SimCity

Panorama

När jag fyllde tolv så fick jag ett spel till Super Nintendo i present av mina föräldrar. Då jag älskade att bygga Lego så tänkte pappa att detta spel kanske var något för mig. Spelet hette SimCity och var något helt nytt och fascinerande. Jag minns ännu idag hur jag klev upp extra tidigt för att hinna bygga på min stad innan det var dags att gå till skolan. Jag var som besatt av att öka innevånarantalet och få min skapelse att växa. Läxor och kompisar blev lidande, men en dag så fick jag äntligen den efterlängtade Mario-statyn som förkunnade att jag nått en befolkning på en halv miljon. Efter det så försvann intresset för spelet och mina möten med SimCity har sedan dess varit högst sporadiska. Tills nu.

Börjar inte så lovande

När Maxis och EA nu lanserar den femte delen i SimCity-serien är det snart 25 år sedan debuten och tio år sedan förra utgåvan såg dagens ljus. Mycket har hänt genom åren, även om grunderna fortfarande är de samma. Den största nyheten den här gången är att man numera måste vara online via Origin och EA:s servrar under hela spelsejouren. Många av er har säkert redan läst om de stora problem detta upplägg orsakade under spelets första dygn.
Det visade sig ganska snart att man grovt hade underskattat antalet spelare som vill bygga egna städer, vilket i sin tur ledde till fulla servar, långa väntetider och mycket irritation. Själv fick jag vänta nästan två dagar innan jag ens kunde börja spela SimCity. Som plåster på såren gick EA ut i ett blogginlägg och lovade bort ett gratis spel till alla som drabbats av serverproblemen.

Till slut så kom jag så småningom in på en av de många nyinstallerade servrarna och mitt äventyr som borgmästare kunde ta sin början. När man ansluter till en ny server så finns det till en början bara ett alternativ att välja på, nämligen att spela igenom den intuitiva träningsuppdraget. Jag får lära mig att dra vägar, förse min stad med vatten, köpa tjänster från grannstaden och så vidare. När jag spelat igenom introduktionen så känner jag mig redo att anta den stora utmaning det innebär att bli borgmästare i en alldeles egen Sim-stad.

Demonstartion
Gör du inte ett bra jobb så kommer snart Simmarna att hänga utanför din dörr.

Det första jag måste göra är att väja i vilken region jag vill placera min stad. Därefter så måste jag utse platsen där staden skall ligga. Varje område har unika egenskaper. Några ligger nära vatten. Andra är rika på olja eller mineraler. Faktum är att det första beslutet mycket väl kan bli ditt viktigaste när spelet väl sätter igång. Det gäller att planera sin stad efter regionens egenskaper. Det är exempelvis dumt att bygga en turiststad om du inte kan transportera turisterna till staden via tåg, båt eller annat transportmedel.

När jag med stor omsorg valt ut en charmig halvö att bygga på så får jag avgöra om jag vill spela publikt eller privat. Väljer jag att spela publikt så är det upp till vilken annan spelare som helst att ta besittning över något av de lediga landområdena i min region. Det finns naturligtvis fördelar med att ha grannar i regionen. Ett exempel är att man kan slippa att bygga ut de nödvändigaste servicefunktionerna redan från början. Istället kan man köpa dessa tjänster av en välvillig medspelare, vilket kan underlätta för både ekonomin och stadsplaneringen.

Allt har sin plats

Min första uppgift blir att koppla samman mitt område med yttervärlden genom en väg. Jag väljer en bred aveny då jag förväntar mig mycket trafik på infartslederna. Det visar sig vara en ganska dyr vägsnutt jag ritat ut på kartan och min ursprungliga budget på 50 000 Simdaler har nästan halverats. Jag ritar ut några raka tvärgator som jag sedan utser till bostadsområden genom att helt enkelt rita ut vart Simmarna får bygga sina hus. Alla byggnader måste placeras längsmed gatorna då både vatten, avlopp och el transporteras genom vägnätet.

Föroreningar
Rökning är inte bra för hälsan. Inte ens i SimCity.

Det dröjer inte länge förrän den första flyttbilen rullar in på smågatorna och sakta men säkert växer ett litet, pittoreskt villaområde upp i min stad. Ganska snart börjar de små Simmarna att klaga på att de saknar både el och vatten. Som den snälle borgmästare jag är så placerar jag ut ett miljövänligt vindkraftverk i stadens utkanter och intill det ett vattentorn. Nu måste de väl ändå bli nöjda? Nej då, nu vill se små parasiterna ha jobb också. Jag får snällt bygga ett ganska ostrukturerat industriområde strax intill motorvägen.

Så håller det på till en början. Simmarna vill ha avlopp. Jag bygger ett avlopp. Simmarna vill ha en skola. Jag bygger en skola. Så småningom har min lilla stad alla nödvändiga funktioner som man kan önska sig; brandstation, polis, sjukhus och avloppssystem. Mina invånare börjar trivas i Goth City. Namnet är för en hyllning till mitt kära Göteborg. Livet går sin gilla gång i min lilla stad. Byggnader växer och befolkningen ökar. Men så upptäcker jag till min förfäran att alla samhällsfunktioner jag gett mina Simmare kostar enorma summor. Den enda lösningen jag ser för att undvika total bankrutt är att höja skatten. Genast börjar folk att klaga igen, men de får snällt finna sig i borgmästarens beslut.

När jag känner att jag nått en bra balans mellan arbetsplatser och bostäder så börjar jag titta mig runt i Goth City. Jag kan med hjälp av rullen på musen zooma in ända ner på gatunivå. Mina Simmar går runt på trottoarerna till synes helt planlöst. Men så klickar jag på en av dem och genast så får jag lite mer information om den enskilde individen. Lara Stevenson är på väg till sjukhuset för att hon mår lite illa. Hon kommer direkt från jobbet. Likadant är det med vartenda Sim i spelet. Alla har ett mål med sina utflykter, vilket känns rätt coolt.

