Surviving Mars: Green Planet Recension

Green Planet förvandlar den mytomspunna röda planeten till ett grönskande paradis. Men vägen dit är lång och mödosam. Bara de mest hängivna marsianerna orkar sköta den här trädgården och det gör mödan på sätt och vis värt det.

Jag landar på Mars för tredje gången och slår på min favoritradiostation Official Mars Radio. Därefter sätter jag igång med arbetet. Det var några månader sedan jag satte foten på Mars. Då tävlade jag mot andra kolonier om att föda den första marsianen och andra koloniala milstolpar. Den här gången gäller fortfarande tävlingarna, men jag lägger ingen vikt vid dem utan fokuserar på hållbarhet. Utan någon vattenkälla vid landningsområdet behöver jag söka mig utåt och finner ett på andra sidan ett berg. Där sätter jag ner spaden. Drönarna sliter för att etablera ett fotfäste. Likt alla tidigare besök på Mars döper jag den första kupolen till Jamestown och utan att ha byggt ett sjukhus föder mina mest attraktiva kolonisatörer det första barnet.

En ofantligt lång tid senare har resursbrist, expansion och sabotage resulterat i att mina planer för att terraformera Mars skjutits upp. Vid det här laget har jag spenderat åtta timmar på Jamestown utan att ha ökat planetens temperatur en enda grad (för att terraformera Mars behövs bland annat växthusgaser och värme). Jag inser att projektet kommer ta mig längre tid än väntat. Men istället för att börja om på en ny koloni och hoppas på bättre förutsättningar, kämpar jag vidare för att överleva mot alla odds.

Läs gärna vår recension på Surviving Mars och föregående expansion Space Race.

Överlevare

En stor del av charmen i Surviving Mars ligger i de oväntade motgångarna och tillfredsställelsen att lyckas trots förutsättningarna. Den aspekten finns kvar även i Green Planet. Även på de lättare svårighetsgraderna är terrängens slumpmässiga natur en utmaning att överkomma. Tack och lov får vi nu ett verktyg som låter oss jämna till marken och bygga ramper. Det må vara tidskrävande att piska marken i form men det underlättar utbredningen av en koloni.

Mars har fått en grön tallskog.
När klimatet är tillräckligt jordlikt kan kupolerna monteras ner.

Ett steg i utvecklingen av Surviving Mars och potentiella värdefulla källor är de nya expeditionerna. På den globala kartan ser du nu nya uppdrag som kan erhålla värdefulla resurser, främja forskningen eller underlätta terraformeringen av Mars. Atombomba polarisen för att öka vattennivåerna eller bygg en enorm spegel i omloppsbanan för att hetta upp planeten. Projekten är kostsamma och kräver framforskad teknologi men skyndar på den mödosamma processen.

Transformeringen från ödemark till paradis är inte en lugn sådan utan kan orsaka flera naturkatastrofer innan klimatet är stabilt. Syraregn som sakta men säkert sliter ner infrastrukturen, jordbävningar (eller marsbävningar) och våldsamma sandstormar hotar din kolonis säkerhet och skapar en spännande dynamik i Green Planet som det annars ganska statiska spelet saknat. Dessutom är det utmanande att härda ut stormen, så att säga.

Inga miljöavgifter

Kärnkraftsreaktorer på Mars yta. Kanske blir det en självlysande green planet.
En skrämmande bild på Tellus, men en hoppfull sådan på Mars.

Centralt i Green Planet är de nya byggnaderna nödvändiga för att göra planeten beboelig. Dessa och andra teknologier och projekt forskas fram i det nya forskningsområdet Terraforming. Byggnadernas funktioner är direkt kopplade till planetens nya globala värden (vatten, temperatur, atmosfär och vegetation). Då många värden är beroende på varandra är det viktigt att utveckla alla medel för att främja ett stabilt klimat. Atmosfär behövs för att vidhålla planetens temperatur, som i sin tur behövs för att vattnet på Mars inte ska frysa till is.

