Super Smash Bros. Wii U Recension

Med Mario Kart föddes en tävlingsinstinkt inom mig som jag tidigare saknat. Racingspelet var både roligt lätt och utmanande på samma gång och var egentligen det första ordentliga multiplayerspelet som jag upplevde. Tidigare var jag och syrran alltid tvungna att turas om att spela, varannan timme eller efter game over, men med ett spel som delade skärmen itu kunde vi spela samtidigt. Till en början var jag bättre än henne, men hon lärde sig snabbt och hon blev snart ett hot för min överlägsenhet. 1999 kom Super Smash Bros. till Nintendo 64 och syskonrivaliteten blev en blodig kamp. I alla fall för mig.

Super Smash Bros. Wii U är det fjärde spelet ur Smash-serien och är ett fightingspel där Nintendofigurer, plus några gäster från andra spelutvecklare, går loss på varandra. Där klassiska fightingspel har livsmätare som skall slås bort har kämparna i Smash en procenträknare där varje slag ökar figurernas procent. Målet är att slå bort de andra från banan och desto högre procent en figur har desto lättare flyger de iväg. Det är ett system som efter snart femton år fortfarande känns fräscht.

Precis som Mario Kart-spelen är Super Smash Bros. Wii U ett hektiskt, kaotiskt och färgsprakande spel. Men precis som Mario Kart är det också ett spel med komplexa regler – och insikten om dessa gör spelet fantastiskt belönande. Den stora behållningen i Nintendos spel är att de är lätta att lära sig men svåra att bemästra – Smash Wii U är inget undantag.

screen-1

Shake it Fox!

För de som spelat de tidigare Smash-spelen känns Super Smash Bros. Wii U inledningsvis som en polerad HD-uppdatering av nått av de äldre spelen och det är otroligt lätt att komma in i flowet. Efter en stund blir det klart att det inte bara är grafiken som förbättrats utan även mekaniken. Spelet känns tightare och tyngre än de tidigare spelen som jag minns som ganska luftiga och sliriga.

Nintendo har verkligen samlat så mycket historia och kuriosa i det här spelet att det får föregångaren Super Smash Bros. Brawl, som ända var ett bibliotek i sig, att framstå som en fis i rymden. Här finns fler figurer än jag orkar räkna, musik som en uttalad Nindendonörd som jag aldrig hört. Att nämna alla spellägen och detaljer i Super Smash Bros. Wii U skulle kunna fylla ett lexikon, därför radar jag enbart upp några få som är unika för den här upplagan.

Förutom en drös med olika spellägen för singlespel eller multiplayer är brädspelet Smash Tour, där spelarna samlar på sig egenskaper och medhjälpare inför striderna, är lika galet som det är kul. Perfekt för festen eller när trevligt besök hälsar på – inte för den ensamma spelaren.

screen-7

Det går att ta foton i Smash som sedan kan delas på Miiverse. Jätteskoj!

Med Stage Builder går det med begränsade resurser att skapa egna banor att röja på. Här är det bara fantasin som sätter gränserna. Tyvärr är verktygen dåliga och det är knepigt att överföra arenan en har i huvudet till det faktiska spelet. Det går till exempel inte att redigera misstag eller göra enkla ändringar utan att behöva ta bort och göra om. Detta gör det frustrerande att konstruera större eller mer detaljerade arenor.

Ett smart drag av Nintendo var att implementera mikro-demos i Smash där spelaren kan testa ett av kämparnas originalspel från 80- och 90-talet i några minuter och sedan erbjuda spelaren att köpa dessa till Virtual Console via Nintendo eShop. Dessa Masterpieces som de heter må vara ett snålt knep att tjäna in pengar från hängivna fans, men jag uppskattar de små tillgängliga munsbitarna. Här går det att testa mästerverk som Super Metroid, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Star Fox 64 och Super Mario World. Ska vi se vem som kan komma längst i The Legend of Zelda på fyra minuter?

