Årets flopp 2016

Spelåret 2016 har varit fantastiskt bra, med flera dundertitlar. Men för var tionde bra spel får man en bajskorv på kroken. Och den här, mina vänner, är årets mest illaluktande slaggprodukt.

Förutom den enorma, gröna butt-pluggen som ingick i Primas officiella Dark Souls III Guide: Estus Edition, är det få saker som kan kvala in som årets flopp. Därför är det inte underligt att årets vinnare utmärker sig exceptionellt i kategorin. Utan vidare konkurrens kammade denna besvikelse hem priset:

No Man’s Sky

Är det någon som är förvånad? Det bör ni inte vara. Spelet som marknadsfördes med sådan hybris att det smittade av sig på hela spelvärlden chockade alla med sin brist av intressant innehåll och spelmekanik. Någonstans i mitt bakhuvud fanns en oro för den potentiella katastrofen av att låta en matematisk maskin skapa universum. Självklart lyssnade jag inte på varningsklockorna. Jag ville ju att No Man’s Sky skulle vara lögnen som Sean Murray målade upp i varenda trailer. Han lurade säkert sig själv också.

Att fritt utforska miljoners, miljoner planeter låter hissnande. Men i realiteten var det bara den första planeten som var spännande att utforska. Efterföljande himlakroppar blev bara mer och mer lika, tråkigare och tråkigare. Den enformiga och fantasilösa spelmekaniken gjorde inte saken bättre. No Man’s Sky är ett bevis på att datorer inte kan designa spännande spelvärldar och att indiespel ibland inte är mer än tomma löften.

En vandrande pungsäck, ingen ovanlig syn i No Man’s Scrotum.

Landa på asteroider, roterande planeter, stora rymd flottiljer, allianser, möjligheten att manuellt flyga mellan solsystem, enorma varelser och sandplaneter är bara några av de saker som Sean Murray och No Man’s Sky lovade oss. Men ett universum av penisar var allt vi fick. Seriöst, spelet har snoppar överallt! I och med att det är en sträng kod som slumpar fram universumet i No Man’s Sky, är det då troligt att datorer drömmer om digitala penisar?

No Man’s Sky har nyligen fått sin första uppdatering sedan september och som lägger grunden för vad spelet var tänkt att vara. Men det skiter jag i, jag ger inga andra chanser. Jag gav No Man’s Lie en sexa i betyg, på den gamla goda tiden när det fortfarande fanns tro, hopp och lite kärlek kvar. Idag har jag inget till övers för Sean Murray och det sjunkande skepp han styr. Den 28 oktober tweetade Hello Games att ”No Man’s Sky var ett misstag”. Detta kom efter nästan två månaders tystnad från studion. Tweeten misstänks vara ett hackerangrepp, men jag är övertygad om att det var en anställd på studion som erkände arbetsgivarens vanföreställning.

Grattis Hello Games, ni tog hem det sunkigaste priset i år.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.