The Elder Scrolls Online: Necrom Recension

The Elder Scrolls Online: Necrom är ett av de bästa expansionerna för Bethesdas snart tio år gamla onlinerollspel.

The Elder Scrolls Online närmar sig tioårsstrecket och det börjar synas. Necrom är onlinerollspelets sjunde stora expansion och tar spelare på ett ockult äventyr i en främmande värld. Trots att tekniken som kör spelet är gammalt överraskar utvecklaren Zenimax Online Studios åter igen. Necrom känns modernt tack vare att det har både fantastiska miljöer som är fulla av detaljer och stämningsfulla effekter. För mig som har följt spelet sedan dess beta 2014 är det särskilt hänförande att se hur The Elder Scrolls Online pressar utvecklingen.

Men The Elder Scrolls Online: Necrom är nog närmare taket än vad vi tror. Som jag fick förklarat till mig i våras av Rich Lamber, creative director på Zenimax Online Studios, var det en enorm teknisk utmaning att skapa och implementera den nya klassen Arcanist. Med så många rörliga bitar som The Elder Scrolls Online innehåller är vidareutvecklingen, för att inte tala om underhållet, troligtvis ingen dans på rosor. Fast spelets fortsatta popularitet gör det ändå värt att investera i, vilket Bethesda visar sig villig att göra när utvecklarna får möjlighet att arbeta på kvalitetsförbättringar och kostar på sig ny infrastruktur för samtliga av regionernas servrar.

Framtiden för The Elder Scrolls Online ser fortsatt ljus ut.

The Elder Scrolls Online: Necrom, Bethesda 2023.

Necrom – suverän berättelse som förstärks av schyssta effekter

Zenimax Online Studios skriver generellt sett intressanta berättelser med minnesvärda karaktärsporträtt. Till Necrom tycker jag till och med att de överträffat sig själva! Från äventyrets start upp till dess slut och under sidouppdragen däremellan underhöll det mig fullständigt. Karaktärerna som jag träffade och lärde känna är varierade, välskrivna och med intressanta utvecklingar. Skådespelarna som gestaltar personligheterna gör ett fenomenalt jobb och ger dem liv. Tillsammans med schyssta effekter och ett bra tempo får Necrom i sin helhet en ytterst bra story!

Det som sparkar igång äventyret är att du blir rekryterad av Hermaeus Mora, en demonprins med fallenhet för att hamstra kunskap och hemligheter. Fiender som han inte kan identifiera hotar hans dimension och vår verklighet. Det blir upp till dig som hans utvalda kämpe att rädda dagen. Det må låta som gammal skåpmat i spelsammanhang men det som jag tycker gör hela upplevelsen spännande är berättelsens tempo och handling. Vad som börjar som en utredning eskalerar till en episk drabbning. Och däremellan bjuds det på massor av vändningar och bra karaktärsutveckling. Enbart en handfull dialoger var lite tafatta i sin diktning, men de är tack och lov få till antalet. Och när allt annat är så bra är det enkelt att förlåta några felsteg.

En detalj jag älskar med The Elder Scrolls Online som får karaktärerna levande är att de ofta får nya dialoger som är kontextuella för berättelsens utveckling. Necrom fortsätter den berättarkonsten och gör äventyret desto mer underhållande. Så om du, precis som jag, bryr dig om berättelser och karaktärer bör du prata med alla inblandade efter viktiga dialoger och händelser.

Något som Zenimax Online Studios är sparsamma med i Necrom fast som jag tycker ger ett starkt resultat är specialeffekterna. I viktiga ögonblick under storyn impar de med häftiga effekter. Det kan handla om ett oljigt mörker som kryper in från skärmens kanter, eller att Hermaeus Moras skepnad är omgärdad av ögonglober som tittar in och ut ur verkligheten. Eller något så enkelt som att perspektivet skiftar drastiskt för att skapa en känsla av desorientering. Flera gånger var jag så hänfört och medryckt i upplevelsen att jag kände genuin spelglädje.

Spännande design särskiljer Necrom från alla andra miljöer i The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online: Necrom ger oss tillgång till två nya områden: Telvanni Peninsula i västra Morrowind-regionen och Apocrypha, Hermaeus Moras personliga dimension och domän. Båda är mästerligt designade med varierade områden och detaljerade miljöer som subtilt visar små berättelser. Och medan Telvanni Peninsula har en bekant natur tillhörande Morrowinds främmande svampskogar är det staden som ger expansionen sitt namn som är intressant.

Necrom har en layout som liknar Vivecs pyramider och ger staden tårtlager av gångar och gator. Detta gör staden spännande att utforska jämfört med traditionella ”platta” städer och varje område bjuder på interaktioner som gör Necrom levande – trots att det huserar ett necropolis. Men det är inte förrän du blir transporterad till Hermaeus Moras dimension som du verkligen ställs inför en främmande värld.

