The Elder Scrolls Online: Summerset är nästa kapitel av onlinerollspelet i den anrika fantasyvärlden Tamriel. Den här gången sätter vi segel mot det alviska högsätet Summerset, ett vackert örike som isolerat sig i århundraden. Snart öppnar de gränserna för att få hjälp med en ondska som växer inuti. Inte på 24 år har fans satt foten på Summerset, då i The Elder Scrolls: Arena. Med inspiration från gammal grafik och bakgrundsberättelser har Zenimax Online byggt ett sprudlande alvrike som känns magiskt och väcker förundran.
Precis som föregående kapitel i The Elder Scrolls Online, Morrowind, tillkommer en hel del nytt innehåll i Summerset. Förutom äventyr i ett magiskt land större än Morrowind, får spelare tygla nya magier i egenskap av aktiva och passiva skills från Psijic-magikerna. Engagerade spelare finner också nya utmaningar i Cloudrest, tilläggets nya Trial för tolv spelare; möjligheten att smida smycken i det nya hantverket Jewelry Crafting; och aktiviteter på öns Delves, Public Dungeon och World Bosses. Och loot såklart, massor av loot. Kapitlet introducerar också en helt ny gruppaktivitet kallat Abyssal Geysers, vilket skickar våg efter våg av anstormande fiender på en plats.
Förra veckan fick Varvat äran att lukta på blommorna i Summerset bakom stängda dörrar. Även om det var en version av spelet som ännu var under utveckling, gav testomgången en klar bild av alvernas hemland och äventyret som väntar.
Med näsan i vädret
Efter en snabb introduktion av spelets kontroll och en flykt från ett annat typ av fängelse, kastades jag ut i den milda sommarnatten i en av Summersets många fornlämningar. Ett stenkast bort väntade allas våran favoritkatt Razum-dar och inledningen till kapitlets berättelse, men den här gången lockades jag mer av omgivningen än av den charmerande kattmannen.
Shimmerene, den första zonen i Summerset är ett kustområde med hamnstad. Jag slogs av hur annorlunda arkitekturen var till skillnad från ESO:s övriga generella medeltids-look. De vita tornen såg sköra ut, som om arkitekten var en drömsk konstnär från en svunnen tid. Summersets invånare bevisade sig vara mossiga och trångsynta översittare som bara älskar sig själva. I dialoger gömde sig undertoner av rasism och elitism – aspekter inte helt ovanliga för de snobbiga högalverna – men när det sades i tryggheten av deras egna kultur skickade det tydliga vibbar av Summersets övergripande tema.
Vid en bäck hittade jag en död ödleman. I ett brev till sin vän berättade han om hur han rest till Summerset med hoppet om ett paradis bortom det krigshärjade fastlandet. Men präster hade omhändertagit honom så fort han klev av båten. De ville testa hans kulturella lämplighet. Prästerna visade sig vara demondyrkare som offrade utlänningar. Av självklara skäl kände sig ödlemannen tvungen att fly. Även om offer och demondyrkan är vardagsmat i ESO pekar händelsen till den politiska situationen på Summerset – och till vilka längder vissa högalver är villiga att gå för att skydda sin kultur.
Magiska väsen och buggar
I min jakt på monster i skogen snubblade jag på en vacker glänta. Månen tittade fram mellan trädgrenarna och fick en vattenpöl att gnistra. Miljön var välkonstruerad och kändes lummig. Mina många äventyr i ESO har resulterat i att jag tar omgivningarna för givet, men Summerset kändes direkt fräscht – och mystiskt. Jag kan inte ärligt påstå att buskagen och träden är ”nya” men kussisens helhet väckte mitt intresse. Jag var genuint nyfiken.
Enligt kartan var gläntan platsen där en mäktig boss uppenbarar sig, men under min skogsvandring hade jag den för mig själv. Trots att testtiden var begränsad spenderade jag en stund i gläntan spelandes på lutan. Även om musiken inte lockade fram bossen för att dräpa min färska level trea upptäckte jag till min stora tjusning att det tillkommit en melodi på emoten /lute. Upptäckten avslöjade att trubadurerna i ESO ska få sin spellista utökad med en sång sannolikt dedikerad till händelserna på Summerset.
Jakten på monster övergick till sökandet efter en trubadur. En sjungande fasan (en känd bugg i ESO) överraskade mig på ett fält, men ack, den sjöng bara gamla klassiker som Over the Seas and Far Away. Dock var mitt sökande inte förgäves! Vid en å stötte jag på ett av de mest mytomspunna väsen i fantasyhistoria – enhörningen! Eftersom det var en tidig version av Summerset saknade enhörningen tyvärr texturer, men dess orörda, mjölkvita form räckte för att däcka mig – bokstavligen. Indrik, som var dess namn, kunde nämligen magi och var inte alltför glad över min nyfikenhet. Med ett tjut sprang den omkull mig och lämnade mig inte med något annat val. Jag dräpte enhörningen och gick vidare.
