En tillbakablick till dåtidens konsolgeneration

När den senaste speltekniken sköljer över oss är det lätt att glömma spelindustrins barndom. Robert avslöjar sina personliga minnen från en tid när spelen såg lite annorlunda ut.

Medlemsklubbarna

Under första halvan av 90-talet rådde krig mellan SEGA och Nintendo, båda kämpandes med varsin konsol. SEGA hade Mega Drive/Genesis medan Nintendo hade SNES. För att vinna anhängare och stärka moralen inom de egna leden startade båda bolagen spelklubbar. Förutom rykande färska nyheter kunde billiga reklamprodukter inköpas för att markera sin identitet.

Som frälst Nintendonörd var det självklart att ansluta mig till Club Nintendo, Sveriges officiella Nintendoklubb via distributören Bergsala AB. Förutom ett fint medlemsintyg damp även en medlemstidning ned i brevlådan med jämna mellanrum. Att dessutom få tillgång till kostnadsfri support när spelet körde fast sig var ytterligare tacksam hårdvaluta.

Idag har digitala forum ersatt klubbarna och ”konsoltillhörigheten” som var så viktig back in the days är borta sedan länge. Men klubbarna var en givande samlingsplats som visade att fler än jag delade ett brinnande spelintresse.

Filmsekvenserna

Idag är det självklart att spelen har animerade filmsekvenser som broderar ut handlingen. Men för tjugofem år sen var det inte lika självklart. Eller så var insatsen att skapa sekvensen så krävande att helt team ägnade sig åt just den biten. Full Motion Video-tekniken var ett steg i den riktningen.

Då användes riktiga skådespelare för att dramatisera momentet. Omtagningar gjordes i parti och minut när scenen inte blev lyckad. Denna klumpiga och förlegade metod ersattes snart när built-in optical storage-tekniken gjorde entré med Playstation och Sega Saturn under andra halvan av 90-talet. Vips var det omständiga arbetet med filmsekvenserna borta. Programmerade hade därmed större frihet att utforma en cutscene när arbetet gjordes digitalt.

Resident Evil var en av pionjärerna med nylanseringen av filmtekniken inom spel. Jag kan än idag se zombien i introsekvensen framför mig när Jill upptäckter den obehagliga varelsen, tuggandes på en av sina kamrater.

Inga nedladdningar eller uppdateringar

Bara stoppa ned spelet i manicken, sätta på strömknappen och börja spela. Behöver jag säga mer?

FöregåendeSida 2 av 2

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.