Det kanske låter enkelt, men tro mig, det är inte lätt att ändra klimatet på en global skala. Mars saknar som ni kanske vet ett starkt magnetiskt fält och utan ett pumpar du i stort sett alla växthusgaser ut i rymden. Obalans i vatten och atmosfär kan i sin tur leda till starka syraregn som tar kål på vegetation och gör marken obruklig. Men när temperaturen ökar och mer vatten övergår till flytande och gasform får Mars härliga svenska sommarskurar.

Grönt är skönt

Utvecklaren Haemimont Games hade kunnat göra terraformeringen som ett sidoprojekt i stil med de befintliga projekten – ett mål som i så fall skulle uppnås genom passiv spelmekanik. Men jag är glad att de inte gjorde så. Green Planet är ett tillägg som aktiverar och engagerar dig i din kolonis framtid. Motgångar och andra katastrofer som dyker upp på vägen utmanar dig med dynamiska vändningar samtidigt som globala projekt möjliggör stora framsteg. Green Planet är en betydelsefull expansion för Surviving Mars som gör spelupplevelsen näst intill fulländad.

För mig är det bästa ögonblicket när jag går ut på planetmenyn och får se frukten av mina ansträngningar. Planeten som tidigare varit femtio nyanser av rött börjar visa gröna och blåa fläckar. Allteftersom procentsatserna på planetens förvandlingsvärden blir högre öppnar jag menyn bara för att se om Mars blivit grönare. Den här typen av visuell bekräftelse på makronivå är förvånansvärt tillfredsställande. Visst är det häftigt att se området runt min koloni bli en tallskog, men att se förvandlingen på en global skala får min kropp att utsöndra massor av glädjekemikalier.

Mars håller på att terraformeras. She's becoming a green planet.
De första tecknen på terraformeringen.

Några små klagomål

Tyvärr är spelets informations- och hjälpavsnitt fortfarande outvecklade. Till exempel spenderade jag flera timmar på en av mina äldre kolonier i tron om att jag skulle kunna påbörja en terraformering på den sparfilen. Jag fick till slut bekräftat på ett forum att man behöver starta ett nytt parti för att det nya innehållet ska vara tillgängligt. Ingenstans på spelets officiella kanaler står det att de gamla sparfilerna inte är kompatibla med Green Planet. På samma sätt finns det ingen tydlig förklaring i spelets hjälpmeny på sambandet mellan planetens värden och terraformeringens framgång.

Även om stora förbättringar gjorts på mikrostyrningen av spelets automatiserade funktioner är den artificiella intelligensen begränsad. Flera gånger måste jag planera infrastrukturen av min koloni på ett ologiskt eller opraktiskt sätt bara för att undvika konflikter i drönarnas beteende. Till och med invånarna agerar som rymdgurkor och kan fortfarande inte röra sig fritt mellan intilliggande kupoler på egen hand, utan behöver tunnlar för att förstå att det finns andra stadsdelar. Och tunnlarna kan inte byggas på eller under ledningar, vilket gör spontan tillväxt av kolonin till knepigare stadsprojekt än ombyggnationen av Slussen.

Essentiellt

Surviving Mars: Green Planet är den bästa expansionen hittills till spelet och ett måste för fans. Spelare som övergett Mars till fördel för andra upplevelser kan till och med hitta anledning att återvända till den röda planeten. Green Planet ger spelet långsiktiga mål som tar tid att uppnå, skapar förändringar i spelflödet och aktiverar dig som spelare.

Om Surviving Mars inte är något för dig övertalar inte Green Planet dig att börja spela. Spelmekaniken är den samma fast med ett stort, engagerat slutspel byggt ovanpå det.

Surviving Mars: Green Planet, Haemimont Games och Paradox Interactive.

Green Planet ger spelare ett nytt och meningsfullt slutmål i Surviving Mars. Att etablera en självständig koloni och utforska Mars har varit ganska enkelt. Men att terraformera planeten är en helt annan uppgift som höjer ribban. Surviving Mars blir nog inte bättre än såhär.
  • Kvalitetsförbättringar
  • Meningsfullt slutmål
  • Uppdrag på större skala