En bra bok och gosiga tentakler – en förhandstitt på The Elder Scrolls Online: Necrom

Det nya mystiska yrket Arcanist var en utmaning för Zenimax att framställa, men resultatet är både underhållande och häftigt. Du kommer definitivt vilja prova på Hermaeus Moras sekt i sommar.

The Elder Scrolls Online fyller nio år. I snart ett decennium har Zenimax Online Studios byggt på och utökat onlinerollspelet med innehåll. Vi har upplevt storslagna äventyr, grävt i historia och bakgrundsberättelser och snickrat på våra egna hem och utseenden. Jag minns fortfarande spelets begynnelse, när det krävde en prenumeration och var buggigt. När portarna till servrarna öppnades var jag med på den skakiga lanseringen. Och nu sitter jag här, nio år senare och ser fortfarande fram emot att spendera min lediga tid i den uppkopplade versionen av Tamriel.

Innan vi går vidare känner jag att det är viktigt att poängtera hur fullkomligt enormt The Elder Scrolls Online är. Det finns så otroligt mycket att göra och upptäcka, berättelser att ta del av och system att fördjupa sig i. Och om du prenumererar på ESO Plus får du i stort sett hela tårtan att äta upp.

För ett par veckor sedan hade jag möjlighet att testa The Elder Scrolls Online: Necrom, den senaste expansionen som släpps den 5 juni till PC och Mac, samt Playstation och Xbox den 20 juni. Tillägget kommer ta spelare på nya äventyr i västra Morrowind på en halvö som heter Telvanni Peninsula. Vi får även möjligheten att färdas till Hermaeus Moras värld för att assistera demonguden att förhindra en stor katastrof.

Naturligtvis passade jag på att hoppa in i skorna på det nya yrket Arcanist, som använder sig av förbjuden och bortglömd kunskap för att framkalla diverse magiska besvärjelser. Olikt mina tidigare förhandstittar för The Elder Scrolls Online fokuserar jag på främst på Arcanist den här gången. Dels för att nya yrken är sällsynta (senast var Necromancer 2019), men främst för att jag älskar Cthulhu-vibbarna hos Arcanisten!

Arcanist, den nya klassen till The Elder Scrolls Online. Necrom från Zenimax Studios.

Necrom – den sjunde expansionen

Till det sjunde tillägget för The Elder Scrolls Online planerar Zenimax Online Studios att skrota de årliga berättelserna de kört med sedan Elsweyr 2019. Istället kommer de två sista kvartalen varje år att inrikta sig på att underhålla spelet, samt att introducera en ny spelmekanik. Det första halvåret fortsätter att förse spelare med dungeon DLC samt expansioner.

Necrom som blir den sjunde till räkningen innehåller allt vi kommit att förvänta oss av de årliga utökningarna. Vi får en utmanande Trial för 12 spelare, nya områden med uppdrag, världsbossar, event, samt en kampanj. Dessutom medföljer en svit av föremål och utrustning att samla så som set, en kortlek till Tales of Tribute, möbler, achievements och annat smått och gott. Studion fortsätter också att utöka antalet kompanjoner vi kan ta med oss på våra äventyr.

Den story nyheten den här expansionen är såklart det nya yrket: Arcanist.

Läs gärna vår guidade tur genom Scribes of Fate dungeon DLC med utvecklare från Zenimax Online Studios.

Namnet var Bob

Berättelsen om Arcanisten är en rätt så lång sådan och har varit kantad av utmaningar och motgångar. Men när jag sitter ner med creative director Rich Lambert och art director CJ Grebb, två välkända herrar inom The Elder Scrolls Onlines kollektiv och med framträdande roller på Zenimax Online Studios, var det uppenbart att de var väldigt stolta över vad de som studio lyckats åstadkomma. Man ser det tydligt i deras leenden när de berättar historien om Bob.

Både Rich Lambert och CJ Grebb skrattar när jag ber dem berätta om hur de bestämde sig för namnet Arcanist.
– Under utvecklingen fick vi flera namnförslag från kollegor, säger Rich Lambert. Vi hade över 40 förslag till slut, men vi upptäckte att det blev en distraktion. Eftersom många av namnen bar med sig konnotationer av vad ett yrke är och inte kan vara påverkade det den spelmekaniska utvecklingen. Så för att alla skulle kunna jobba objektivt fick arbetsnamnet bli Bob.

Vidare berättar Rich Lambert att eftersom Zenimax tidigt beslutade att det nya yrket skulle vara nära förknippat med berättelsen och demonguden Hermaeus Mora, blev det slutgiltiga namnet Arcanist. Och alla som känner till Hermaeus Moras hamstrande av kunskap och hemligheter – för att inte tala om likheten med kosmisk skräck – är Arcanist ett väldigt passande namn.