Apocrypha som världen heter är stöpt i kosmisk skräck. Inspirationerna från Cthulhumytologierna är många och passar som handen i handsken för dess demonfurste Hermaeus Mora. Bilderna här gör inte området rättvisa. Här är en värld där sjöarna består av svart bläck, anemoner och koraller utgör floran och himlen är en havsyta av astrala vågor. Enorma högar med böcker utgör både världens geologiska utformning och dess mystiska förråd. För en demon som även kallas för Djupets herre och Kunskapens väktare är Apocrypha sannerligen en värld som speglar sin gud.

Apocrypha är som andra demonvärldar en farlig plats. Men blodtörstiga demoner inte är det enda hotet äventyrare behöver handskas med. Böcker och självlysande runor som lockar din nyfikenhet kommer överraska eller skrämma dig. Vakande ögon i skyn kan anfalla om du blir upptäckt och mäktiga tentakelmonster rör sig runtom. Apocrypha är alltså inte bara visuellt hotfull utan det första området i The Elder Scrolls Online som använder flera faror i miljön för att förstärka inlevelsen – och jag älskar det!

De områden i Apocrypha som väcker en skräckfylld förtjusning hos mig är däremot inte naturen. Utan det är dess många ruiner och uråldriga helgedomar som dekorerar landskapet. De talar för en nästan hednisk tilltro till förbjuden kunskap. Men om jag ska peka ut en aspekt där miljöerna brister, anser jag det vara i densiteten. Delar av både Apocrypha och Telvanni Peninsula känns tomma på sina ställen, utan vare sig fiender att slåss mot eller sevärdheter att vila ögonen på. Detta gör att områdena kan kännas lite öde under transportsträckorna, vilket är synd för de annars så spännande miljöerna.

Arcanist – höjdpunkten med Necrom

Det är ingen hemlighet att Arcanist, den nya spelbara klassen som är tillgänglig med The Elder Scrolls Online: Necrom, är stjärnan i showen. Och det är med god anledning. Arcanist är enligt mig den roligaste klassen jag spelat i The Elder Scrolls Online. Tack vare dess unika tre-poängsystem med färdigheter som genererar och förbrukar poäng blir Arcanistens spelstil betydligt mer engagerande.

Dessutom älskar jag fantasin som klassen tillför, att strida med ockult kunskap och uråldrig magi! Det underlättar också att Arcanist troligtvis är spelets mest mångsidiga klass som har alla nödvändiga verktyg helt inom sina egna färdighetsträd. Jag har med stor framgång gjort en fullständigt ”ren hybrid” Arcanist som kan stå pall på egen hand eller dynamiskt växla roll beroende på situation. Självklart är min build inte meta-material, men den är praktisk och hållbar. Framförallt så är den inte beroende av vapenfärdigheter för att fungera. Allt finns inbyggt i Arcanist från början!

I jämförelse med spelets äldre klasser är Arcanisten otroligt anpassningsbar med många formbara färdigheter som gör klassen lämpad för alla typer av spelstilar. Till råga på det så har de den unika möjligheten att kunna teleportera korta sträckor. Men den funktion jag misstänker kommer bli en nyckelfärdighet för Arcanisten är Rune of Eldritch Horror, som paralyserar monster i åtta sekunder och som inte går att undvika! En modifikation ändrar paralysen till en charmar istället och får fienden att gå mot spelaren. Rune of Eldritch Horror är den typen av verktyg som kan bli ovärderlig i svåra aktiviteter, som till exempel Trials.

Vill du veta mer om Arcanist rekommenderar jag att du läser vår förhandstitt på Necrom från i våras, i vilket jag testade klassen ingående. Eller så kan du kika på den officiella presentationen av Arcanist som visar klassens grunder och förklarar hur poängsystemet fungerar.

En vanlig expansion i ett nytt releaseschema

The Elder Scrolls Online: Necrom innehåller likt föregående expansioner det vanliga utbudet av aktiviteter och utmaningar samt 30 timmar story och sidouppdrag. Nya bossar att dräpa, nya rustning- och vapenset att samla, bragder att uppnå och en ny utmanande Trial att besegra. Du har en ny kortlek att tillgå för Trials of Tribute, två nya kompanjoner att rekrytera och lära känna, samt en ny gruppaktivitet.

Gruppaktiviteten i Necrom, Bastion Nymic, skiljer sig däremot från alla föregående så kallade world event. Jämfört med tidigare event där spelare spontant kunde samlas inför ett event, behöver man nu aktivt skapa en grupp för att ta del av aktiviteten. Medan gruppspel inte är något ovanligt i sammanhanget är bristen på matchning det. Spelare behöver alltså leta upp och rekrytera likasinnade på egen hand när de vill spela Bastion Nymic. Utförandet känns lite gammalmodigt och bökigt 2023.

