Jag och Panam delar hotellrum i utkanten av Night City. Det luktar kiss och sopor. Här har inte städats på ett halvår troligtvis. Läskburkar och sojasilpapper skräpar på golvet mellan våra sängar, men jag är för trött för att plocka upp och slänga skiten. Utanför gråter en kvinna medan Panam sussar sött i sängen bredvid min.
Jag hade önskat en singelsäng men Panam hade avfärdat det skämtsamt – en tydlig signal.
Jag tar av mina högklackade kängor och sjunker ner i den smutsiga sängen.
Morgonsolen väcker mig, ännu en dag som jag är vid livet. Sängen bredvid är tom. Utvilad framstår rummet än mer vidrigt än igår och jag skyndar mig u med kängorna under armen. Kvinnan utanför gråter fortfarande och jag blir orolig. Kanske behöver hon hjälp. Jag ser Panam borta vid bilen men går till den gråtande kvinnan först. Hennes choombas står vid henne och röker. Men de tröstar henne inte, bara glor. Jag makar mig fram och försöker initiera ett samtal.
”Svårt att slita ögonen från mig,” säger hon sensuellt och börjar böla igen.
Förbluffad stapplar jag därifrån. Hade hon fått en kortslutning i huvudet? Jag tittar på de andra. De är tomma i blicken och pratar osammanhängande. Alla beter sig som robotar. Har chippet i min hjärna brunnit? Är det jag som är tokig?
Den absolut största bristen i Cyberpunk 2077
Vi börjar närma oss årets slut och lik så sluter på artikelserien Cyberlogg i vilket jag plockar isär olika aspekter av Cyberpunk 2077 för analys. I tidigare delar har vi avhandlat skådespelet och de vackra miljöerna, två riktigt positiva aspekter av spelet. Idag ska vi i kontrast till den fantastiska staden och suveräna karaktärerna diskutera svagheterna i dem – nämligen befolkningen i Night City.
Den artificiella intelligensen som styr alla oviktiga (och i vissa fall även de essentiella) NPC:s i spelet är verkligen fruktansvärd. Det är på en så låg nivå att det knappt går att kalla intelligens. Dessutom är systemen som hanterar befolkningen och fiender att jämföra med spel från 90-talet. Det här är min enskilt största besvikelse med Cyberpunk 2077 och det trumfar även bristen av grundläggande funktioner och sidoaktiviteter.
Hjärndött
Till att börja med är alla vanliga NPC:s som fyller Night Citys gator ihåliga kroppar utan kontextuell programmering. I exemplet ovan med den gråtande kvinnan saknar hon och de figurer i omgivningen fraser kopplade till händelsen framför dem. De säger inga tröstande ord, avfärdar inte spelaren eller ber om att få bli lämnade ifred. Istället säger de en av många generiska slumpmässiga fraser som till exempel om vädret.
För det andra verkar spelet ha en befolkningsgenerator för att fylla miljöerna. Detta är okej med tanke på att staden skall innehålla miljoner människor. Problemet uppstår när generatorn kopierar NPC:s istället för att generera variation. På en sträcka av 50 meter hinner jag många gånger se flera kopior av samma NPC. Samma frisyr, kläder, hudton, fysik och gångstil. Rubbet! Många gånger utgör kopiorna hälften av den närvarande befolkningen. Och det får mig att vilja skära ut mina ögon!
Befolkningsgeneratorn befolkar också och tar bort NPC:s sporadiskt. En NPC du hade bakom ryggen kan helt plötsligt försvinna när du ser dig över axeln. Gör man några piruetter kan NPC:s uppstå och försvinna på bara några ögonblick. Detta tar verkligen död på inlevelsen och får Night City att framstå som en livlös kuliss.
Sedan är trafiken fullständigt puckad. Förarna i Night City fattar inte vad de ska göra så fort ett hinder uppstår på gatan. De blir paralyserade och bara väntar på att hindret skall flytta på sig. De tutar inte, kör inte om, backar inte och tar en annan väg. De bara sitter där som fåntrattar och glor. Om jag råkar parkera min bil med ett hjul utanför parkeringsrutan eller trottoaren stannar hela trafiken. Tio, femton bilar kan stanna upp och vänta på att jag blir klar med mitt uppdrag och kör vidare. Det är till och med så illa att om jag är passagerare i en bil, med en schysst karaktär, och vi är på väg på ett viktigt uppdrag, kan fel i trafikflödet göra att karaktären anpassar hastigheten (ibland till 5 km/h) flera hundra meter i förväg för att en slö bil ska hinna korsa gatan längre fram. Du vill inte åka shotgun i Night City!
Orättvisa polisinsatser
Polissytemet i Cyberpunk 2077 är ännu en sak med befolkningen som fullständigt sabbar inlevelsen. Till att börja med är de nästan helt frånvarande vid uppenbara kriminella aktiviteter i staden. Folk blir rånade och mördade till höger och vänster utan att de lyfter ett finger – troligtvis för att spelaren ska bli engagerad. Men gud fucking förbjuda om du av misstag råkar skada en civil. Då ingriper polisen i full styrka för att döda dig.
Du kan ha en polisstjärna på din efterlysning (lägsta nivån) och tre, fyra snutar spawnar utan förvarning tio meter ifrån dig och börjar skjuta helt vilt. Inga varningar, inget fängelse. Avrättning på direkten. Får du fler stjärnor spawnar nya, starkare poliser tills det att du är död eller går runt knuten. Jo för om du springer iväg så är det lugnt. Vänta tills efterlysningen går över och sedan är du reko.
Hur fasiken resonerade CD Projekt Red när de designade polissystemet? Varför dröjer det inte en halv minut innan poliser anländer i bilar? Varför häktar de mig inte och tar mig till stationen? Varför ger de upp så fort jag springer iväg?
