrigt att önska. Berättelsen är i all sin enkelhet precis vad man kan förvänta sig av genren. I jämförelsen med inte bara LIMBO, utan även Inside och Little Nightmares, är det lätt att kalla spelets mörker för ett nordiskt designdrag. Det finns dock självklart liknande titlar som kan ta upp den (släckta) facklan, däribland LucasArts Lucidity, BeautiFun:s Nihilumbra och WayForwards A Boy And His Blob.

Här finns helt enkelt ingen brist på mörka plattformare som är bra. Det Somber för till bordet är att det är ett så kallat metroidvania (vilket jag kallar för käcka rappakaljan utforskningsplattformsspel i den här recensionen). Dess korthet gör Somber till ett rätt unikt inlägg i genren och borde få tidsträngda gamers att dra öronen åt sig.

Det är i sin återspelbarhet Somber lider något. I dagsläget får du en rapport om samlade föremål efter spelets eftertexter. Kartsystemet gör det dock svårt att veta exakt vilka föremål du plockat och inte (där finns ett frågetecken på rutan, men det försvinner till synes aldrig). Här finns i dagsläget heller inga prestationer/cheevos för att plocka allt, och det tycks heller inte påverka slutet.

Sammanfattningsvis gör det inte ett dyft att Somber är en upplevelse i storlek munsbit. Det är mysigt och stämningsfullt så länge det varar, och de frustrationer som finns är snabbt som bortblåsta. Med sina knappa sju euro i åberopad prislapp vill jag i allra högsta grad ge det min fulla rekommendation.

Somber släpptes på PC via Steam den 12 oktober 2022 med en prislapp på 6,59 €. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Sombers release är löjligt vältajmad. Ett (någorlunda) billigt, vackert och höstdoftande spel med lite lagom kuslig atmosfär som dessutom inte åberopar särskilt mycket av din tid. Allt kompletteras med en riktigt robust kontroll och ger en på det stora hela frustrationsfri upplevelse som ändå går att avnjuta i din egen takt.
  • Tajt kontroll
  • Föredömligt kort och mysigt
  • Ingen integrerad screenshot-funktion