I det stora hela är Necrom en för The Elder Scrolls Online traditionell expansion som utökar alla aspekter av spelet samtidigt som det breddar upplevelsen. Vad som däremot kommer bli spännande just i år är att releasekalendern som Zenimax Online Studios använt sig av de senaste åren skrotats. Istället för att expansionen är kantad av två dungeon DLC och en story DLC har man i år valt att ta bort story DLC:n och en dungeon DLC. Beslutet gör det möjligt för utvecklaren att fokusera på kvalitetsförbättringar och problemlösningar, ett område som är i behov av tillsyn. Årets sista kvartal tillägnas en ny aktivitet som vi i dagsläget inte vet så mycket. Enligt Zenimax Online Studios är det tänkt att vara en slags endless dungeon.

Releaseschemats ändring vore inte särskilt avgörande för Necrom om det inte vore för det faktum att berättelsen slutar abrupt. Det är som att handlingen var planerad att fortsätta senare, som om det avslutande kapitlet i berättelsen var tillägnad den tidigare story DLC:n. Den som nu är inställd. När och om vi får se fortsättningen på berättelsen och de uppenbarelser som vi blev delgivna är i dagsläget okänt. Och det grämer mig något förfärligt.

Suverän expansion med spännande innehåll

The Elder Scrolls Online: Necrom är enligt mig en mycket bra expansion, både i design och innehåll. Tyvärr kan jag inte säga något om Sanity’s Edge, expansionens nya Trial, då jag inte haft möjlighet att pröva den. Men miljöerna, berättelserna och karaktärerna är bland de bästa Zenimax Online Studios producerat. Arcanist är en genomtänkt klass med stor potential och brett användningsområde. Framförallt så är den mycket rolig att spela och dess poängsystem och unika färdigheter är tillfredsställande att använda. Och Cthulhu-vibbarna som genomsyrar Necrom är som grädden på moset!

För spelaren som har The Elder Scrolls Online som sitt primära tidsfördriv är Necrom en självklarhet, jag behöver inte övertala er. Till de spelare som tidigare varit aktiva men som av olika anledningar hoppat av, rekommenderar jag istället att prova Prologue-uppdraget. Den ger ett mycket bra smakprov på berättelsen i Necrom och om det skulle kunna vara något för dig.

För en helt ny spelare rekommenderar jag istället att testa grundspelet The Elder Scrolls Online. Det är ett fullkomligt massivt spel där du kan spendera hundratals timmar. Det finns karaktärer som du kommer att minnas flera år framöver (jag tittar på dig Rigurt) och det finns berättelser som både berör och häpnar. Det finns hus att möblera och dekorera, eller bryta sig in i och plundra. Du kan medverka i det ständigt pågående kriget i storskalig PvP eller engagera dig i något av de många hantverken. Socialisera med spelets kollektiv eller lev ut dina fantasier på egen hand, The Elder Scrolls Online erbjuder nästan allt!

Varje expansion erbjuder naturligtvis mer äventyr och aktiviteter. Fast jag vill argumentera för att spelet i sin grund redan är suveränt. Och väljer du att köpa månadsprenumerationen ESO Plus erhåller du flera bekvämlighetsbonusar plus tillgång till alla av spelets DLC som kraftigt utökar spelets mervärde, med bland annat The Dark Brotherhood.

The Elder Scrolls Online: Necrom är en expansion och kräver grundspelet. Expansionen köper du digitalt som en uppgradering via samma plattform som basspelet. Är du villig att betala lite extra finns det en deluxuppgradering som ger tillgång till ett par unika föremål, bland annat ett mardrömslikt riddjur! Är du en ny spelare som vill investera i den fullständiga upplevelsen finns det en kollektion som innehåller Necrom och samtliga föregående expansioner.
Observera att ingen av ovanstående utgåvor innehåller grundspelet The Elder Scrolls Online som köpes separat.
The Elder Scrolls Online: Necrom finns ute nu på PC, Playstation 4 och 5 samt Xbox One och Series X|S.
Den lägsta utgåvan kostar cirka 419 SEK.

The Elder Scrolls Online: Necrom är enligt mig den bästa expansionen hittills. Den har en spännande berättelse som utspelar sig i en farlig och främmande värld, karaktärerna man möter är väl porträtterade och Arcanist är en mångsidig och rolig klass att spela. Visst har expansionen några tillkortakommanden, men när grunden är så välgjort som den är, går det att ha överseende med ett par brister. Jag njöt i stort sett varje stund jag spenderade i Necrom, och det har jag inte gjort i The Elder Scrolls Online på ett tag!
  • Apocrypha är en distinkt plats med spännande interaktivitet
  • Berättelsen har en suverän handling
  • Arcanist är hejdlöst rolig att spela och en sann hybrid