Det har byggts många olika spellägen i Overwatch – Junkenstein’s Revenge, Lucioball, Capture the Flag. Detta har varit spellägen som har funnits i arkaden, men med Push får vi en nytt spelläge som kan spelas i både quick play och competetive play. Tänk Escort, Assault, Control och liknande. Skillnaden är att det inte är ett spelläge som slumpmässigt väljs inför varje match.
Så hur fungerar Push?
För att vinna i Push ska spelarna få en robot att knuffa ett objekt fram till målet. Kartan som Push spelas på är symmetrisk, där det är en tävling till mållinjen. Först till målet i mitten av kartan vinner. Spelläget presenteras på den kommande kartan Toronto, där vi får se en slingrig väg, med många flankmöjligheter. Detta är ett PvP-spelläge, så de olika spelarna kommer störa motståndarlaget för att sinka dem och förhoppningsvis komma först i mål.
Nya kartor
Det kommer komma många nya kartor till Overwatch 2 som täcker samtliga spellägen, inte bara Push. Av alla kartor som komma skall har vi får en förtitt på kartor från Göteborg, Toronto, Rio de Janeiro och Monte Carlo.
Story missions
Storyn i första spelet utspelar sig strax efter att Overwatch har lagts ner pga Petrusakten. Detta gav organisationer som Talon chansen att breda ut sig och världen föll in i ett nytt kaos. Winston bestämmer sig för att utföra en Recall, i hopp om att samla ihop alla hjältar igen. Med alla olika kortfilmer har vi fått se vad som hände efter att Winston har aktiverat detta. Med deras senaste video Zero Hour får vi se Null Sector återvända och slutligen återförenar Overwatch. Den sista delen i ett kapitel.
I Overwatch 2 kommer vi få mycket mer cutscenes. Inför varje story mission får vi en introduktionsvideo och i slutet av varje uppdrag får vi ytterligare en video som för storyn vidare.
Inför varje story mission får spelare välja på specifika spelare. För uppdraget i Rio de Janeiro kommer spelare få välja på Mei, Rein, Tracer eller Lucio. Planen är att spelare ska kunna välja fler karaktärer, men de vill att storyn ska kännas trovärdig. Att välja t.ex. Roadhog i ett Overwatchuppdrag kommer tappa trovärdighet. För att berätta en mer sammanhållen berättelse är därför karaktärerna en smula begränsade till varje uppdrag för att kunna ge narrativet mer trovärdighet och kontinuitet.
Hero missions
Om du vill grinda loss kan du spela Hero Missions. De är en motsvarighet till Adventure Mode i Diablo III eller i World Quests i WoW. Det är uppdrag som du kan spela om och om igen. Det finns gott om olika saker som ger dessa uppdrag ett omspelarvärde, på en mängd olika banor. Hero missions kommer finnas i olika form på varje karta i världen. Alla missions kommer erbjuda olika typer av mål; håll tillbaka attackerande trupper i Winstons labb på Gibraltar, eller slåss mot en gigantisk Null Sector-robot på Route 66.
Till skillnad från Story Missions finns det en större frihet att välja karaktärer här.
Det kommer finnas en mängd olika grupper av fiender att slåss mot i Hero Missions. Utöver Null Sector får vi även slåss mot Talon igen. Detta är inte de enda två grupperna spelare kommer möta, men de håller det hemligt just nu.
Progressionssystem
I PvE kommer vi även få utforska ett skill tree som låter oss uppgradera våra karaktärer i Story Missions och Hero Missions. När spelare når en viss nivå med sina karaktärer kan nya förmågor låsas upp. Detta gäller dock bara PvE, då ”robotar inte kan klaga på diverse forum” över att någon är OP.
Med diverse olika uppgraderingar kommer de olika karaktärernas förmågor kunna bete sig annorlunda, på väldigt häftiga sätt. Hanzo kan t.ex. skjuta en pil som söker sig till fienden och kan träffa ett tiotal av motståndarna innan effekten tar slut. Reinhardt kan få 360 grader på sin ground slam och städa upp ordentligt bland fienderna. Mei kan skapa en snöboll och meja ned motståndet (du har fått konkurrens, Wrecking Ball!) och Genji kan använda sin ult som ett distansvapen, där han kastar iväg skäror med varje svärdshugg istället. Det här var bara fyra av karaktärerna, så det finns en hel del att utforska och experimentera med.
Nya tider, nya uppgraderingar
Blizzard ville att Overwatch 2 skulle kännas så nytt som möjligt, detta även för spelets motor. De har inte bytt motor, men de har uppgraderat den befintliga avsevärt.
Vi får även en ny HUD. Designen är dock inte spikad än, så förändringar och justeringar kommer säkerligen att dyka upp på vägen fram till release.
Eftersom spelet utspelar sig en bit efter Overwatch har mycket hänt med karaktärerna. Deras utseende har förändrats, detta med hjälp av nya skins i spelet. Personligen är jag stark förespråkare för Reins helskägg och Genjis workoututstyrsel med sweatpants och luvtröja.
Det har även dykt upp en ny announcer, specifikt för Toronto.
Självklart kommer det fler hjältar också. Efter att ha hört Sojourn leda vårt uppdrag i Storm Rising kommer hon nu bli en spelbar karaktär i Overwatch 2.
Att göra en uppföljare
Jeff Kaplan och teamet har funderat lite på progressionen som vanligtvis inte sker mellan spel i olika serier. ”Tänk er att vi kommer med ett nytt Overwatch-spel som vi brinner för. Vi vill ha nya hjältar, talangträd, nya kartor, etc. Det låter väl som en uppföljare, eller hur? Vi vill skapa ett spel för er, så vi vill veta vad ni vill ha, vad ni vill se i det spelet. Vi vill inte att våra spelare ska behöva ge upp det de har kämpat för i Overwatch under alla dessa timmar. Vi kommer låta allt detta föras över till Overwatch 2.”
Overwatch 2 blir inte ett nytt äventyr, det blir en fortsättning på äventyret vi startade i Overwatch.