Nyligen släppta spel
LUNARK Recension
LUNARK debuterade under en demofest på Steam i september förra året, med ett synnerligen attraktivt smakprov på vad den färdiga produkten skulle innehålla. Trots att så kallade cinematiska plattformsspel har ett rätt osmickrande medialt porträtt fann jag mig hänryckt av LUNARKS sci-fi-estetik och lovande berättelse om en framtidsdystopi på främmande planet. Det visade sig dock att jag har grundlurat mig själv. För även om LUNARK är ett kompetent och trevligt litet spel, är subgenren den tillhör inte det. Författat på servett LUNARK är ett teleskopord, en sammanslagning av orden ’lunar...
9 Years of Shadows Recension
Det börjar verkligen bli en rejäl hög metroidvania-spel som finansierats via Kickstarter, varav 9 Years of Shadows är ett. Undertecknad är en av de 2919 backare som tillsammans såg till att spelet fick en budget på 1 988 905 mexikanska pesos (dryga 380 000 i dagens kurs). Projektet stötte föga förvånande på ett par förseningar, men resultatet talar sitt tydliga språk. 9 Years of Shadows är efterlängtat och har varit väntan värd. Halberd Studios heter den lilla studion färskingar som ligger bakom 9 Years of Shadows. Redan inför Kickstarter-kampanjen hade de hunnit med ett års utveckling och fåt...
Meg’s Monster Recension
Ett litet, mestadels textbaserat speläventyr med några små bitar gameplay sockrade mellan lagren, kan på ett par timmar få dig att gapa av känslomässig förvåning. Det har hänt förr – indieälsklingen To the Moon ska inte vara en nyhet för någon – men nu händer det igen. Meg’s Monster är kombinationen av Pokémon och en visualroman med en stark berättelse och ett mycket raffinerat sätt att förtälja den. Det här med genre Jag har visst tidigare gått ut med att termen pixelnarrativ skulle vara något vedertaget i spelsammanhang. Med detta inlägg vill jag förklara detta uttalande som skitsnack,...
Chained Echoes Recension
Chained Echoes omfamnar tradition. Att vara ett fan av rollspel, framför allt de av den specifika smaken JRPG, har varit väldigt intressant de senaste åren. Medan företagen som varit pionjärer inom subgenren (Square Enix, Namco Bandai) tycks distansera sig från dess klassiska element i allt högre grad, verkar vissa mindre aktörer ha vigt sitt liv åt att dissekera och sönderanalysera vad som gjort den så framgångsrik och älskad genom åren. Det gör att vi har en väldigt välmående tillgång av JRPG i alla möjliga utföranden och prisklasser. Kickstarter har möjliggjort en stor del av dem – även för...
Front Mission 1st Remake Recension
Front Mission 1st Remake är en tämligen efterlängtad återgång till Front Mission-seriens rötter och en välkommen nystart för en spelserie som legat i dvala sedan 2010. Det är till och med sedan 2008, om du räknar bort det svarta fåret som är Front Mission Evovled. Det här är det första spelet som kommer till Europa sedan sagda svarta får och är bara det tredje i serien att ens nå hit. Som spelserie handlar Front Mission oftast om turbaserad strategi med stora robotar – här kallade wanzers (förkortning för Wandering Panzer). Denna första del i serien kom först till Super Famicom (Japans Super N...
God of War Ragnarök Recension
Jag kom för fajten. Jag stannade för storyn. En del spelstudios släpper episka spel en gång per decennium. Läs exempelvis Rockstar och CD Project Red. Spelen blir därvidlag ofta väldigt genomarbetade och också ofta hyllade. Tid brukar med andra ord borga för kvalitet. Sen finns det undantag. Det är i sammanhanget ’bara’ fyra år sedan Sony Santa Monica släppte tokhyllade God of War och frågan är om studion på den relativt korta tiden hunnit skapa ett lika episkt äventyr som senast. Jag kan svara på det reda nu: ja, God of War Ragnarök är om möjligt ännu mer episkt än sin föregångare. Historien ...
Harvestella Recension
Square Enix hade en riktig drömvinter 2022 för gamers begeistrade i japanska rollspelsgenren och dess subgenrer – Harvestella är ett av dem. Namnet och upplägget för tankarna till Harvest Moon (numera delvis Story of Seasons), Stardew Valley och de otaliga liknande blandningar mellan RPG och agrikultur vi hunnit få se genom åren. Med sina dygns- och årscykler anar jag även ett mått av Final Fantasy: Crystal Chronicles och Animal Crossing i formeln. Faller du in i samma smakprofil som dessa spel lär Harvestella ha något att erbjuda dig. Att äta i säsong Ett stort problem med resurshanteringsspe...
Ghost Song Recension
Den 5 september 2013 fick jag och strax över 3000 andra det slutgiltiga beskedet: Ghost Song blir av! Med totalt 54 007 dollar insamlade hade skaparen, Matt White, säkrat finansiering för sitt första riktiga spelprojekt. Han skulle sedermera komma att lära sig att där finns många potentiella kullar och berg att bestiga inom spelutveckling. Dessa inkluderar i fallet Ghost Song ett byte av spelmotor (något som i princip aldrig är vare sig billigt eller lätt) och tilltänkta konsolsläpp. Som referenspunkt kan påpekas att Wii U var en av de tilltänkta konsolerna att släppa Ghost Song på. Följaktlig...