Som namnet antyder kommer spelare att ingå i Hermaeus Moras tjänst i Necroms kampanj. Demonguden värvar oss då den behöver hjälp med att skydda en av dess mest farliga hemligheter. En mystisk fiende söker efter denna kunskap och om sanningen skulle falla i fel händer riskerar världen att gå under. För att förhindra detta behöver vi leta djup i de Dödas Stad Necrom och vandra mellan dimensioner. Frågan är om våra sinnen klarar av allt vi kommer bevittna…

Ny mekanik mot gammal teknik

Förutom att Arcanist skulle vara nära förknippad med storyn i Necrom var det bestämt att utvecklingen av yrket skulle utgå från ny spelmekanik. Här fick Zenimax Online Studios arbeta hårt för att hitta något som skulle passa både tematiskt men också kännas fräscht mekaniskt. Tekniska svårigheter gjorde att de ständigt fick arbeta om och justera funktioner.

Till skillnad från alla andra yrken i The Elder Scrolls Online har Arcanist en tredje resurs till sitt förfogande: Crux. Crux är ett tre-poängssystem i vilket spelaren använder färdigheter för att generera Crux, som tar skepnaden av gröna trianglar. När spelaren har Crux kan hen sedan spendera dem med andra färdigheter och beroende på antalet Crux tillkommer olika effekter.

– I över fem månader arbetade vi och itererade på olika mekaniker, säger Rich Lamber, creative director på Zenimax Online Studios. Till slut landade vi i ett kombo-system som vi sedan finslipade till det du ser idag. Vi vill att det ska kännas unikt och spännande, samtidigt som det inte hindrar spelare som inte vill fördjupa sig i systemet. Därför är Crux-systemet inte avgörande för att spela yrket, men det har definitivt mer slagkraft om du engagerar dig i det!

Arcanist är också det första yrket som utvecklats för att kunna stå på egna ben, utan vapenfärdigheter som komplement. Så spelare som helt vill specialisera sig som Arcanist och bara använda färdigheter från yrket kan göra det framgångsrikt.

Fans har länge frågat efter ett nytt yrke i The Elder Scrolls Online. Rich Lambert vet det och CJ Grebb vet det. Alla vet det. Vad de flesta inte förstår är de tekniska hinder som gör det mycket svårt att implementera nya, unika klasser.
– ESO är ett väldigt stort spel, förklarar CJ Grebb, art director på Zenimax Online Studios. Ett stort spel med många rörliga bitar och det gör det svårt att stoppa in fler bitar.
Rich och CJ förklarar dessutom att The Elder Scrolls Online har minnesbegränsningar för att kunna fungera på Playstation 4 och Xbox One. Och att det är först nu, efter flera uppdateringar som frigjort minne, som de har möjlighet att introducera en ny klass.

Ingen tycker om när man skyller på förra generationens konsoler men verkligheten är den. The Elder Scrolls Online är trots allt nio år gammalt och även om spelet fått systemförbättringar för dagens hårdvara, bygger det fortfarande på en äldre spelmotor anpassad för gårdagen.

Arcanist, den nya klassen till The Elder Scrolls Online. Necrom från Zenimax Studios. Strid mot en demon.

Annorlunda på ett jäkla bra sätt

Under speltestningen spenderade jag all min tilldelade tid med att pröva Arcanist. Och jag ångrar det inte ett dugg! Vid första anblick kan Arcanist se ut som en i mängden, men när du sätter dig ner med den, springer genom ett par instanser och pressar den till max, upptäcker du att den är en annorlunda best!

Till att börja med så verkar yrket till grunden vara konstruerad på ett sätt som gör det svårare att genomföra ”weave” attacker – en teknik som gör det möjligt att snabbt pumpa ut attacker. Färdigheterna hos Arcanist såg ut att ha en kort laddningstid som motverkade animationsavbrotten som möjliggör vävningen av färdigheter. Denna ytterst korta fördröjning drog ner tempot i striderna en aning och var till en början lite frustrerande. Men efter att jag blivit varm i skorna insåg jag att det faktiskt kändes skönt att spela i det nya tempot!

Det ska förtydligas att versionen jag testade var gammal och mycket av finliret kan komma att bli justerat inför lanseringen av Necrom.

Anledningen till att Arcanist känns så härlig att spela är de mycket snärtiga animationerna. När Arcanisten använder en färdighet rör hen sig mycket mjukare än de äldre yrkena. Förmodligen är det tack vare de korta fördröjningarna som animationerna blir möjliga. Tillsammans med de högupplösta effekterna och den makabra ljuddesignen känns Arcanist riktigt härlig att spela.

– Vi har lärt oss mycket genom åren, säger CJ Grebb, art director på Zenimax Online Studios, när jag berättar om min upplevelse av Arcanist. Våra utvecklare är skickliga människor som har blivit bättre för varje release. Och dessutom har tekniken och verktygen för att skapa spel blivit bättre. Allt det där har resulterat i bättre animationer.

