Destiny 2: Lightfall Recension

Lightfall är en enorm besvikelse. Storyn är förvånansvärt dålig, Neomuna är ett överraskande litet område och karaktärsutvecklingen är fånigt förutsägbar. Expansionen bärs enbart upp av den nya kraften Strand.

Destiny 2: Lightfall är som årlig expansion en besvikelse i generell mening. Ända sedan Bungie utannonserade trilogin av expansioner som ska avrunda spelets övergripande berättelse har fans törstat efter Lightfall. Men med den senaste tidens mästerliga berättande som investerat spelare i storyn mer än någonsin, kom Lightfall dock som en kalldusch.

Förra året när Destiny 2: The Witch Queen kom, byggde releasen på flera år av subtilt berättande och ett par säsonger av eskalerande spänning. Den annalkande drabbningen med Savathûn, en av de mäktigaste antagonisterna i Destinys historia, var för fans att jämföra med Melodifestivalen, eller fotbolls-VM. The Witch Queen i sig var sedan en spännande berättelse som grävde djupare i Destinys universum, levererade flera chockerande uppenbarelser och dukade upp för en episk fortsättning. Säsongerna som följde var omsorgsfullt skrivna och lade en fin brygga över till Lightfall.

Allt var i princip perfekt. Schackpjäserna var i positioner, segern utom räckhåll. Undergången Bungie predikat i filmsekvenser, bakgrundsberättelser och dialoger hade mig som på nålar. Sedan small det, jag rusade in i kampen, blev berusad av den nya mörkerkraften Strand och krossade allt i min väg. Allteftersom jag kom djupare in i kampanjen gnagde en främmande känsla i bakhuvudet. Det var först när kampanjen var över som känslan inte längre gick att undvika. Känslan manifesterade sig som ett stort jävla frågetecken.

Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.
Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.

En story som inte fick jäsa

När jag var klar med kampanjen till Denstiny 2: Lightfall satt jag som en fågelholk i soffan. Jag kunde inte begripa vad fan som precis hade hänt. Och min förvirring grundade sig inte i en överraskning som döljer en smart uppenbarelse. Nej, jag kunde inte förstå att det här var HELA expansionens story. Var fanns resten som skulle knyta ihop allt? Jag jäktade till flera av de sidouppdrag som blir tillgängliga under spelets gång men fann inga svar.

Berättelsen i Destiny 2: Lightfall är vad man i engelsk folkmun kallar half-baked. Det vill säga att det är dåligt genomtänkt eller halvdant genomfört. I spelutvecklingssammanhang skulle även ”jäktad” vara en passande beskrivning. Men oavsett vilken som är den faktiska anledningen är resultatet densamma. Lightfall är inte alls genomtänkt i varken struktur, tempo, karaktärsutveckling eller upplösning.

I stridens hetta reflekterar du inte över det. Actionsegmenten är bombastiska, mycket tack vare den nya och femte kraften spelare får lägga sina vantar på: Strand. Fast mellan uppdragen och särskilt efteråt, undrar du vad du egentligen håller på med. The Witness, en varelse med oanade krafter har anlänt och fullkomligt ödelägger våra samlade styrkor. Men istället för att ta upp kampen hoppar vi till Neptunus för att ta fatt i en sak. Vad exakt denna sak är och varför den är viktig får vi aldrig svar på. Sedan när kampanjen är slut återgår spelet till status quo. Inga förklaringar, inga konsekvenser. Ingen cliffhanger som får oss att greppa efter fortsättningen.

Inget.

Tutorial eller early access?

Att förklara Lightalls bristande berättelse utan att avslöja detaljer om handlingen är omöjligt. Men jag kan försöka beskriva det med utgångspunkt i ett av de vanligaste elementen i spel: tutorial. Föreställ dig att du kastar dig in i ett häftigt äventyr. Ganska tidigt i äventyret får du tillgång till en häftig ny egenskap, du får träna med den i flera enkla utmaningar för att förstå dess funktioner. Sedan ska ju äventyret fortsätta, men det gör det inte riktigt, fler utmaningar testar dig. Fler funktioner av egenskapen uppenbarar sig som du också behöver testa i nya utmaningar. Slutligen fortsätter äventyret, men precis när det börjar bli spännande tar det plötsligt slut.

