EA och F.C. Barcelona meddelade i veckan att de har tecknat ett treårsavtal som gör EA Sports till exklusiv och officiell tv-spelspartner till en av världens mest meriterade och populära fotbollsklubbar.
Att samarbeta och vara officiell partner till en klubb i världsklass som Barcelona är en fantastisk möjlighet för EA Sports och våra fans. Vi kommer att skapa starkare band till klubbens passionerade och världsomspännande fans och använda våra spel som en plattform för att engagera supporters över hela världen under fler år framöver.
Matt Bilbey, Senior Vice President & Group General Manager, EA Sports
Via samarbetet har EA SPORTS 3D-scannat hela 17 Barcelona-stjärnor som exempelvis Xavi Hernandez, Gerard Piqué, Cesc Fàbregas, Dani Alves och Andrés Iniesta, och i FIFA 14 kommer de att bli snudd på autentiska 3D-kopior av verklighetens motsvarigheter. Dessutom kommer Camp Nou, Barcelonas hemmaplan, att finnas med som arena i spelet. Barcelona och deras superstjärna och FIFA 14-omslagsspelare, Lionel Messi, kommer att vare en av centralfigurerna i den globala marknadsföringen av spelet via annonser och sociala media-aktiviteter. F.C. Barcelona kommer även att anordna en exklusiv tv-spelsturnering senare i år för att utse lagets bästa FIFA 14-spelare.
Många klubbar är redan EA-partners, däribland Valencia (La Liga), Tottenham Hotspur och Manchester City (Barclays Premier League), Borussia Dortmund (German Bundesliga), Olympique Lyonnais och Paris Saint-Germain F.C (Ligue 1) och AC Milan (Serie A).