Sword Art Online Last Recollection Recension

Last Recollection är den sista delen i spelserien Sword Art Online. Kirito och vänner från seriens historia samlas för att rädda Underworld. Men är det ett värdigt avslut på den nu tio år gamla serien?

Sword Art Online Last Recollection är det sista och avslutande kapitlet i spelserien som började med 2014 med Hollow Fragment. Vad framtiden håller för spelserien är i dagsläget oklart, men böckerna rullar på med en ny berättelse. Kanske denna saga blir grunden för en ny generation Sword Art Online-tevespel?

Bandai Namco Entertainment utannonserade nyligen ett kommande onlinespel vid namn Sword Art Online: Fractured Daydream. Läs mer om det här.

Last Recollection är en direkt uppföljare till Sword Art Online Alicization Lycoris och ser Kirito och hans vänner återförenas för att förhindra ett krig från att bryta ut. Tillsammans med den nya kompanjonen Dorothy ger de sig in i the Dark Territory och bakom fiendelinjerna. På äventyret möter de nya vänner och motståndare, och en ondska som måste besegras.

Likt föregående delar i spelserien följer Last Recollection löst händelserna från animen och novellerna. Sword Art Online Last Recollection är baserad på War of the Underworld-storyn som avslutar den fjärde säsongen av animen. Fast precis som de föregående spelen gör Last Recollection stora avsteg från originalet och är mer en alternativ berättelse.

Fan service utan mycket service

Sword Art Online har en invecklad berättelse med många inblandade karaktärer och sociala relationer, för att inte tala om underliggande teknisk mumbojumbo och gaming-lingo. Till råga på allt är det av (sub-)genren isekai. Seriens komplicerade bakgrundshistoria gör det svårt att komma in Sword Art Online Last Recollection. Särskilt när spelet inte gör några ansträngningar för att introducera nykomlingar. Av den anledningen är spelet enbart rekommenderat för fans som har koll på serien och framförallt har spelat Alicization Lycoris.

Trots att spelet är hårt vinklad till fans som följer serien är Sword Art Online Last Recollection underligt designad mekaniskt. I stark kontrast till Alicization Lycoris är Last Recollection linjärt, har större betoning på action och gör sig av med mycket fluff för en kortare och mer intensiv upplevelse. Till exempel är crafting och fiske borta. Karaktärsutvecklingen har blivit mer horisontell med simpla numeriska uppgraderingar till vapen och rustningar. Sammantaget är Last Recollection på ett mekaniskt plan mer nybörjarvänligt.

Sword Art Online Last Recollection, Bandai Namco Entertainment 2023.

Dissonansen mellan berättelse och spelmekanik skär sig. För mig som spelat alla föregående spel i serien är den förenklade spelmekaniken oengagerande. Samtidigt ser jag hur utestängande storyn är. Och när det inte finns mycket annat att göra utöver enformiga sidouppdrag är det enda drivet framåt viljan att se storyns slut.

Till och med den kåta dejting-simulatorn och pillow talk-funktionen är borttaget ur grundspelet. Istället är dessa förlagda till planerade DLC under året. Jag är personligen inte förtjust i denna aktivitet då det känns som att man är otrogen mot Kiritos flickvän Asuna. Men svettisar som tycker om att komma närmare sina favoritanimetjejer kommer rasa över dess frånvaro. Vill de ha kuddsnack med sina waifus behöver de punga ut några extra hundralappar – vilket är surt för ett 600-kronorsspel i en serie som tidigare alltid inkluderat romanser.

Användarvänlighet från fel håll

Jag är helt och hållet för användarvänlighet och tillgänglighet. Att så många som möjligt – oavsett förutsättningar – ska kunna ta detta fantastiska medium som är spel. Det finns mängder med metoder för det, varav den allra äldsta och vanligaste är valbara svårighetsgrader. Nyckelordet här är valbar.

När Sword Art Online Alicization Lycoris släpptes fick det mycket feedback, bland annat att stridssystemet var för avancerat. Utvecklaren lyssnade och spenderade tid och resurser för att skapa funktioner som gjorde spelet mer lättillgängligt. Till och med spelets långa inledning fick ett visual novel-alternativ. Alicization Lycoris tog den rätta vägen.

Sword Art Online Last Recollection börjar istället i andra änden och är redan från början simplifierad. Stridsmekaniken låter dig besegra de svåraste bossarna genom att bara hamra på en knapp. Som sagt är uppgraderingarna enkla numeriska ökningar och berättelsen är kortare och mer intensiv. Ingen crafting. Inga sidoaktiviteter. Istället för att erbjuda bra alternativ för en bred variation av spelare är ribban satt fånigt lågt.

