Blizzcon 2019: HotS – Att designa Deathwing

Mycket har hänt i Nexus på sistone. Vi har fått nya quest lines, nya skins (bla..a sommarens Mecha Storm 2) och nya hjältar, med Orphea, Imperius, Anduin och Qhira. Vi fick även resa tillbaka till 20-talet i deras Scarlet Heist-event, som fortfarande är aktivt.

Deras nästa stora projekt var att introducera Deathwing till Nexus. Det är bokstavligen det största som har hänt Nexus och Andrew Kinabrew gav oss en mer ingående introduktion av designen för den patologiskt förbannade draken. ”När vi designade Deathwing för Nexus gick vi igenom alla versioner av Deathwing vi har idag. Vi har bl.a. studerat traliern till Cataclysm och diverte artwork. Vi har förfinat Deathwings design för att passa in i Heroes of the Storm.”

Något som blivit ikoniskt för Deathwing är hans mage, med sina stålplattor och den eld som skiner igenom. Men Heroes of the Storm är ett spel du upplever ovanifrån. De har därför valt att lätta på plattorna han har på ryggen för att låta det där glödheta skimret synas under matcherna.

Kyle Dates plockar upp stafettpinnen och berättar om de olika val de har gått igenom under utvecklingen av honom. ”Först tänkte vi att han skulle finnas i sin mänskliga form, för att kunna förvandla sig till sin drakaspekt under spelet. Det är fantastiska idéer, men vi ville jättegärna ha med en drake i spelet och var nyfikna på att se vad det skulle innebära för spelet i praktiken.”

Med bara tre abilities var det svårt att fånga det som gör Deathwing så episk. De valde istället att låta Deathwing kunna byta form för att kasta in mer typer av attacker. Dessa två är Destroyer och World Breaker. Något som karaktäriserar Deathwing är alla plåtar som hamras in i hans instabila kropp i trailern till Cataclysm. En av hans förmågor är Unstoppable. Om motståndarna nöter bort hans plåtar kommer Utnstoppable sluta verka och fienden kommer kunna göra skada på honom. Men detta tog bort från Deathwings karaktär. Istället fick han en mätare för sina plåtar, ovanför livmätaren. Rutinerade WoW-spelare kommer säkert känna igen designen. Unstoppable förblir en passiv förmåga som alltid är aktiv istället. Detta för att undvika förvirring av hans stuns som är baserade på Unstoppable.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.