Tales of Arise – Beyond the Dawn Recension

Beyond the Dawn är en mer personlig berättelse och något av en epilog för det storslagna äventyret. Med andra ord är det mer Tales of Arise, på gott och ont.

Över ett år har passerat sedan vi sist såg Alphen, Shionne och de andra hjältarna från Tales of Arise. Samma tidsspann har passerat i spelet och expansionen Beyond the Dawn tar vid något år efter slutstriden. Världen är räddad, fast det betyder inte per automatik att alla problem är lösta. Det är fortfarande ansträngt mellan folken från Dahna och Rena. Och Beyond the Dawn personifierar konflikten genom att fokusera på en individ fastklämd mellan två världar.

Tales of Arise – Beyond the Dawn är en expansion för cirka 300 SEK som kräver grundspelet. Det är tillgängligt på samtliga av spelets plattformar: Playstation 5, Xbox Series X|S och PC. Varvat gav grundspelet Tales of Arise en stabil 9 när vi recenserade det 2021.

Kärt återseende

Tales of Arise är ett av de bästa spelen i serien på länge. Det har en mörkare berättelse, om krig och utnyttjandet av folkslag som anses vara mindre värda. Spelet vågar ta i hemska teman som än idag tyvärr är relevanta. Och att uppleva karaktärernas frustration kring orättvisorna och den rättfärdigade ondskan som dikterar individernas öden är både engagerande och rörande.

Att få en anledning att hoppa in i det actionfyllda stridssystemet och träffa hjältarna igen är en fröjd. Det är underhållande att se karaktärerna mestadels är kvar i sina roller. Att Kisara är lika mammig med gänget och att Law och Rinwell gnabbas skapar en trygg start på äventyret. Samt att fokus hamnar på berättelsens huvudkaraktär: Nazamil. Musiken går hand i handske med scenerna och är åter igen diktad av talangfulle Motoi Sakuraba. Röstskådespelarna gestaltar sina roller spektakulärt i denna encore och Nazamil rundar av gruppen fint med hennes tillbakadragna hållning.

Tales of Arise: Beyond the Dawn, Bandai Namco Entertainment 2023.

Nazamil är som sagt huvudkaraktären i Beyond the Dawn och berättelsen kretsar mestadels kring henne. Då hon är det första barnet med föräldrar från Rena och Dahna blir hon personifieringen av det sociala stigma som genomsyrar spelet. Men till skillnad från de andra karaktärerna är hon inte spelbar. Istället är Nazamil något av en skyddsling som hjältarna tar under sina vingar. Fast att detta till en början framstår som befängt är det en väldigt effektiv metod för att väcka spelarens engagemang i hennes välmående!

Nazamil är en blyg och tillbakadragen tös som vid första anblick är en animestereotyp. Fast under äventyrets gång mjuknar man sakta upp för henne. Den dramatiska berättelsen och schyssta presentationen får även denna härdade skribent att bli engagerad i händelserna. Precis som originalet pendlar vi mellan skratt och tårar, extas och spänning. Men tyvärr har den här expansionen ett par egenheter för sig som underminerar våra bedrifter i grundspelet. Dessa underliga designval förhindrar Beyond the Dawn från att avrunda Tales of Arise med stående ovationer.

Gissa vad det kan vara?

Mer av samma – på gott och ont

Det som gör det lite motigt att spela Beyond the Dawn är att expansionen inte använder sig av dina karaktärer från Tales of Arise. När du startar Beyond the Dawn påbörjar du en ny sparfil där alla hjältarna har förutbestämda levels och utrustning. Du importerar inget från dina andra sparfiler utan börjar i stort sett om från början. Så all din utrustning, dina titlar och Artes behöver ordnas på nytt. För någon som investerat mycket tid i Tales of Arise är detta som en dånande örfil.

Tales of Arise: Beyond the Dawn går att spela utan att ha klarat Tales of Arise. Däremot behöver du grundspelet på samma plattform för att kunna starta Beyond the Dawn.

Inte heller nog med att Beyond the Dawn nollställer karaktärerna – det tillför ytterst lite vad det gäller karaktärsutveckling. Hjältarna får inga nya Artes och förutom en handfull nya vapen i expansionens slutskede finns här inget som motiverar dig att utveckla karaktärerna. Jämfört med den suveräna storyn, som verkligen tar tillvara på berättelsens grund, tar expansionens mekanik inte hänsyn till fans som älskar Tales of Arise och som har lagt ner massor av tid på spelet. Istället är det som om den vore riktad till nykomlingar som enkelt ska komma igång – vilket skär sig mot storyn som istället förutsätter att du upplevt grundspelet i sin helhet.

Tales of Arise: Beyond the Dawn återanvänder också mycket innehåll från originalet. Du besöker gamla områden och strider mot samma fiender när du rör dig mellan punkt a och b. Det är först när du kommer till de faktiskt nya områdena (tre nya dungeons) som du ställs inför något nytt. Detta gör att en känsla av repetition infinner sig trots att de nya bossarna är spännande och att stridsmekaniken i sig är välsmord.

Missad potential

Tales of Arise: Beyond the Dawn är ett suveränt avslut på ett suveränt japanskt rollspel. Men det är också ett som inte tar tillvara på sina mest hängivna följare. Fans har fått stryka på foten för att göra expansionen lättillgänglig. Och bristen av nytt innehåll och extramaterial får Beyond the Dawn att inte riktigt berättiga sin prislapp på cirka 329SEK. Varför är inte Tales of Arise och Beyond the Dawn integrerade, så att du kan använda dina fullt utvecklade hjältar? Varför har den ingen svårighetsökning? Varför introducerar den ingen ny mekanik eller utökar befintliga system?

Det du de facto betalar för när du köper Beyond the Dawn (eller en av de nya utgåvorna som innehåller både grundspelet och expansionen) är ett kortare äventyr med gripande berättelse. För dig som inte bekymrar dig så mycket över spelmekanik och karaktärsutveckling är Beyond the Dawn en schysst upplevelse som knyter ihop säcken på Tales of Arise. Men för fans kan det bli en pressad situation: Du vill uppleva berättelsen eftersom du är investerad i spelet, men det är snopet att inte till fullo ta tillvara på den investeringen.

Bara du kan avgöra om denna dissonans är värd köpet av Beyond the Dawn och avslutet på Tales of Arise. Personligen är jag den typen av spelare som måste ha hela paketet för att vara nöjd – även om det ibland inte är det mest ekonomiskt kloka beslutet.

Tales of Arise: Beyond the Dawn rundar av sagan för Alphen och Shionne och de två folken som tidigare varit fiender. Denna epilog har en bra berättelse som förstärks av suverän gestaltning av de älskvärda hjältarna. Men bristande innehåll och karaktärsutveckling gör det trist att behöva levela om hjältarna som blir återställda i expansionen.
  • Berättelsen och världen är engagerande
  • Musiken och röstskådespelarna är inlevelsefulla
  • Stridsmekaniken är fortfarande toppen