Då har Bungie äntligen berättat mer om weapon crafting, den i särklass mest intressanta aspekten med expansionen Destiny 2: The Witch Queen. I ett matigt blogginlägg på deras hemsida (som vi starkt rekommenderar att du läser med tanke på alla nyheter som kommer till vapen generellt) går Bungie in i detalj hur du kommer att bygga och uppgradera dina vapen efter den 22 februari. Det är ingen underdrift att säga att Destiny 2 kommer bli ett helt nytt spel när Witch Queen släpps.
Weapon Crafting i Witch Queen introduceras tidigt i kampanjen. Då kommer spelare i kontakt med en relik vars mystiska funktioner gör det möjligt för oss att konstruera vapen med anpassade egenskaper. En quest blir introduktionen till hantverket och belöningen är vår första glav, en helt ny vapenklass i Destiny 2. Allt vi behöver för att bygga glaven, ritning och material, tillhandahåller spelet, samtidigt som vi får en kort genomgång hur vi kan få tag på mer. Därefter blir reliken fri att nyttja.
Allt börjar med en ritning
Bungie börjar med att förklara att för att bygga ett specifikt vapen så behöver vi först en ritning, ett Pattern. Dessa kommer vi erhålla på en rad olika vis, troligtvis genom uppdrag, bounties, quests och som skatter. När vi väl har ritningen i handen kan vi bygga vapnet så länge vi har de nödvändiga materialen. Bungie sa inte alls hur vi hittar dessa material, men en kvalificerad gissning skulle vara att de är belöningar från kärnaktiviteter som Gambit, Strikes och Crucible, drops från fiender och vapenkomponenter från skrotade vapen (dock inte Gunsmith Materials som blir makulerade).
I blogginlägget skriver Bungie att en svit av vapen kommer vara tillgängliga från början, och att fler vapen kommer kunna gå att bygga i framtiden. Det är tvetydigt vad de exakt menar, men jag tolkar det som att det bara kommer finnas ritningar för en begränsad grupp vapen vid release. Inte att vi har ritningar upplåsta från början. Bungie har tidigare sagt att vi efter release kommer kunna bygga Throne World-vapnen, vapnen från den nya Raiden, samt säsongsvapnen. Det är en jäkla massa vapen och som ni kommer märka i nästa sektion, är det här ett system som verkligen går att investera i!
Dessutom har Bungie precis avslöjat att vi kan bygga och modifiera exotiska vapen så som de tre exotiska glaverna och expansionens unika vapen – Osteo Striga. Men här blir fokuset att modifiera mindre egenskaper så som pipa och kolv, snarare än primära Perks.
Levela upp dina vapen och extrahera dröm-Perks
Efter att du konstruerat ett vapen behöver du bruka det om du vill att det ska bli starkare. Genom att besegra fiender med vapnet och göra aktiviteter med det ökar du sakta men säkert vapnets level. Allteftersom vapnet stiger i level kan du uppgradera dess egenskaper, så som Handling. Denna form av investering ska engagera spelare i sina vapen och är ett långsiktigt mål för de som vill göra sina vapen så bra de bara kan bli.
Exakt hur stor frihet vi har att påverka vapnens egenskaper är oklart, samt hur dessa ökningar påverkar vapenarketypernas inneboende restriktioner. Kommer vi till exempel kunna investera stort i Range på en 120 Hand Cannon så att det överträffar distanstaket? Det som däremot är tydligt är att det inte är en billig historia att stärka sina vapen – en uppgradering på 10 Handling kostar 40 tusen Glimmer och en ny resurs kallad Resonant Alloy.
Efter att du låst upp möjligheten att bygga vapen kommer vapen med en ny särskild funktion att dyka upp i det vilda. Dessa vapen kommer ha en funktion kallad Deepsight Resonance, vilket möjliggör att du kan extrahera en Perk från vapnet efter att du uppfyllt kravet för att aktivera den. I exemplet Bungie ger handlar det om att besegra fiender med vapnet innan du kan plocka ut dess eftertraktade Perk. Därefter blir det möjligt att implementera Perken i dina vapen – i alla fall de vapen som kan använda de specifika Perken.
Inte nog med att vi behöver bruka våra byggda vapen som vi vill levela upp, vi kommer också behöver bruka de vapen vi vill extrahera Perks från. Kombinera detta med det faktum att vi med största sannolikhet kommer nöta aktiviteter för material och resurser att bygga och uppgradera vapen och vi har en spel-loop som rinner över i Destinys etablerade ritualer. Som vi misstänkte väver weapon crafting in i spelets övriga aktiviteter på ett naturligt sätt. Frågorna som återstår är dock hur vi kan minimera arbetet och maximera avkastningen?
Ett vapen att härska över dem alla
Vi med beslutsångest kan andas ut – weapon crafting har även en funktion att modifiera redan byggda vapen. Med Reshape-funktionen kommer du kunna ta en vapen du redan investerat i och ändra dess egenskaper och funktioner. Säg att du äntligen extraherat Heating Up och vill peta in den i din väloljade Rampage-pulse. Då kommer du kunna göra det. Troligtvis har det en kostnads-tröskel, men möjligheten finns.
För mig som är ganska konservativ i vilka vapen jag tycker om att använda är detta en tröst. Jag har redan bestämt mig för att investera i glaven och med tanke på att vi inte har alla Perks upplåsta från början vill jag inte behöva bygga en ny glav varje gång jag vill prova olika kombinationer av Perks. Nu kommer jag kunna investera tungt i min älskling men ändå kunna anpassa den efter mina builds.
Som grädde på moset får vi även möjlighet att klä våra vapen i Mementos, visuell kosmetik vi kan låsa upp genom bragder. Den första Mementon vid launch erhåller vi genom Gambit (jag vet, fy faen), men Bungie planerar att introducera fler i bland annat Trials of Osiris, Grandmaster Nightfall och andra end game-aktiviteter. Det är inte helt omöjligt att Bungie kommer försöka tjäna en hacka på detta och sälja kosmetiska Mementos genom Eververse.
Exklusiv funktion
Weapon crafting är en exklusiv funktion för Destiny 2: The Witch Queen som släpps den 22 februari till spelets samtliga plattformar. Däremot säger Bungie att de första uppdragen i Witch Queen är gratis för alla spelare – troligtvis för att sukta skeptiska köpare. Under de uppdragen hittar spelare reliken och får en ny egenskap kallad Deepsight. Deepsight misstänker jag är både en mekanik för att utforska Savathûns tronvärld samt en passiv egenskap för att hitta vapen med funktionen Deepsight Resonance.
Om jag läser mellan raderna tolkar jag det som att spelare som har testat dessa två första uppdrag i kampanjen men inte ännu köpt expansionen kommer kunna hitta Deepsight Resonance-vapen, fast däremot inte extrahera Perks förrän de betalat för The Witch Queen. Ta detta med en nypa salt men det skulle vara ett starkt köpincitament för spelare som hittar grymma Perks på Deepsight Resonance-vapen men inte kan använda dem.
Då är det bara att öppna plånboken och gå med de miljoner spelare som redan förhandsbokat Destiny 2: The Witch Queen.