Krasst kan man säga att berättelsen i Lightfall är en enda lång tutorial för kraften Strand. Vad som är än mer irriterande är att Bungie utannonserat ett nytt uppdrag för Lightfall som spelare kan uppleva nästa säsong. I detta uppdrag tar vi hjälp av Osiris för att få svar på några frågor, och som belöning får vi en pistol som liknar den som syns i promotion-materialet för expansionen, men som i dagsläget inte går att få. Allt det här stinker early access på ett sätt som Bungie inte varit transparenta med. Varför kunde inte det här uppdraget vara en del av kampanjen? Hur mycket av den faktiska storyn får vi på efterkälken?

Strand spelar på de rätta strängarna

Strand är den nya häftiga kraften som kommer med Destiny 2: Lightfall. Det är den femte till räkningen och tillhör mörkrets domän. Olikt andra krafter i Destiny manifesterar Strand inte ett uppenbart fysikaliskt fenomen. Om du inte känner till strängteori det vill säga. Strand är i vilket fall som helst estetiskt spektakulärt och mekaniskt spännande, med flera effekter och synergier att leka med.

Dels har du plakatpojken för hela paketet: änterhaken. Ett slags neongrön garnnystan som du använder för att svinga dig mellan olika punkter och som med lite leklust kan användas som ett roligt komplement i din arsenal. Helt nya funktioner är Tangles, som går att interagera med samt använda som bomber och Threadlings, som är små aggressiva, målsökande dammråttor. Vidare har Strand olika effekter som buffar dig och allierade, eller debuffar fiender på olika sätt. En favorit är Suspend som knyter fast fiender och hindrar dem att agera.

Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.
Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.

Du kan läsa mer om Strand i vår guide, eller på Bungies hemsida.

Strand är otroligt roligt! Dels för att det är nytt men främst för att den har en verktygslåda med massor av intressanta funktioner. En av mina personliga favoriter är effekten Unravel som gör att fiender nystar upp och tappar trådar som flyger iväg och skadar andra fiender i närheten. Unravel tillsammans med giftet från Osteo Striga gör det fruktansvärt roligt att meja ner stora grupper av fiender.

En överraskning är att Strand redan från början ser ut att vara ganska balanserad. Till skillnad från när Stasis gjorde entré och fullkomligt dominerade är Strand alldeles lagom. Det tar inte rampljuset från något av de andra krafterna och klarar av att stå pall när det verkligen kommer till kritan. Det har lite av allt plus något som får det att sticka ut ur mängden.

Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.
Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.

Det går troll i Destiny 2 – och de blir bara fler och fler

Destiny 2 har under en längre tid haft små och stora buggar. Vissa återkommer i tid och otid av oförklarliga anledningar (hej Telesto), medan andra verkar vara slarv. Varje ny aktivitet eller event har på ett eller annat sätt brutit något som tidigare fungerat. Det kan vara en mekanisk del i en vapenuppgradering, fast det kan lika gärna handla om ett steg i ett uppdrag. Buggarna är ändå förutsägbara – vi har till och med börjat förvänta oss dem! Och Lightfall är seriens sämsta i min mening.

Stabiliteten i peer to peer-uppkoppling har med denna release fått sig en ond törn som får konstiga saker att hända med grafiken – särskilt i gruppaktiviteter. Hela grupper av spelare kan vara osynliga i PvP. Det har aldrig heller tagit så lång tid att landa i Tornet. En svit av vapen, mods och fragment blev avstängda då de inte fungerade som tänkt. Listan kan göras lång, men vad det framförallt gör är att få min oro inför framtiden att växa. Med Bungies planer att driva Destiny 2 vidare även efter den sista planerade expansionen (Destiny 2: The Final Shape) känner jag mig redan nu ängslig.

Prestandan och kvaliteten i Destiny 2 är ett allvarligt problem som fans måste börja prata om. Även om balansering och PvP är ämnen kollektivet brinner för är det kritiskt att vi börjar ifrågasätta Bungies kvalitetsarbete. Tack vare studions goda image är vi många fans som bara accepterar bristerna. Men vi är nära, kanske till och med har vi redan passerat gränsen där det är nog. Fortsätter den här trenden tangerar Destiny 2 samma nivå av kvalitet som vi granskar nya spel efter. Och de spelen brukar få fotknölarna avsågade. Vi som fans och kunder borde kräva högre kvalitet. Vi förtjänar rätt ut sagt det!