Arena
Här inne avgjordes nyss Staley Cup. Goth City vann mot New York Rangers.

Då och då vill någon Simmare ha hjälp med en specifik önskan. Till exempel så vill brandchefen anordna ett stort fyrverkeri och han försäkrar mig om att jag inte behöver oroa mig för säkerheten. Tillåter jag honom ha sitt fyrverkeri och samtidigt begränsar antalet bränder så blir jag riktigt belönad. Det finns många sådana här typer av uppdrag, men förvånansvärt ofta så får jag samma utmaningar om och om igen.

Det finns alltid något att förbättra

I takt med att min stad växer så hopar sig även problemen. Elen räcker inte till och enda lösningen är att uppgradera till ett effektivare kolkraftverk, på bekostnad av frisk luft. Klassrummen i skolan är för små och måste byggas ut. Det finns alltid något att förbättra eller uppgradera. I stort sett alla byggnader kan byggas ut i ett eller flera steg. Min busstation kan få fler garage och min sopstation kan få större soptippar. Om man inte hänger med i befolkningsökningen så stannar snart inflyttningen av och Simmarna kanske till och med lämnar din stad.

Ganska snart så visar det sig att ett beslut jag tog tidigt i stadsplaneringen kommer att få katastrofala följder. Istället för att bygga ett reningsverk så har jag pumpat ut avlopp rakt ut i marken. Området runt avloppet blir förorenat och brunt. Växtligheten dör och till på köpet så blir dricksvattnet förorenat. En epidemi bryter ut i Goth City och mina Simmar dör som flugor. Sjukhuset blir överbelagt och min popularitet som borgmästare når bottennivå. Jag ser ingen annan lösning än att lägga till ett nytt departement till stadshuset som tillåter mig att bygga ett reningsverk. Efter att befolkningen nästan halverats så vänder sifforna snart uppåt igen och staden börjar åter att blomstra.

Brandenburger Tor
Om man köper tilläggspaket så kan man bygga kända landmärken som t.ex. Brandenburger Tor

Nu börjar det bli dags att rikta in staden på en specifik näringsgren. Goth City ligger vackert på en halvö med både tåg- och båtförbindelser. En bra förutsättning för turister att ta sig till min lilla stad med andra ord. Jag satsar på ett småskaligt kasino längst stadens huvudgata och det dröjer inte länge förrän spelsugna Simmar strömmar till. Efter att ha byggt ut kasinot med både hotellrum och lounge-del så börjar intäkterna ticka in. Men i SimCity så kan man sälla luta sig tillbaks och håva in pengar. Den ökade tillströmningen av turister medför också en våg av brottslighet i staden. Jag måste snabbt bygga upp en central polisstation för att få bukt med problemet.

Det är det här som är tjusningen med det nya SimCity. Allt du gör får konsekvenser för livet i staden och det finns alltid något att göra. Just när man tror att man åtgärdat ett problem så orsakar din lösning ett helt annat problem i andra änden av staden. Den där bekanta känslan av att man hela tiden måste göra en sak till infinner sig snabbt. Med tiden känner jag mig som ett med min stad och alla Simmare är mina vänner. Eller ovänner.

Söker nya utmaningar

Efter ett tag så tröttnar jag på Goth City och jag känner att landområdet inte räcker till för fler utbyggnader. Jag börjar se mig om efter ett nytt område att exploatera. Mitt val faller på ett oljerikt bergsområde en bra bit från Goth City. Här bestämmer jag mig för att bli oljemagnat och anlägger sakta med säkert grunden till det som skall bli Petrolhead Hights. Snart borrar borrtornen i den oljerika marken och tjänster som sophämtning och brandförsvar köper till en början jag av min gamla stad. Jag har lärt mig av mina inledande misstag och Petrolhead Hights växer så det knakar. Min popularitet är i topp och pengarna strömmar in.

meteorer
Katastrofer är det gott om i SimCity. Se till att ha många brandbilar tillgängliga.

Timmarna flyter iväg oerhört fort när man spelar SimCity. När jag har byggt upp Petrolhead Hights till ett välmående samhälle så bestämmer jag mig för att titta till mitt nästan bortglömda Goth City. Till min stora fasa så har sopberget på stadens soptipp vuxit så pass mycket att den sedan länge är överfull. Soporna hopar sig på gatorna och invånarna är minst sagt förbannade. Det är bara att inse att det inte är lätt att vara politiker. Inte ens i ett datorspel. Jag bestämmer mig för att förstöra min kära skapelse med ett meteorregn och snart är hela Goth City ett kaos av eld och rök. Det var kul så länge det varade, men nu är det dags för mig att lämna in min avskedsansökan.

Både ris och ros

Spelutvecklarna Maxis har verkligen lyckats med nya SimCity. Trots det inledande serverstrulet så verkar det som om stabiliteten har förbättras avsevärt under de första dagarna efter releasen. Många har dock önskat att spelet skulle gå att spela offline och det återstår att se om EA lyssnar på dessa åsikter.
Även om nästan allt i SimCity går att detaljstyra så kan man ännu inte forma sina egna landområden och faktum är att varje område har en högst begränsad yta att bygga på. Jag hade önskat betydligt större regioner och ännu större valfrihet i geografin. Trots dessa trista brister så lever min gamla favorit upp till de högst ställda förväntningarna och många fler städer kommer att drabbas av mitt storhetsvansinne innan jag tröttnar på SimCity.

[youtube id=”zJx4RZq4Nw4″ width=”600″ height=”350″]

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.