Katsura Hashino, som tidigare ansvarat för klassiker så som Persona 4 och Shin Megami Tensei III, presenterar i denna video Atlus senaste projekt: Metaphor: ReFantazio! Han inleder med att bekräfta spelets releasedatum som är lagt till den 11 oktober 2024. Spelet släpps till båda konsoler samt till PC och går att önskelista på till exempel Steam.
Vidare förklarar han att precis som med Persona-serien så är visuell design, inte minst i menyerna, viktigt för dem, så att spelare får en så behaglig upplevelse som möjligt. Och jag måste hålla med Hashino om det, menyerna och användargränssnittet i Methaphor: ReFantazio ser otroligt vackra ut!
Resten av videon är en förhandsvisning i de olika systemen i Metaphor: ReFantazio och hur de skiljer sig från Atlus tidigare rollspel. Till exempel kan du med snabba attacker och undvikningar städa undan enklare fiender utan att behöva övergå till en turordningsbaserad strid – allt för att göra spelupplevelsen mer snärtig. Svårare fiender däremot behöver du besegra i traditionella turordningsbaserade strider.
Hjältarna använder något som liknar gestaltningarna i Persona, men kallas i det här spelet för Archetypes. Dessa ger hjältarna egenskaper och färdigheter förknippade med respektive Archetype. Till exempel Mage kan använda magiska besvärjelser och Thief kan använda Steal. Men den bästa nyheten är att varje enskild hjälte i din grupp kan byta Archetype – en drastisk skillnad från Persona-serien där bara huvudkaraktären kan växla gestaltning.
Läs mer om Metaphor: ReFantazio på dess hemsida. Spelet släpps den 11 oktober till Playstation 4 och 5, Xbox Series X|S, Windows PC samt Steam.