Under gårdagens stream presenterade Ben Irving och Mike Gamble på BioWare höjdpunkter ur dag ett patchen till Anthem (läs den fullständiga noteringen här) och hur early access har hjälpt dem prioritera förbättringar inför världsreleasen den 22 frebruari. Till exempel laddningstider och det numera ökända ”tomb”-uppdraget.
Nästa vecka kan fans förvänta sig en detaljerad kalender för Anthems kommande uppdateringar och patcher.
Snabba reaktioner på feedback
Längre in i streamen presenterade utvecklarna nya funktioner vi kan förvänta oss implementeras i Anthem inom några veckor efter release. Efter en mängd feedback från spelarna under veckan har BioWare beslutat att öka incitamentet att spelets dungeons (strongholds) genom att introducera ett lootsystem för kosmetiska belöningar. Spelare kommer kunna tjäna ”nycklar” dagligen, som de kan använda för att öppna en av fyra kistor i slutet av en stronghold. Gruppmedlemmar som också öppnar kistor ger alla andra i gruppen innehållet utöver kistan de själva öppnade. Sharing is caring, eller hur?
Dessa kistor innehåller ungefär hundra kosmetiska föremål att samla, utöver resurser, som bockas av allteftersom du öppnar fler och fler kistor. Det vill säga inga dubbletter.
Efter stor efterfrågan av att spela om storyuppdrag ska BioWare göra det möjligt för spelare att spela om några storyuppdrag, kallade legendary missions, om dagen med mycket svårare fiender. Baserat på feedback ska studion senare utvärdera uppdragen och kanske implementera fler.
Klapp, klapp
Oavsett vad man tycker om BioWare och Anthem måste jag applådera studion för deras engagemang. Utvecklarna svarar dagligen på twitter och reddit och samlar in feedback. Det är ovanligt i dag att en studio är så här aktiv i sin kommunikation och implementerar lösningar fort. Det här säger jag som erfaren onlinespelare som levt med buggar i andra spel i flera månader innan de åtgärdats.
Anthem släpps den 22 februari på Playstation 4, Xbox One och PC via Origin. Anthem finns ute nu för prenumeranter av Origin Premier.