Dagens gamergeneration är tveklöst bortskämda med allt vad tekniken har att erbjuda i spelväg. Dagligen sköljs vi med det senaste spelbranschen kommer satsa på, speciellt med det stundande konsolskiftet. Grafiken är makalöst läcker, världarna groteskt stora och utbudet uppumpat till det yttersta. Kunderna kan med andra ord välja och vraka i det stora utbudet.
Då är det skönt att få sätta sig i tidsmaskinen och dyka in bland sina minnen hur det var ”förr i tiden”, då spelen, tillbehören och dess livsmiljöer såg radikalt annorlunda ut. Här är några exempel från den epoken.
3D-revolutionen i Super Mario 64
Våren 1997 fick jag stifta bekantskap med Nintendos senaste spelkonsol Nintendo 64. Den var läcker redan från starten och hade något som Sony inte mäktade med. Det som verkligen fick mig att flämta efter denna sexiga läckerbit var flaggskeppet Super Mario 64.
In från ingenstans dunsade Mario in med pompa och ståt. Han hoppade mellan väggar, sprang för glatta livet och flög över himlavalvet med sin röda keppa. Aldrig förr var den runde rörmokaren i en sådan toppform och aldrig förr var ett Mariospel så utmanande, så roligt och utforskande som detta var – i 3D! Det var då tekniken VERKLIGEN tog den digitala underhållningen till en helt ny nivå.
Med den analoga spaken kunde spelaren få Mario att ändra hastighet beroende på hur hårt spaken trycktes in. En mjuk styrning innebar smygande/långsam promenad medan en hårdare styrning slutade med full galopp. På den tiden var kontrollen en revolution, bortsett från den bångstyriga kameran som stundvis hade ett eget liv.
Jag har fortfarande inte lyckats samla ihop alla 120 stjärnor när jag återbesöker svampriket tjugotre år senare. Men upplevelsen av en 3D-Mario är svår att glömma än idag.
Instruktionsmanualerna och speltidningarna
Innan tutorials, Internet och inbyggda handledningar gjorde entré i spel var alla gamers hänvisade till spelmanualer. Dessa följde i regel alltid med i kartongen och var konstnärligt utformade från första till sista sidan. Här fick spelaren nyttig information om spelkontrollen, fiender, vapen och tips för framgång.
Detta gällde även de speciellt utformade spelguiderna som kunde köpas för en billig slant i detaljhandelskedjor. För en hunka fick spelaren tillgång till en matig tidskrift där alla hemligheter avslöjades i ett spel. Trillade inte polletten ned kunde man alltid ringa till en support som varsamt guidade dig fram i telefonluren.
Vibrerande handkontroller
Idag har dagens konsoler någon form av inbyggd skakfunktion i handkontrollen som gör att den vibrerar under spelet. Då var det Nintendo som var först ut med en sådan grej – nämligen Rumble Pak till Nintendo 64.
Det var en batteridriven grå plastklump som fästes i undersidan av handkontrollen. När en fiende fick in en direktträff började kontrollen vibrera. Det var förvisso en kul grej i stridens hetta men knappast något revolutionerande.
Det första Nintendo 64-spelet som drog nytta av Rumble Pak var Lylat Wars (Starfox 64 i Japan). Rumble-klumpen vibrerade i princip non stop när laserstrålarna bomberade mitt arma flygskepp. Till slut var tålamodet slut när skakeländet drogs ut för att gömmas undan i någon låda.