En ny serie produkter som introducerades med Super Smash Bros. Wii U är amiibo, samlarobjekt som går att använda i Nintendos egna spel. Dessa figurer fungerar inte exakt som de för Disney Infinity eller Skylanders, utan är tänkta att bidra med lite extra digitalt innehåll till ett brett sortiment av Nintendospel. Till exempel låste min Link-amiibo upp en unik förardräkt i Mario Kart 8 och ett speciellt vapen i Hyrule Warriors. Kommande spel som som vi vet på ett eller annat sätt stödjer amiibos är Captain Toad: Treasure Tracker och Yoshi’s Wooly World.

peach amiibo

Tyvärr är figurerna ute på marknaden inte lika detaljerade och fina som på denna på bilden som är en prototyp och inte fabriksprodukt. Med det sagt är de som säljs faktiskt mycket fina ändå och är värdiga en plats i Nintendosamlingen.

I Super Smash Bros. Wii U används amiibos som personifierade versioner av de slagkämpar som redan medverkar i spelet. Det går att öka deras styrka, utrusta dem, lära dem nya tekniker och så klart slåss med eller mot dem. Bortsett från allt meckande med amiibosarnas egenskaper finns det sorgligt nog inte så mycket användning för dem i spelet förutom i spelläget Smash, som är de vanliga matcherna för upp till åtta kämpar. Dessa samlarfigurer marknadsfördes med Smash i åtanke, därför är det lite tråkigt att figurerna inte har fler användningar i spelet. Varför kunde de inte ha gjort ett litet äventyr där spelaren, tillsammans med sin amiibo, har i uppdrag att rädda världen i en serie episka slagsmål? Något mer hade inte skadat.

Även om Nintendo ligger efter på online-delen har de tagit stormkliv från hur det funkade på Wii. Det är superlätt att hitta andra att spela med och det är enkelt att koppla upp sig mot sina vänner. Det är inte många gånger som jag upplevt lagg online och jag har mina misstankar att dem jag spelat mot bott antingen i Sverige eller annat nordiskt land. De gånger som det laggat har det varit mot asiatiska spelare och då laggar det tyvärr horribelt mycket. Därför är det en stor miss från Nintendos sida att det inte går att sortera spelfält efter globala regioner eller uppkopplingshastighet.

Något som Smash till Wii U gör är att skilja mellan dödsallvarliga, rankade matcher och oseriösa vänskapsmatcher. For Glory och For Fun, som de heter, delar upp spelare i olika sinnesstämningar i stort sett och i den ena skalas allt bort för att testa spelares skicklighet och i den andra kan kaoset av alla föremål leda till att vem som helst vinner. Dock så är det ingen garanti att vredesutbrott inte uppstår i For Fun-matcher, för det finns gott om riktigt duktiga spelare!

Jag har inte haft så här kul med ett fightingspel sedan det förra Smash-spelet. Figurerna är lika fantastiska som när de introducerades 99 och att smasha ut någon och se dem smälla in i teverutan är lika tillfredsställande nu som då. Mycket och lite har hänt sedan det blev möjligt att leva ut frågan om vilken Nintendofigur som är bäst och just nu känns det här som den definitiva versionen av Smash. Det må ha sina brister men sett till helheten och kvantiteten av innehållet är Super Smash Bros. Wii U ett måste för fans och den perfekta julklappen för syskonen. När jag och syrran fick Super Smash Bros. till Nintendo 64 kunde jag vara en riktigt dålig förlorare, men idag minns jag bara det fina i de matcherna och hur sjukt kul vi hade.

Super Smash Bros. Wii U finns ute nu till Wii U. Super Smash Bros. finns även till Nintendo 3DS.

[recension titel=”Super Smash Bros. Wii U” betyg=”9,5″ skribent=”Daniel Vallejo” datum=”2014-12-19″][/recension]

• Hektisk och frenetisk Nintendo-fighting som både är skojfriskt och seriöst