Need for Speed: Rivals

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Need for Speed: Rivals” developers=”Ghost Games och Criterion Games” publishers=”Electronic Arts” platforms=”PC, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One” genres=”Racing” release_date=”19 November 2013″]

Trasigt från början

Mina förväntningar inför Need for Speed: Rivals var minst sagt milda. Serien har varit fast i en nedåtgående spiral under flera år nu men det tändes dock en liten gnista av hopp när Criterion Games gav sig in i racet och knåpade ihop Need for Speed: Most Wanted som enligt mig var oerhört underhållande. Så hoppet fanns där, hoppet om att den svenska spelstudion Ghost Games skulle ta vara på allt som var bra med Most Wanted, men icke. Besvikelsen blev enorm.

need_for_speed_rivals_gamescom_6_wm-1024x576-600x300Vackert på håll men fult om man tittar närmare.

Att man i dagsläget släpper spel som inte är färdiga börjar bli vardagsmat för oss konsumenter och Need for Speed: Rivals är inget undantag. Efter ett långt, löjligt och extremt krystat intro är det dags att ge sig ut på vägen. Man får genast göra valet vilken sida av lagen man vill stå på och rebellisk som jag är så väljer jag racer-klassen. Det står med stora bokstäver på min skärm att man gasar på R2 (spelar på Playstation 4) men inget händer när jag trycker på knappen. Jag testar två olika kontroller innan jag bestämer mig för att starta om. Jag fick bita i det sura äpplet direkt när jag inser att jag måste se om hela introt. Det känns som att döden sakta hinner ikapp mig, andningen blir tyngre och synen blir helt suddig. Måste jag verkligen gå igenom detta brutalt hemska intro en gång till?

NFS-CAPABLOG-600x300Bilen är alltid blöt. Det spelar ingen roll om solen står och gassar, det rinner vatten om bilen ändå.

Samma fel uppenbarar sig om och om igen och jag tvingas kolla på detta fruktansvärda intro femton gånger. Efter lite grävande på olika forum så visar det sig att detta är ett ganska så förekommande problem just på Playstation 4 och att det är uppdateringen som laddas ner i samband med spelet som orsakar det. Jag laddar ner spelet på nytt och avbryter uppdateringen och nu fungerar det, äntligen.

Smuts på rutan

Grafiken är över medel, den är helt godkänd. Jag hade hoppats på mer högupplösta texturer men jag antog att man lagt ner mer tid på körningen så jag slutade gnälla för en sekund och piskade iväg med min kolsvarta Porsche mot den soldränkta horisonten. Här började gnället igen, det konstanta flödet av skräp, löv och lera som envist måste kleta sig fast på skärmen och som helt och hållet blockerar mig från att se vad jag håller på med när jag bränner på i över tvåhundra kilometer i timmen är oerhört frustrerande. Sen tåls det att säga att bilarna svänger sämre än Titanic. Glöm snabba manövrar när du ska väja för bilar på motorvägen, glöm allt som har med bilhantering att göra överhuvudtaget.

NFSR-Bugatti_veyron_alldrive2_web-600x300Det är inte helt fel att vara polis, då man får ratta skönheter som Bugatti Veyron. Fast om det är så speciellt skönt att ratta runt vet jag inte.

Häftiga bilar

Storyn är väldigt luddig. Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens om det finns någon och om det nu finns en så är den så dålig att jag valde att blockera den och har helt förträngt den ifrån mitt minne. Man åker mest runt på de tråkiga vägarna i en av de tråkigaste städerna jag skådat, man försöker förgäves att svänga i kurvorna men oftast ligger man och slickar vägräcket och repar lacken.

Nu ska jag inte bara vara negativ här utan det finns faktiskt en positiv sak med detta spelet och det är bilutbudet. Det finns inte jättemånga märken eller modeller att välja på, men de som finns ser sjukt bra ut och det finns några riktigt häftiga vrålåk till vårt förfogande. Man kan styla sina bilar, om lackjobb och dekaler räknas? Man kan trimma sina bilar i fem olika steg och ska jag vara ärlig så märker jag inte så där jättestor skillnad när bilen är original jämfört med trimmad.

E3-Need-for-speed-rivalsHöga hastigheter och raksträckor är huvudingrediensen i denna soppa.

Kartan ser ut som jag hade förväntat mig, tråkig och intetsägande. Det finns lite slumpmässigt utslängda race här och var vilka man kan hoppa direkt till, och där försvann halva idén med spelet. Tanken är väl att man ska köra runt och upptäcka världen, men när man vet att man kan hoppa direkt så gör man det av ren lathet och för att världen i sig inte bjuder på så mycket. Det känns som att man tagit kartan från något annat Need for Speed och sedan bara tagit bort alla småvägar medan man haft kvar motorvägen. Det är väldigt snålt med småvägar och annat kul man kan köra in på vilket gör att man aldrig känner för att utforska. Personligen blir jag bara sugen på att stänga av det så fort jag startat och sätta mig vid mitt Playstation 2 och spela Underground 2 istället.

Ni kanske tycker att jag gnäller något fruktansvärt mycket men jag lovar er, det är befogat. Detta kan vara bland de sämsta Need for Speed som gjorts. Allt jag önskar är att få ett nytt Need for Speed: Underground 3. Då är jag nöjd.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”xsKHweFi7AU” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”Need for Speed: Rivals” betyg=”5″ skribent=”Emil Eriksson” datum=”2014-01-12″][/recension]