The Elder Scrolls Online: High Isle är onlinerollspelets sjätte stora expansion. Tionde om vi räknar med spelets stora DLC:er Orsinium, Dark Brotherhood, Thieves Guild och Clockwork City. Utvecklaren Zenimax Online har vidgat och raffinerat The Elder Scrolls Online ofantligt sedan releasen 2014. Över 20 miljoner spelare har hunnit äventyra i det uppkopplade Tamriel. Oräkneliga uppdateringar och kvalitetsförbättringar har implementerats ömsom stora innehållsutökningar. Det är i dag svårt att tänka sig att detta spel lanserades till stor kritik när det begav sig.
Med allt det sagt vill jag poängtera att Zenimax Online hittat en fungerande formel för onlinerollspelet. High Isle blir den fjärde expansionen som är del av ett årslångt äventyr kantad av tillhörande DLC och microtransaktioner av olika slag. Strukturen på äventyren och aktiviteterna har följt samma mönster i åratal. Och även om det låter som en svaghet kan jag intyga att The Elder Scrolls Online är ett underhållande MMORPG, med hög kvalitet och stor frihet.
Detta speglar sig naturligtvis i varje stort kapitel av spelet. High Isle är inget undantag. Varvat har haft möjligheten att besöka den nya regionen i förväg och doppa våra tår i äventyret som kommer till PC och Mac samt Stadia den 6 juni (och Playstation och Xbox den 21 juni). Medan strukturen på uppdragen ter sig likt majoriteten av spelets alla sysslor, är kvaliteten på manus och röstskådespel fortsatt mycket hög. De musikaliska arrangemangen för denna expansion, tillsammans med dramat från skådespelarna, är som vanligt fenomenala.
Mer medeltid, lite mindre fantasy
High Isle tar en lite mer jordnära approach till berättande. De episka kamperna mellan gudar och kosmiska makter som hotar existensen för allt levande har fått ta ett kliv bakåt. Istället ställs vi inför ett lite mer mänskligt drama. Med inspiration från Arturianska sagor och den europeiska medeltiden kastas vi in i en politisk kamp kantad av intriger och konspirationer. Till synes fritt från demoner, dödskultiser och övernaturliga väsens inflytande. High Isle är mindre fantasy, mer medeltid.
Känslan av medeltid förstärks av regionens natur och infrastruktur. De första intrycken består av borgar av grå sten och fält av solrosor, kantad av en och annan druidring. Borta är alla jättesvampar, ornamenterade alvkonstruktioner och magiska tingest. Tamriel är visserligen en värld stöpt i magi, men detta äventyr tar en kort paus från allt hypermagiskt. För det bättre.
Korten på bordet
När High Isle blev avtäckt i slutet av januari blev många av oss överraskade av spelets nya aktivitet: ett kortspel. Tales of Tribute är ett tävlingsinriktat kortspel som tar plats i onlinerollspelet snarare än i en applikation utanför. Zenimax har inte gjort ett halvdant jobb eller simpelt minispel. Tales of Tribute är ett till synes genomtänkt spelsystem som kompletterar världen i onlinerollspelet. Du samlar kortlekar, utmanar spelare och datorstyrda karaktärer i partier. Ett separat äventyr är knutet till kortspelet och det ska få ett eget ranking-system. En myriad av belöningar går att vinna och engagerade spelare kan sammanställa egna turneringar mellan raider och levelande.
Tales of Tribute är inte vilket strategi, eller samlar-baserat kortspel som helst heller, och härmar varken Hearthstone, Magic: The Gathering eller Pokémon Trading Card Game. Det är inte heller som Bethesdas egna The Elder Scrolls: Legends. Tales of Tribute är något helt nytt, med egna regler och funktioner. Precis som spelets övriga filosofi av en öppen och tillgänglig spelvärld utan levelrestriktioner, kan en nybörjare spela mot en veteran och ha samma tekniska förutsättningar att vinna.
OBS: Tales of Tribute har inga booster packs att köpa eller microtransaktioner bundna till spelet. Alla kortlekar går enbart att få genom att spela.
Alla är välkomna på ett parti
Vi skippar regelförklaringarna. Vad som däremot kan vara viktigt att förstå med Tales of Tribute är att istället för att samla enskilda kort och bygga en personlig kortlek, använder du dig av färdiga lekar som har egna teman och kort. Lekarna är åtta till antalet och du får dem på en rad olika sätt. Vissa av korten i sig går att uppgradera med särskilda föremål du kan råka på under dina äventyr. Vinner Tales of Tribute spelarnas hjärtan kan vi med största sannolikhet vänta oss fler lekar med tiden.
Det som gör Tales of Tribute så inbjudande är att båda spelarna delar på fyra kortlekar. Varje spelare väljer två lekar de vill bidra med i partiet. Sedan blandas alla fyra lekar och motståndarna delar sedan på högen. Detta gör att båda spelarna har lika tekniska förutsättningar att vinna, oavsett vilka lekar de bidrar med. Av den anledningen är inträdeströskeln för Tales of Tribute lågt. Men naturligtvis är det betydligt svårare att bemästra spelet, då kunskap om spelets regler och lekarnas olika funktioner blir avgörande.
På samma sätt är spelets grundregler enkla att begripa, samtidigt som samspelet mellan alla kort och funktioner lämnar utrymme för avancerat spel och spännande taktiker. Naturligtvis är det omöjligt att avgöra hur kortspelet kommer hålla i längden, vilka användningsområden spelet får i onlinerollspelets meta och sociala kretsar. Vad som däremot är tydligt är Zenimax engagemang. Kortspelet är ordentligt och genomtänkt. Det återstår bara att se om Tales of Tribute är något spelarpopulationen inte visste att de ville ha.