1, 2, 3, Slå till

När Rich Lambert förklarade att Arcanist är ett yrke som skall kunna fungera självständigt reflekterade jag inte så mycket på det. Fast när jag sedan utmanade påståendet blev jag positivt överraskad – och hade så roligt när jag byggde uppsättningar enbart med färdigheter från Arcanist. Bara en sådan detalj som att Arcanist har en egen Taunt öppnar upp för möjligheten att agera Tank med andra vapen än svärd-och-bräda!

En av de mest intressanta funktionerna hos Arcanist är däremot hur du formar färdigheterna när du utvecklar dem. Där du i äldre yrken kan utveckla en färdighet att vara Stamina- eller Magicka-baserad, var flera av Arcanistens helt enkelt baserade på resursen du har mest i. Dessutom kan du styra huruvida vissa färdighet genererar eller konsumerar Crux. Dessa valmöjligheter öppnar upp för spännande kombinationer och synergier, helt inom yrket!

Det finns till och med en färdighet som ger dig passiva fördelar när du har den på din Skill Bar – och som kvarstår även när du växlar till den andra Skill Baren!

På tal om Crux så är det otroligt tillfredsställande att strida med en tydlig strategi i åtanke. Färdighetsrotationer i andra yrken handlar ofta om att applicera olika buffar på dig själv och sedan pumpa samma magi eller attack om och om igen. Fast som Arcanist blir jag engagerad i striderna då jag använder mig av olika attacker för att ladda Crux och sedan beroende på situation, spendera Crux med lämplig färdighet. Även i egenskap som Healer bidrar Crux-systemet till mäktiga bonus-effekter!

Ett jobb för alla situationer

Likt spelets andra yrken har Arcanist tre inriktningar som täcker onlinerollspelens heliga treenighet. Du har Apocrypohal Soldier-linjen som är inriktad mot Tanking, Herald of the Tome som är yrkets DPS, samt Curative Runeforms som har allt du behöver för att vara Healer.

Där Arcanist briljerar är i synergierna du kan uppnå mellan färdighetslinjerna för att skapa din egna spelstil – utan att helt underminera din tilltänkta roll. Som Tank kan du verkligen ha användning av några av färdigheterna ur Curative Runforms-linjen. Och när du rullar som DPS finns det färdigheter hos Apocryphal Soldier som kan debuffa fienderna du slåss mot. Så som Arcanist är konstruerad är det väldigt möjligt att sätta ihop en riktig Hybrid som faktiskt fungerar!

Anmärkningsvärda funktioner Arcanist har är Fatecarver, ”laserstrålen” som den heter i folkmun. Spelaren har full kontroll över strålens riktning och kan justera den under hela dess varaktighet. Med tre Crux gör Fatecarver dessutom fruktansvärt mycket skada! Curative Runforms har en liknande laserstråle som istället helar allierade och som också går att rikta i realtid. En annan spännande funktion är Ultimate-färdigheten inom Curative Runeforms som skapar en skadad artefakt och genom att heala den så ökar effekten av dess läkande kraft. En valbar morph gör så att du istället måste skada den för att öka effekten. Spännande dynamik!

Läs mer om The Elder Scolls Online: Necrom på den officielle hemsidan.

Mitt drömjobb

Ända sedan releasen av The Elder Scrolls Online har jag försökt bygga en kultmagiker som använder sig av förbjuden magi. Sorcerer är intressant men har inte den tematiska karaktär jag söker. Nightblades svarta och röda effekter har därför varit min konstanta placeholder. När Arcanist blev utannonserad var det som om min dröm gick i uppfyllelse. Arcanist har den visuella identiteten av en ockult trollkarl. De neongröna effekterna i formerna av runor och symboler talar för förbjuden och giftig kunskap. Och så självklart har den tentaklerna.

Tentakler!

Efter min sittning hos Zenimax Online Studios och min testperiod med Arcanist kan jag med säkerhet säga att The Elder Scrolls Online: Necrom är den mest ambitiösa expansionen spelet fått hittills. Miljöerna i Hermaeus Moras dimension är helt makalösa och några av de nya fienderna är rena rama mardrömsmaterialet! Musiken är som vanligt fantastiskt och en ljuv stämningshöjare. Och på tal om ljud så blev jag positivt överraskad av kvaliteten på ljudeffekterna för Arcanist. Besvärjelserna har utomjordiska ljud som vibrerar obehagligt.
– Du vill inte veta vad grabbarna gjorde för att skapa ljuden till Arcanist, säger CJ Grebb, art director på Zenimax Online Studios och skrattar högt.

The Elder Scolls Online: Necrom släpps den 5 juni till PC och Mac, med releaserna till Playstation och Xbox den 20 juni.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.