Så jag tog en titt på Bungies stream igår och jag tänkte ge er mina tankar om Destiny 2. Det ska tilläggas att jag älskar Destiny och har haft otroligt mycket roligt i det spelet. Spelet födde bl.a. klanen Spruttibangbang och det står idag som en gyllene ålder för mig i spelsammanhang. Vi hade t.o.m. en ”Spruttigrillfest”, där människor från hela landet möttes upp i lilla Gävle för att grilla, bli fulla och kramas. Så ja, jag är pepp på uppföljaren, särskilt av kooperativa och sociala skäl, men även för att Bungie gjorde så gott de kunde med de förutsättningar de hade till första spelet. De ansträngde sig. Trots att det var otroligt snyggt och roligt blev det snabbt monotont, med en del riktigt trasiga spelmekaniker, som story och raidvalutor. Det blev ett spretigt kaos och trots att de lyckades lösa mycket framåt slutet var det fortfarande mycket som kunde se en förbättring. Med ett nytt spel tänker en att de har fått chans att göra saker rätt, både vad gäller den katastrofala leveransen av story, olika valutor och inventory m.m.
Vill ni få reda på mer om Destiny 2 kan ni ta en titt i vårt arkiv, där vi samlar allt om denna lika hypade som svårdefinierade uppföljare.
Gary+mörkrädsla=Destiny 2
I denna nya, dystopiska värld har Gary (eller Goll…Gall? Gull?), en cabal som känner sig oförrättad av the Traveller, bestämt sig för att hämnas. Det ljus och de krafter the Traveller gav människor, awokens och exos var något han borde ha fått, enligt han själv. Han hade förtjänat det. Eftersom han inte fick som han ville har han istället startat krig mot denne och dess barn, allt för att lära dem en läxa. För att göra detta har Gary fångat in the Traveller i ett enormt nät som stänger inne den energi och det ljus som warlocks, hunters och titans har använt sig av. Det är efter denna katastrof som vi får komma in i spelet.
Nya superattacker – linda något gammalt i något nytt!
Warlock: Dawnblade
Warlocken använder en attack med ett solarsvärd och verkar flyga en kort stund, inte bara sväva, medan denne kastar iväg svärdshugg i solar mot fienden.
Titan: Sentinel
Titanen sportar lite Captain America med sin nya sköld. Hen springer alltså runt med en voidsköld och slår folk, men kan även kasta den på fienden. Med rätt uppgraderingar kan den studsa mellan olika mål.
Hunter: Arcstrider
Huntern går lös med en meleebaserad attack med en stav i spakande arc, där denne slår ned motståndet med snabba rörelser.
Det enda jag kan säga efter att ha sett de nya superattackerna de visade upp är att det är nyversioner på gamla supers. Warlockens Dawnblade är bara en längre variant på Nova Bomb. Båda attackerna låter dig hänga i luften medan du skjuter på fienden, men istället för det enda skott en Nova Bomb ger kan du skjuta upprepade gånger under en kort tid med Dawnblade. Titanen har ännu en gång en voidsköld, men denna gång en mer portabel sådan, med mer offensiva kvaliteter. Huntern använder i princip samma attack som tidigare, men istället för att kallas Blade Dancer har de döpt den till Arcstrider. Samma typ av attack, med samma element.
Med det kan vi ju konstatera att både klasser och element är kvar. Och nästan superattackerna. Frågan är vilka raser vi får välja på. Om vi följer mönstret så kommer du bara få välja på de tre du hade i originalet; människa, awoken och exo. Repetition för kontinuiteten i all ära, men det finns definitivt utrymme att väva in en ny klass, låt säga Fallen, i rollistan. Särskilt efter att vi fått ta del av House of Wolves som var Mara Sovs personliga livvakter. Sedan har vi ju Variks från House of Judgement som gjorde sig närvarande i Vestian Outpost i asteroidbältet. Att Fallen skulle kunna stå på the Travellers sida känns mest troligt av de tre fienderaserna och det hade definitivt varit ett intressant tillskott.
De presenterar även nya saker i Crucible, där de tar upp Countdown som matchläge och en ökning av spelare i form av 4v4 i alla spellägen.
Ingen mer omloppsbana!
