Suicide Squad: Kill the Justice League Recension

Efter en älskad Batman-trilogi skiftar Rocksteady Studios fokus från hjältar till skurkar. Men deras nya actionspel är kontroversiellt på fler sätt än så. Fast är fans och kritiker orättvisa i sin hårda bedömning?

Alla vet att Batman: Arkham Asylumn och dess uppföljare är de bästa superhjältespelen. Till och med Arkham Knight som hade en katastrofal release anses vara toppklass. Utvecklaren Rocksteady Studios har gjort sig själva en björntjänst med sina Batman-alster. Förväntningarna var minst sagt höga när de utannonserade Suicide Squad: Kill the Justice League. Men när det blev känt att spelet skulle vara ett live service- och looter shooter-spel svalnade intresset och en iskall skepsis spred sig i kollektivet.

Den här recensionen utgår från att du har lite förkunskaper vad det gäller DC Universe och onlinespel.

Att överträffa mästerverk efter mästerverk är näst intill omöjligt – vilket förmodligen är anledningen till att Metroid Prime 4 fortfarande inte sett dagens ljus. Av den anledningen kan man tänka sig att det är på sin plats att testa något nytt, men att gå från starkt single player-spel till ett riskabelt onlinespel är minst sagt våghalsigt. Dumdristigt till och med. Inte nog med att marknaden är mättad på tidskrävande onlinespel, de är dessutom notoriskt svåra att hålla vid liv. För att inte tala om den generella tröttheten bland gamers.

Anthem, Marvel’s Avengers, Tom Clancy’s The Division 2, Halo Infinite, Babylon’s Fall, Evolve, med flera, är alla mer eller mindre misslyckade försök till live service- och onlinespel. Och här kommer då Suicide Squad: Kill the Justice League, ytterligare ett påkostat försök att träffa jackpot på den nyckfulla spelmarknaden.

Suicide Squad: Kill the Justice League är faktiskt ett bra försök. En god ansats. Men…

Substanslös i det betydelsefulla

Om vi för ett ögonblick bortser från de tekniska problem som rapporterats på framförallt PC (jag har haft en felfri upplevelse på PS5) lider Suicide Squad: Kill the Justice League av bristande substans. Rocksteady Studios har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa personligheterna i spelet; Debra Wilson är fantastisk som alltid och gestaltar Amanda Waller suveränt. Lika så legenden Kevin Conroy som Batman. Kill the Justice League har också ett robust system för loot och fånigt rolig action!

Under större delen av kampanjen är det skoj att röja runt i Metropolis och spöa mutanter. Harley Quinn och de andra skurkarna i Suicide Squad munhuggs konstant och säger ostiga one liners. När det är på topp är det mycket underhållande! Och att bevittna den fruktansvärda makt superhjältarna har och att ”åta sig” uppdraget att döda dem är spännande. Men eftersom spelet är så medvetet byggt på grundpelarna online, öppen värld, samarbete och loot, påverkar det hela äventyrets struktur.

Som sagt är stora delar av kampanjen rolig. Fast efter flera timmar och några bossar stagnerar upplevelsen avsevärt. Och när du väl tragglat dig genom kampanjen och låser upp slutspelet i Suicide Squad: Kill the Justice League inser du att samma aktiviteter väntar dig där. Inga betydelsefulla mekaniker tillkommer. Inga nya aktiviteter. Inga nya miljöer (bortsett från en apokalyptisk version av Metropolis). Det störta synden enligt mig är dock att inga nya fiender eller bossar blir introducerade. Allt du gjort de senaste 20-30 timmarna återanvänds med förväntningen att nötas ad infinitum.

Här anser jag Kill the Justice Leagues största hinder ligger. Rocksteady Studios måste expandera med mycket innehåll om de ska ha en chans att rädda sitt spel. Och de måste göra det snabbt! Det dalande intresset för Suicide Squad: Kill the Justice League har snart nått botten. Även om en del spelare återvänder för mars-uppdateringen, som bland annat skall introducera Jokern, kommer det att gå åt helvete om de inte utökar Kill the Justice League med substans!

Suicide Squad: Kill the Justice League, Warner Bros. Games 2024.

Substans i det här fallet är unika aktiviteter för slutspelet, med särskilda belöningar. Fler aktiviteter, fler miljöer som utmanar spelare både i strid och förflyttning. Nya mekaniska inslag som fräschar upp spelupplevelsen. Nya vapen, fler effekter, fler sätt att skräddarsy våra skurkar. Grunden är redan etablerad – men gamers tröttnar så snabbt på att spela innehållsfattiga spel. Suicide Squad: Kill the Justice League behöver mer och det behöver variation!

