Apple släpper en ny prenumerationsbaserad speltjänst som fått namnet Apple Arcade. Till skillnad från Googles nyligen annonserade Stadia ska Arcade inte vara molnbaserat, utan mer i stil med Netflix, fast för spel. Tjänsten ska tillhandahålla de största spelen och dessa kommer att vara prenumeranten tillgängliga helt fria från reklam och mikrotransaktioner – och även gå att spela utan att tjänsten är konstant uppkopplad. Kostnader för nedladdningspaket (DLC) och uppdateringar kommer dessutom att vara inbakade i månadspriset, som dock inte är fastställt ännu.
SEGA, Konami, Cartoon Network, Disney, Mistwalker och namn som Will Wright och Hironobu Sakaguchi står med på utvecklarsidan. Fler än hundra spel är under utveckling till plattformen, med exempel som Sonic Racing, Overland och Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm.
Apple planerar att lansera Arcade i 150 länder till hösten. Tjänsten kommer att vara exklusiv till Apple-enheter, det vill säga iPhone, iPad, iMac och Apple TV. Pressreleasen finns här och en överhängande trailer i vanlig ordning i sidans början.