Summerset Blues
De sista tio minutrarna av min speltid på Summerset spenderade jag med att gräva i de konflikter som rådde på ön. Razum-dar sa det rakt upp och ner: ”du är en främling här, därför litar jag på dig att göra det här superviktiga uppdraget som räddar hela den här befolkningen som hatar dig.”
Kanske inte riktigt så, men inledningen till berättelsen i Summerset är förvånansvärt pang på. Inget finlir här inte. Inom loppet på några minuter hann jag dras in i interna stridigheter, träffa på übermagiker, dräpa smådemoner, begå inbrott och trampa folk på tårna. Nu är ju det här inget ovanligt för The Elder Scrolls Online, men det slog mig ändå hur påskyndat berättelsen började.
I ett round table med production designer Ala Diaz på Zenimax fick jag reda på att Summerset inte introducerar nya mekaniska inslag i uppdragsstrukturen. Summerset bygger på redan etablerade formler, fast i ny tappning. Istället för att förnya spelet vid varje kapitel och DLC utökar Zenimax det befintliga innehållet i ESO, till exemepel genom nya animationer, effekter, skills, fiender och så vidare – vilket jag såg bevis på vid spelsessionen. Under samtalet svarade Ala också på den brännande frågan: kommer vi kunna flyga på gripar? Nej, var hans svar.
Tidsmagi
Summerset ska introducera en ny kollektion med skills för spelare: Psijic-magi. Psijicordern är en uråldrig grupp magiker som sägs vara grundarna till magikonsten. Dessa magiker är rör sig utanför politiska allianser och arbetar självständigt för att nå större kunskaper inom magi och universum. De har anlänt till Summerset för att undersöka ett övernaturligt hot.
Under äventyrets gång arbetar du tillsammans med Psijicordern och när de väl litar på dig erbjuder de att lära ut sina magiska tekniker. Detta ger dig tillgång till ett set med skills, fem aktiva, fem passiva och en ultimate, baserade på Psicijorderns tema. Tanken med ett skillset istället för en ny spelbar klass är att spelare ska kunna bygga ut sin befintliga karaktär istället för att behöva skapa en ny.
Jag fick inte testa de nya skillsen då de fortfarande är under utveckling. Däremot har Zenimax presenterat tre exempel. Time Stop stoppar tiden i ett område och alla fiender som befinner sig i det stannar upp, vilket skapar möjligheter för fördelaktiga attacker; Meditate sätter karaktären i ett meditativt tillstånd där den återhämtar hälsa, mana och stamina snabbare; och Undo spolar tillbaka tiden för karaktären och återställer den till platsen och tillståndet den befann sig i tidigare.
I början var jag skeptisk, men desto mer jag tänkte på det, desto mer logiskt är det att spelarens karaktär utvecklas och får nya egenskaper. Precis som de andra skillsen som går att erhålla genom uppdrag åt Fighters-, Mages- och Thieves Guild blir Psijic Order en naturlig utveckling för karaktären. Det återstår dock att se hur balanseringen blir vid release. Det finns redan hundratals skills ESO och tillägget av ytterligare elva kan röra om metan.
Mer är bättre
Vad som särskiljer nya kapitel i The Elder Scrolls Online från traditionella expansioner i andra onlinerollspel är dess lättillgänglighet. Varje kapitel är som en ny start för spelet, med egen tutorial och introduktion till berättelsen. Detta gör kapitlen till perfekta inkörningsportar för nya spelare att snabbt komma in i världen. Dessutom har The Elder Scrolls Online inga level-restriktioner på områden och fiender, utan allt är anpassat till spelarens nivå.
ESO är i dagsläget ett säsongsspel jag engagerar mig för i perioder. Efter min sittning med The Elder Scrolls Online: Summerset blev jag oerhört sugen på att plocka upp ESO igen och jag tror det kan ha samma effekt på andra spelare i liknande situation. Summerset saknar den nostalgiska kraften Morrowind hade och jag tvivlar på att gamla fans av The Elder Scrolls: Arena blir mer motiverade av Summerset än av övriga ESO. Med det sagt så ser Summerset ut att bli en stabil utökning av ett redan stabilt onlinerollspel. I dagsläget är ESO ett innehållsrikt onlinerollspel med hängivet kollektiv. Är det något som fans vill ha just nu så är det mer ESO och Summerset ser ut att leverera just det.
The Elder Scrolls Online: Summerset släpps 5 juni på PC, Mac, Playstation 4 och Xbox One. Early access för PC och Mac den 21 maj.