Sjudundrande spektakel

Suicide Squad: Kill the Justice League har som tidigare nämnt en bra grund, detta i spelets strider, loot och gestaltning. Storyn kan till viss del också anses vara en bra grund för spelets tilltänkta framtid som live service (att döda hjärntvättade och onda ikoniska superhjältar är en kontrovers, men är spännande stoff för en mörk berättelse), men vi ska inte ta i nu. Berättelsen duger.

Gestaltningen av karaktärerna är fenomenal och bidrar till underhållningen, särskilt i spelets filmsekvenser. Berättelsens dystra utgångspunkt blandat med bra och ”dålig” humor i drivor skapar en unik smak av svart humor. Ibland är det för mycket, men oftast är det precis spot on! Däremot finns det gott om utrymme för samtliga karaktärer att utvecklas och växa.

Strid i Suicide Squad: Kill the Justice League går hand i hand med skurkarnas förflyttning. Drabbningar är explosiva, fartfyllda och adrenalinstinna. Du måste röra dig konstant för att överleva fiendernas kulregn. Med hjälp av varje skurks unika rörelseförmåga flyger/hoppar/svingar/zoomar du mellan hustak samtidigt som du lobbar granater och sprejar fiender. Det är engagerande och kräver att du är alert hela tiden! När det är som bäst går du in i en slags trans och väver mobilitet och eldskurar med dödlig elegans!

Strid i Suicide Squad: Kill the Justice League är lätt att komma igång med, men desto svårare att bemästra. Därför är det så himla engagerande i stunden! Att göra en snygg entré och ha ihjäl dina motståndare utan att tappa momentum är tillfredsställande! I dessa ögonblick levererar Kill the Justice League en oerhörd maktfantasi. Och i sällskap med en kompis eller två online, blir de spektakulära våldsutövningarna en rolig tävling sinsemellan. Vem kan få högst poäng under ett uppdrag?

De flesta lootspel har en tendens att förlita sig på ett stort utbud av variabler för att tillgodose hungriga gamers. Men vad de brukar sakna är funktioner som ger spelare en nivå av kontroll över looten de får. Suicide Squad: Kill the Justice League har däremot allt från början! Du kan applicera statuseffekter på dina vapen för att göra din build mindre berörd av eventuella byten i arsenalen. Det går dessutom att slumpa om egenskaper på vapen för en chans att göra alla ”nästan god rolls” till bättre vapen. Kill the Justice League har även olika set som öppnar upp för spännande builds!

Håller tummarna för Rocksteady Studios

Oavsett om Rocksteady Studios faktiskt ville göra ett loot-baserat onlinespel i Arkham-universumet, eller om påtryckningar från Warner Bros. fick dem att anpassa sin spelidé så står vi här idag med ett onlinespel som inte alls verkar generera särskilt stort intresse. Detta trots Rocksteadys expertis inom spelutveckling och berättande. Fortsätter snacket kring Kill the Justice League att vara negativt, eller om antalet spelare minskar ännu mer, då är jag rädd för att Warner Bros. Games kanske drar ur sladden hos Rocksteady.

Jag hoppas innerligt att Suicide Squad: Kill the Justice League får de uppdateringar spelet behöver för att vinna tillbaka fans och uppfylla sin potential som onlinespel. Det vore så synd om åratal av hårt arbete hos Rocksteady skulle rinna ut i sanden. Det vore förfärligt om talangfulla och passionerade spelutvecklare skulle förlora sina jobb på grund av Kill the Justice League. Samtidigt ska inte vi lägga våra pengar på en medelmåttig produkt som företagsledningen enväldigt (utgår jag från) beslutat ska vara onlinebaserat och packat med de sedvanliga mikrotransaktionerna onlinespel numera är förknippade med.

Suicide Squad: Kill the Justice League är ett underhållande actionspel med otroligt högt produktionsvärde. Filmsekvenser och animationer är bland det bästa i industrin, lootsystemen är engagerande och det är otroligt roligt att slåss mot fiender! Men en generellt ointressant karta, repetetiva aktiviteter och en generell brist på variation gör att Suicide Squad: Kill the Justice League kommer få det otroligt svårt att överleva i det långa loppet.
  • Fantastisk gestaltning och animation
  • Underhållande strider
  • Systemen för loot är robusta