En av de största fördelarna måste vara att du inte behöver åka ut i orbit för att påbörja uppdrag eller spela om det du precis gjort. Detta är otroligt goda nyheter, men tyvärr inget märkvärdigt, då det borde ha varit givet redan i första spelet. Även om Orbit fungerar som en bra lobby (och har blivit ett lika kärt som irriterande minne från första spelet) är det ändå något som ska vara frivilligt. Om de behåller orbit som en form av lobby vore det grymt. Det ger oss ändå möjligheten att starta uppdrag på ett smidigare sätt.
En helt ny vääärld…
Ventures
Skattkartor, nya uppdrag, små äventyr – Detta verkar fungera ungefär som sidequests, där du hittar olika uppdrag du kan slutföra för olika belöningar.
Guided Games är ett spelläge som låter spelare klara olika utmaningar som finns, tillsammans med ett fireteam. Om detta är matchmaking eller klanmedlemmar spelar ingen roll. De har dock implementerat saker som ska göra matchmakingen lättare, men vi får se hur det fungerar senare.
Lost sectors
På de olika platserna kan du hitta oupptäckta ställen att utforska. Ingen vet vad som finns där eller vad du kommer springa på, vilket gör det lite mer spännande att utforska dem. Om dessa kommer vara procedural eller inte återstår att se. Om det är samma outforskade ställen hela tiden kommer konceptet bli gammalt väldigt fort och bara bli en dagsslända.
Bungie presenterade även för en ny strike – Inverted Spire – som erbjuder spelare en boss i tre steg, vilket ska göra utmaningen lite mer underhållande. De presenterar även en ny raid, men utan namn. De säger med andra ord att vi kommer få mer av det som redan fanns. Jag hade inte förväntat mig något annat, men att presentera det som om det vore revolutionerande känns lite desperat. Det är verkligen bara mer av det vi redan fått. Ni säger samma saker som ni gjort inför varje DLC tidigare, Bungie – ”Ni får en ny raid, whoa! Och nya strikes, dubbelwhoa!” – egentligen är ingenting nytt.
Som vanligt kommer vi få springa runt på jorden, men EDZ som högkvarter denna gång. EDZ har ersatt Tower från första spelet och är uppföljarens hub. Titan är Saturnus största måne och en av platserna vi kommer besöka. Zavala har dragit dit och du kommer troligen träffa honom där. Nessus, är en planet (miniplanet, faktiskt) som numera är en maskinvärld, terraformad av Vex. Du kommer hitta Cayde-6 här. Io är den sista av himlakropparna, en av Jupiters månar. Ikora tappade besinningen efter att the Traveller blev fångad (nytt namn: the Prisoner?) och tappade en stor del av sig själv i det ljus denne gav.
Nya, smidigare funktioner
De har även bättrat på klansystemet. Istället för att hålla på att hoppa runt på olika webbsidor för att kunna gå med kommer nu spelet implementera det från start. Du kan alltså skapa grupperingar, precis som i första spelet, men med officiellt stöd för det i själva spelet. Du kommer även kunna skräddarsy din klan med bl.a. ett banér, som kommer fladdra stolt i din profil.
De säger även att de har modellerat om vapensystemet, vilket öppnar upp för mer flexibilitet än i första spelet. Dina tre vapenklasser i tvåan heter nu Kinetic, Energy och Power. Ett powervapen kan vara både kinetic (alla vapen med fysisk ammunition) eller energy (Ice Breaker eller valfritt fusion rifle) men klassas som ett ”heavy” vapen, för att använda termer från första spelet.. Du kommer alltså kunna använda dina vapen i den kategori de passar in i. Powervapen kan vara antingen kinetic eller energy, men kinetic och energy behöver inte vara ett powervapen. Det kan bli spännande kombinationer här och förhoppningsvis kommer det väga in i hur du formar din karaktär.
En annan nyhet – som faktiskt förvånade mig – är att Blizzard är med och promotar spelet genom att sälja det via Battlenet. Vissa börjar såklart raljera om att detta betyder att du måste spela Overwatch eller Heroes of the Storm för att låsa upp skin i Destiny 2, eller spela det sistnämnda för att låsa upp skins i Blizzards titlar. Detta tror jag inte på. Visst, Blizzard har använt spelöverskridande evenemang och belöningar inom sina egna spel. Det enda jag tror kommer hända med att de distribuerar Destiny 2 är att de kommer ta en liten procent på det. Och för att locka nya spelare till sina titlar. Det ser jag som ett helt okej argument, trots allt. Ingen blir lurad.