En annan tråkig detalj i det hela är att civila inte springer iväg när eldgivningen börjar. Istället hukar de sig mitt i kaoset, bara för att dö när kulorna börjar studsa på väggarna. De springer inte iväg, tar inte upp sina egna vapen (Cyberpunk är en värld där alla sägs bära vapen) och de tar inte skydd. De bara är i vägen och dör, vilket brukar resultera i fler poliser i dina hasor. Jag hade åtminstone förväntat mig att de springer in i något av alla husen där de kan despawna. Men nej. Överlever de tumultet fastnar de i sin panikställning och rör sig inte ur fläcken, utan stannar kvar tills det att du gått iväg och de försvinner.
En detalj jag gillar är hur poliser städar upp och undersöker områden du rensat från kriminella. Återvänder du efter en stund har de satt ut avspärrningar och lagt kropparna i liksäckar. Men hela den upplevelsen blir förstörd av att de börjar skjuta på dig om du stannar och ser på när de arbetar. Polisen är fan kinkig i Night City.
Värdelösa statister som tar död på inlevelsen
Det gör mig så ledsen att de otroligt vackra och väldesignade miljöerna i Cyberpunk 2077 blir lidande på grund av dålig artificiell intelligens och bristande NPC-system. Och förstå min kritik rätt här, jag är inte ute efter djupa dialoger med random figurer på gatan, eller att gatorna har hundratals fotgängare. Jag kräver inte att varje NPC har ett namn eller förprogrammerad rutin. Fan, jag kräver inte ens att intelligensen under strid är särskilt hög (för den är lite medelmåttig här också). Nej, jag vill bara att inlevelsen av den här fantastiska världen inte blir underminerad av korkade beteenden och ogenomtänkta system.
Med så många olika kläder och visuella utseenden i spelet är det förbluffande hur slumpmässiga NPC:s ser likadana ut. Gängen är godkända eftersom de har klädkoder, men civila borde inte se likadana ut, eller bete sig som brödskivor. De borde ha beteenden och profiler som matchar händelserna i omgivningen. Är det krig på deras bakgård borde de ta skydd eller försvara den. Är det hinder på gatan borde de ta en omväg. När man pratar med dem borde de säga något relevant, eller bara hålla käft.
Och polisen borde inte reagera så aggressivt på spelarens misstag. Man borde kunna överlämna sig frivilligt, bli häktad och utsläppt. Inte skjuten till döds för minsta lilla olycka. Att de spawnar på spelaren är bara lathet från utvecklarens sida.
Alla dessa problem tror jag CD Projekt Red kan åtgärda med lite ansträngning. Jag hoppas verkligen att de tar detta på allvar. Jag kan inte begripa hur de stora publikationerna inte hanterat det här ämnet i sina recensioner. Allt gnäll om buggar är förståeligt, men det här är inte buggar. NPC:ernas beteenden är dåligt designade, slarvigt utförda och saboterar hela upplevelsen. Det är inget som går att missa, för du ser det överallt i spelet.
I nästa Cyberlogg avrundar vi med Cyberpunk 2077:s spelmekanik och system. Vi kommer både avhandla de bra och dåliga delarna, samt prata om den bortkastade potentialen.
Jojo
Undrar om andra kan förstå att spelet blev tvingat att släppas? CD project hade nog alla sina investerare bakom sig som skriker att släppa spelet, CD hade nog tur att de kunde pusha upp spelet ett halv år knappt utan att bli utslängda av investerarna.
Nej, jag försvarar inte spelet, det finns inga ursäkter bakom alla buggar och glitchar, och speciellt det som nämns i denna artikeln, jag håller med! spelat över 100 timmer i det, bemöts av de flesta problemen som nämns.
Men man måste förstå, Covid är här, och vi vet inte hur mycket det påverkat studion, visst, de jobbat hemma osv. Sen tog det åtta år för spelet att komma ut, men har man funderat på hur lång tid det tar att göra alla saker som är i spelet? Allt det visuella, tiden att göra nya och få rättigheter till att använda låtar som artister gjort? Finns reklamer till varenda produkt i spelet som man kan antingen dricka eller äta, 500 timmar dialog som ska skrivas och gå igenom, sen skrivas om igen och igen tills det sitter.
Det jag försöker säga är, saker tar tid, de kommer fixa dessa problemen, men idag krävs saker vara klart så fort som möjligt. Tråkigt att höra det bara på grund av lite buggar o lagg. Dags att sluta klaga och vara lite tålmodig , har vi väntat åtta år kan vi vänta lite till.
Daniel Rydelius
Hej Jojo!
Cyberpunk 2077s tillstånd beror helt och hållet på ledningen på CD Projekt Red och deras investerare. Ingen av vår kritik mot spelet riktar sig till den enskilda arbetaren på CD Projekt Red, det här är ett problem på chefsnivå.
Vidare är Cyberpunk 2077 symtomen på ett överhängande problem i spelindustrin i vilket kvaliteten på produkten och arbetsmiljön blir lidande för att dra in så mycket pengar som möjligt. Vi har sett det här i ofantligt många spel de senaste fem åren, Fallout 76, Anthem, Final Fantasy 14, No Man’s Sky osv. Detta är inget vi som konsumenter ska acceptera, både för vår egen del och för arbetarna som sliter för att göra spelen.
Men jag hör vad du säger och inväntar också fixar till Cyberpunk 2077. Åh som jag längtar! Jag har också spelat uppemot 100 timmar och har haft mestadels kul, mest tack vare de bra skrivna karaktärerna och äventyret i sig. Köpte precis en svindyr bil, men nu känner jag mig som en boss på gatorna!
//Pappa Daniel