Besvikelse till fullpris

Destiny 2: Lightfall bjuder på episk action i en intressant ny miljö på Neptunus. Uppdrag och aktiviteter där tar tillvara på spelets nya utökade strider med massor av fiender att meja ner. Maktfantasin är total och kombinerat med ett suveränt komponerat soundtrack känner du dig som en actionhjälte. Strand är en underhållande kraft som skapar nya lekfulla spelstilar. Kraften har också potential att vidareutvecklas allteftersom fler uppgraderingar och vapenegenskaper blir tillgängliga.

Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.
Destiny 2: Lightfall, Bungie 2023.

Men trots allt det är Destiny 2: Lightfall en besvikelse. Den dåliga storyn är det mest chockerande huvudbryet i expansionen. Fast långt ifrån det enda. Ytan där expansionen utspelar sig är också förvånansvärt liten jämfört med föregående expansioner. Neptunus är heller inte designat med Strand i åtanke, utan är generellt sett lika vertikal som övriga miljöer. Förutom en ny typ av roterande aktivitet består Neptunus av samma gamla skrot och korn som fyller resten av Destiny 2. Public Events är likadana och Terminal Overload (spelets stora gruppaktivitet) är ett enda långt och utdraget public event det med.

I samband med releasen av Lightfall har Destiny 2 sett flera övergripande förändringar till system och mekaniker. Att bygga och spara builds är lättare än någonsin tack vare ett nytt loadout-system. Spelet har även fått ett slags ryktessystem där spelare kan ge varandra beröm efter aktiviteter som översätts till poäng. Kombinerat med ett nytt rankingsystem som visar spelares erfarenheter tydligt för andra, ska det bli lättare att förstå en persons kunskaper av spelet. Men alla dessa system är gratis för alla spelare och kräver inte Destiny 2: Lightfall. Vi betalar alltså fullpris för en liten expansion med kass story och kopierade aktiviteter.

Jaha, vad nu då?

Bortsett från ett par sannerligen intressanta vapen och en underhållande ny kraft, innehåller Lightfall i praktiken inget substantiellt. Varken narrativt, karaktärsmässigt eller mekaniskt. Känslan av att Lightfall är utfyllnad inför berättelsens svanesång (man kan hoppas) The Final Shape är överhängande. Och med tanke på att Lightfall får ett till uppdrag sisådär tre månader efter release talar för att expansionen inte alls var färdigutvecklad i tid.

Med besvikelse i hjärtat njuter jag istället av andra aspekter av Destiny 2 som är underhållande. Ett nytt och hemligt exotiskt uppdrag, säsongens berättelse och tillfredsställelsen av att knåpa ihop underliga och mäktiga builds. Destiny 2 är ett bra och stort spel, Lightfall råkar bara vara den sämsta expansionen på länge. Om du går i tankarna på att återvända till Destiny 2 nu, så kommer Lightfall inte att imponera. Strand är i sig inte värt 700 spänn och med tanke på att berättelsen i expansionen är över på en kväll kan du lika gärna vänta tills priset halverats.

Hårdkokta fans som jag gör tyvärr det vi alltid gjort: köper varenda expansion och DLC för att Destiny 2 är vår hobby. För oss är det viktigt att följa spelets hela utveckling och berättelse, samla varenda vapen och sedan samla bättre varianter av dem. Vi är så långt in i destinyträsket att vi lika gärna kan stanna här. Och det är okej, men vi måste seriöst börja kritisera Bungie för annat än vapenbalansering.

Upptrappningen till Destiny 2: Lightfall var monumental. Det skulle släcka ljuset och bana väg för en ärofylld undergång. Istället var det en förlängt tutorial för spelets nya kraft Strand. Storyn trevade och i slutändan fick den inget sagt om någonting relevant. Till råga på det så ser vi inga meningsfulla konsekvenser till berättelsens utfall. Förutom en förändrad skybox i tornet är allt sig likt. Om du hoppas på en episk och tragisk berättelse på en avlägsen planet som sätter hela Destinys universum ur spel, så kommer du precis som majoriteten av kollektivet att bli besviken. Det Lightfall erbjuder är en underhållande ny kraft som skapar spännande spelstilar. Utöver det är Destiny 2 fruktansvärt buggigt och instabilt sedan Lightfall landade, vilket skapar mörka orosmoln över spelets framtid.
  • Strand är en rolig ny leksak som möjliggör nya spelstilar
  • Musiken är strålande och lyfter hela upplevelsen
  • Storyn är det sämsta på länge och en enorm besvikelse