Det var det…?
Det sammanfattar väl vad jag upplevde under denna stream. Den största besvikelsen är all repetition. Förstå mig rätt här, repetition kan vara bra och i det här fallet är det underbart att de låter uppföljaren vara kanon och fortsätta berättelsen, men att nästan uteslutande visa samma sak som vi sett så många gånger tidigare till det här spelet är lite av en besvikelse. Nya supers, visst, men de är bara omskissade från första spelet. Det är rent spelmekaniskt inget nytt, med undantag från Titanens Captain America-sköld. Och det är vad de valde att visa oss.
Jag är genuint intresserad av Destiny, men jag kommer behöva se mer nyheter innan jag väljer att lägga 600 kronor på spelet. Att köpa en Collector’s Edition finns inte ens med på kartan. Hur kommer lootsystemet fungera? Kommer de curla spelare genom att sälja speciell loot iallafall? Gjallarhorn var ett mytomspunnet vapen och de som hade de kunde verkligen stoltsera med att de ägde det…tills att de sålde det, alla fick det och vips så försvann det speciella med att ha det vapnet, historien om hur du fick det har ingen betydelse längre. Vissa ser det som att alla får tillgång till något, jag ser det som att andras möda och ansträngning inte är värt något. Att kräva att få allt i ett spel är bortskämt och det är något jag gärna ser spelutvecklare ta avstånd från. Skapa hellre speciella upplevelser än ”samlarlistor”.
Kommer de låsa valda abilities och därigenom göra karaktärerna mer personliga, eller får vi hoppa hejvilt mellan allt och därigenom ta bort det som gör karaktärerna intressanta och personliga? Och i samband med det – kommer vi kunna spara fler än tre karaktärer? Att byta abilities fram och tillbaka var roligt en stund, men tar bort det mesta som skapar strategisk planering i spelet. Istället för att din karaktär definieras av sina färdigheter definieras de av sin klass. Du är bara en blåkopia av en tredjedel av alla spelare. Att låsa förmågor gör valen mer medvetna. Att kunna byta fram och tillbaka tar bort känslan av avgörande val och enormt mycket av den strategiska delen. Precis som i Borderlands 2 blir det otroligt opersonligt när en kan byta fram och tillbaka. Du är inte en karaktär, bara en blank, trist klass. Jag vill hellre se att vi kan spara 9-12 karaktärer (kommer förmodligen bli så många slots som krävs för att vara allt) och därigenom måste välja mer medvetet när vi bygger våra karaktärer. Om strikes och raider är bra balanserade kommer det vara fullt möjligt att klara dem med olika kompositioner, men med olika svårighetsgrad.
Det finns en del saker som lockar med Destiny 2, absolut, men Bungies uppvisning, deras ”global reveal”, var bara repetition av vad vi redan sett i första spelet. Jag vill verkligen tycka om det och när Kotaku testade spelet på PC får jag ändå lite hopp. Deras artikel intresserade mig mer än hela presskonferensen. Jag gissar på att mycket ligger i själva spelupplevelsen, något du måste uppleva själv. Det är synd, för den presskonferens Bungie höll igår var långt ifrån så attraktiv som den skulle ha kunnat vara och vilken spelare som helst med ett kritiskt tänk kommer ifrågasätta huruvida det är värt att skaffa det här eller inte. Nya spelare måste lockas in och deras presskonferens gjorde tyvärr inte jobbet i min mening, åtminstone inte för oss som inte var där. De som har testat spelet har säkerligen en annan uppfattning om det. Som det ser ut nu blir det inget köp, oavsett hype. Jag vill se att jag får ett nytt spel för pengarna först. Hittills är det bara, enligt revealen, en väldigt välarbetad expansion. Vill jag ha mer av Destiny kan jag lika gärna sätta mig och spela det första spelet som jag redan har och slipper betala för.
Jag ser fram emot att bli motbevisad, Bungie, så kör hårt.
Snälla…?