BLIZZCON 2017: Vad som komma skall i Starcraft II

I panelen för Starcraft II – What’s Next möter vi vår värd Day[9] och de ”bästa människorna på jorden” – Christoffer ”Crash” Reed (lead designer), David Sum (co-op designer), Michael Scipione (versus designer), Valerie Watrous (lead writer), samt Travis Castillo (lead designer).

Det är mycket som utlovats till Starcraft II och en av de sakerna var bättre tydlighet och användarvänlighet. Communityt har skapat fantastiska guider för att hjälpa vilsna spelare hitta rätt. Blizzard har bestämt sig för att implementera detta för att skapa en bättre upplevelse för ovana spelare. Tidigare har Starcraft II varit samlingsnamnen för de tre kampanjerna, vars namn har varit de officiella namnen. Interfacet kommer nu ändra detta och skapa en starkare tydlighet.

Det kommer även slumpas ut gratis innehåll. Vad sägs om att få terran-kampanjen Wings of Liberty helt gratis? De kommer även låta Ranked Ladder låsas utan kostnad, med allt som ingår. Allt som var gratis är fortfarande gratis. En del av det som kostat kommer vara gratis nu. Så mycket gratis!

Co-op

Delad glädje är dubbel glädje och dessutom ett bra sätt att introducera sig själv och andra till Starcraft II. Det finns en del nytt som kommer förgylla tillvaron där.

Commanders kommer vara gratis fram till level 5, inklusive alla units och power.ups. Vi kommer även få en ny commander i form av duon Mira Han och Matt Horner, vår favoritpilot och gode vän till James Raynor. Mira kommer kunna uppgradera Horners units. Hon levererar även ett piratskepp(!) i form av assault galleon. Med ”Call in the Fleet”, Matts ultimate, han du regna ond, bråd död i explosioner från himmelen som fullkomligt utplånar det som är under det. Det jämför det med Rick & Morty, vilket säger sitt. Fullkomlig förstörelse och vi älskar det.

Communityt har fått vara med och tävla och designa en egen karta och vinnaren har nu fått sin karta tillagt i spelet. De har finjusterat den för bästa spelbarhet men är så trogen originalidén som möjligt. General Davis är kartans announcer, med dialog skriven av Valerie. Vi kommer då få del av Davis bakgrundsstory och hennes karaktär.

Multiplayer

En del av justeringarna som kommit till PvP är bl.a. reducerad chans för plötsliga spelslut och högre effektivitet för support units i mindre antal.

Protoss kommer kunna låta Shield Batteries ladda upp sköldar och fotonkanoner om trupper är i närheten. De kan även ladda upp byggnader, men det måste ske manuellt.

Terran har fått en boost till sina ravens också.
Med tre nya färdigheter byts de tidigare tre ut. Seeker missile har bytts ut mot anti-armor missiles och gör inte lika mycket skada som sist. Se upp för friendly fire. Med repair drones kan du laga skadade byggnader och är motsvarande medivac. Interference matrix är en dron som slår ut finendens förmågor för units och byggnader. Efter en impulsiv fråga från publiken får vi veta att detta är single target, inte AoE.

Zergs har också fått förändringar. Fungal håller inte längre units på plats, men har ett större område som det verkar på. Infested marines kommer få ett luftvärnsvapen och deras huvudvapen har nerfats en del. De spawnar inte lika snabbt längre heller.

Nya ansikten i Shadow Wars

Shadow Wars är en comic som tar plats efter serien Starcraft Evolution och DLC:n Nova Covert-ops och driver storyn vidare i serien som helhet. Den fred som en gång fanns har splittrats och det är full konflikt mellan de tre raserna igen. Detta är dock bara en konspiration av Niadra, vars intention är att utplåna protoss. De tre huvudsakliga karaktärerna är Urun från Protoss. Elms är en terran med vissa psioniska förmågor, även om hon är ovan vid att använda dem. Slutligen har vi Niadra från zergsidan, som försöker orkestrera kaoset från bakgrunden. Vi får även en liten teaser på det kommande omslaget till #4 där vi får se Urun och Elms som ser ut att strida tillsammans.

Att göra det personligt

Det jobbas även med att skräddarsy egna arméer och ge dem nya, tematiska skins. De vill försöka behålla en estetik som dels stämmer överens med rasen och den lore den har, men även vara igenkännlig för spelare.

Det är inte bara nya färgteman, det är även nya modeller. Att få hitboxen att förbli densamma och inte låta utstickande detaljer förvilla det har varit viktigt för att inte förändra spelupplevelsen. Terrans har fått en Mad Max-vibb där ljudeffekterna är mycket stökigare och passande för sina skins. Ljudspår kommer implementeras till alla skins som det verkar.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.