Nu är det något år sedan den brittiska studion Dovetail Games lyckades lägga vantarna på licensen till FSX. Nyheten kom som en välkommen överraskning för ett misströstande simulator-community och förhoppningar växte om att spelet kanske kunde ha en framtid. Inom kort lanserade Dovetail en Steam-version av Microsofts gamla klassiker, men den nya versionen visade sig inte vara helt utan fel och brister.
För cirka ett halvår sedan meddelade studion att de satsade stora resurser på att utveckla två nya spel med FSX som grund; Dovetail Games Flight School och Dovetail Games Flight Simulator. Först att släppas blev Flight School som landade på Steam i slutet av maj. Jag har fått äran att ta plats som aspirerande pilot och jag har satt den nya simulatorn på hårda prov.
Tanken bakom Dovetail Games Flight School är lika enkel som genial. Den nya simulatorn vill ge nykomlingar till genren en enkel introduktion till flygets underbara värld. Det är också därför allt i denna första utgåva är nedskalat och minimalistiskt, samtidigt som det är en bra anpassning till det nya 64-bitarsläge som erbjuds av Windows 10.
För nytillkomna tittare
Som sagt, Flight School riktar sig först och främst till nya simflygare och kräver inte direkt någon förkunskap. Tanken är istället att du under spelets gång skall få lära dig allt du behöver för att få upp din flygmaskin i luften. En virtuell flygskola med andra ord. Det är också därför du endast har två flygplan till ditt förfogande; Piper Cub och Cherokee, båda klassiska skolflygplan. På schemat står plugg inför två typer av pilotlicenser, nämligen LAPL (Light Aircraft Pilot’s Licence) och PPL (Private Pilot’s License).
Båda dessa certifikat omfattas av totalt 15 olika lektioner som spänner över basal flygkunskap, så som start och landning till mer avancerad instrumentnavigering och långflygning. Varje del består av ett slutprov där du får bevisa dina färdigheter. Slutprovet låses dock upp först efter att du spenderat ett antal flygtimmar i Free Flight-läget.
Utöver lektionerna så finns det också nio olika uppdrag att bemästra. De kan till exempel bestå i att utföra en nödlandning efter ett motorhaveri eller navigera dig fram mellan två givna punkter. Uppdragen är faktiskt riktigt roliga och utmanande, men tyvärr är de alldeles för få.
Både uppdragen och lektionerna är välgjorda och en lugn röst instruerar dig hela tiden genom de olika momenten. Råkar du ställa till det för dig så hjälper instruktören till att få rätsida på situationen. Ibland kan din handledare dock vara lite väl stäng och minsta lilla misstag kan resultera i en åthutning.
När man känner sig bekväm bakom spakarna så är det fritt fram att flyga till och från vilket flygfält man vill. Och då menar jag precis det jag säger, ty i stort sett vartenda start- och landingsbana i världen finns med i Flight School. Det går också bra att ställa in önskat väder, men funktionen som laddade ner det lokala vädret till simulatorn har tyvärr fått stryka på foten. Dessutom finns det ingen möjlighet att ställa in dynamiskt väder. Regnar det när du lyfter så lär det också regna när du skall landa.
Bygger på en klassiker
Det märks i många avseenden tydligt att Dovetail Games Flight School i grund och botten är en uppdatering av Flight Simulator X. Både de grafiska elementen och menysystemet har hängt med från föregångaren. Även flygledningen, eller ATC, ser precis lika dan ut som tidigare, men av någon anledning låter den sämre. Grafiken har däremot fått sig en rejäl och välbehövlig ansiktslyftning. Den virtuella cockpiten är skarp och riktigt verklighetstrogen. Dessutom går i stort sett vartenda knapp att klicka på. Glädjande nog Dovetail Games lyssnat på kritiken från beta-versionen och nu också inkluderat stöd för TrackIR, en manick som följer ditt huvuds rörelse och gör att du enkelt kan se dig om i cockpit. Ett måste för alla seriösa skrivbordspiloter.
Jag har absolut inget att klaga på när det kommer till spelets kontroller. Varje rörelse känns äkta och motorn har en sån där härlig fördröjning som man bara får i gamla propellerplan. Som vanligt rekommenderar jag alla aspirerande piloter att skaffa någon typ av joystick. Flygplan skall helt enkelt inte styras med ett tangentbord.
Till syvende och sist så är Dovetail Games Flight School förhoppningsvis bara en försmak av vad som komma skall. Priset på runt 150 kronor är nästan löjligt lågt, men du får som sagt ett väldigt begränsat innehåll. I det kommande Dovetail Games Flight Simulator lär vi kunna räkna med en hel del förbättringar, så som fler flygplan, bättre vädermotor, fler uppdrag och inte minst ett multiplayerläge. Faktum är trots allt att simflygare oftast drömmer om att bli riktiga piloter och då är det väldigt tråkigt att vara ensam i luften.