Den låga tekniska inträdeströskeln gör att fans av serien, som uppskattar taktiska strider, variation i utvecklingsmöjligheter och sidoaktiviteter, löper stor risk att uppleva Last Recollection som tråkigt. Spelare som hade svårt med Alicization Lycoris och vill spela uppföljaren kommer däremot ha roligt.

Kära vänner återvänder till Last Recollection

Du kommer träffa många, väldigt många karaktärer i Sword Art Online Last Recollection. Vänner från hela spelserien ansluter till Kiritos kamp för fred. 42 spelbara karaktärer inklusive Asuna, Leafa och Silica, men även karaktärer från Fatal Bullet och Cardinal Scale slår följe. Till och med mina favoriter Zeliska och Kureha! Men om du trodde att du skulle slippa Medina så har du fel; du får stå ut med henne med.

Med så många vänner till ditt förfogande är det lätt att bli överväldigad. Last Recollection ger dig tack och lov en bra överblick på kämparnas stridsroller, egenskaper och utrustning. Dessutom är Tactical Arts-systemet mycket enklare än föregångarens Records med självlärande-AI-system. Med ett par enkla knapptryck ställer du in hjältens beteende och reaktioner. Fast personligen tycker jag om att handgripligen ta kontroll över karaktärerna i min grupp och aktivera deras egenskaper när jag vill.

Precis som i Sword Art Online Alicization Lycoris har Last Recollection en strålande ensemble av röstskådespelare. Haruka Tomatsu gör (som vanligt) en strålande prestation i att gestalta hjältinnan Asuna! Och musiken från Ryouhei Fujieda är väldigt stämningsfull. Tillsammans bidrar det till att engagera dig i berättelsen och striderna – trots att storyn ibland är fånig och striderna kan bli utdragna.

Bra men tyvärr inte det värdiga avslut vi hoppats på

Efter att det underhållande Sword Art Online Alicization Lycoris, som efter flertalet uppdateringar blev riktigt bra, förväntade jag mig att en regelrätt uppföljare som Last Recollection faktiskt skulle bli bättre. Att utvecklaren skulle ta tillvara på lärdomarna och bygga ett mer raffinerat spel. Men känslan jag får av Last Recollection är att feedbacken från Alicization Lycoris skrämt upp dem till den grad att de drog in på allt.

På många sätt är Sword Art Online Last Recollection mer välarbetad. Tactical Arts är ett genomtänkt och lättbegripligt system för dina stridskompanjoner och världen är lite mer interaktiv. Tyvärr har för mycket gått förlorat i processen. Fast spelet är betydligt mer stabilt än sin föregångare saknar den också mycket av det som gjorde det underhållande: engagerande strider, valmöjligheter i karaktärsutveckling och end game.

Där Alicization Lycoris öppnade upp för flera nya utmaningar efter storyns slut har Last Recollection bara en handfull bossar du kan ge dig på. Du tröttnar väldigt fort på att spendera tid på de utdragna striderna, även om de ger dig tillgång till spelets starkaste vapen. Det andra alternativa spelläget är en arena som låter dig strida mot eskalerande motståndare. Men belöningarna är så triviala att de knappast är värt besväret.

Sword Art Online Last Recollection är ett okej actionrollspel med dramatisk berättelse och suveräna gestaltningar. Dessvärre behöver du tampas med repetitiva strider och oengagerande mekaniker på vägen. Fans kommer sakna flera av seriens klassiska inslag som fått ryka till förmån för en enklare och mer lättillgänglig upplevelse.

Det är tråkigt att behöva rapportera att Sword Art Online Last Recollection inte är det avslut på serien vi hoppats på.

Sword Art Online Last Recollection är en salig blandning. Å ena sidan har du ett flödande stridssystem som är snärtigare och lättare att lära sig. Samtidigt har det begränsat den strategiska aspekten genom att göra kombos enkla knapptryck. Å ena sidan har du 42 karaktärer att välja mellan, alla från tidigare Sword Art Online-spelen. Men å andra sidan har flera av seriens klassiska inslag så som dejting och weapon crafting fått stryka på foten. Strömlinjeformning löper genom hela spelet och har på många sätt gjort det till en sämre upplevelse jämfört med sin föregångare Alicization Lycoris.
  • Många kära återseenden!
  • Musiken och röstskådespelarna är suveräna!
  • En mycket mer linjär värld.