Twin Mirror är ett nytt episodbaserat spel från Dontnod Entertainment. Likt deras kritikerrosade Life is Strange är Twin Mirror ett narrativt spel med fokus på en berättelse av val och konsekvenser med förgreningar. Spelaren axlar rollen av journalisten Sam som återvänder till sin hemstad Basswood efter att sin vän dött. När spelet börjar befinner sig Sam i en existentiell kris och temat på spelet kretsar kring att hjälpa Sam hitta sin identitet. Värderingar och dualitet är återkommande inslag i Twin Mirror.
Det första av tre avsnitt släpps i början av 2019.
Tankepalats
På Gamescom 2018 fick Varvat möjligheten att spela genom en liten tårtbit av spelets första episod. I det vaknar Sam upp på ett hotellrum. Han upptäcker ganska snabbt att han inte minns kvällen innan och den blodiga tröjan i badrummet väcker oro. Syftet med demot var att introducera spelare för Twin Mirrors centrala spelmekanik: detektivpussel. Sam har den ovanliga förmågan att kunna härleda händelseförlopp genom att undersöka detaljer i omgivningen. Mycket likt Benedict Cumberbatchs Sherlock Holmes har Sam ett tankepalats i vilket han organiserar information som han sedan använder för att återskapa händelser – en ovärderlig egenskap hos en grävande reporter.
Under demot skulle jag undersöka detaljer i hotellrummet för att sedan pussla ihop kvällens händelser. Jag behövde pendla mellan verkligheten och Sams tankepalats för att hitta kompletterande bevisning att använda i iscensättningen. Varje händelse i scenen var tvungen att sättas i rätt ordning och med korrekt handling. Till exempel föll rekonstruktionen om jag drog slutsatsen att Sam kom in och la sig för att sova. Sams egna kommentarer gav tillräckligt med hintar för att hjälpa mig förstå när något inte riktigt stämde i härledningen.
Över lag var mekaniken intressant, även om jag tyckte att det tog lång tid att spela ut felaktiga sekvenser. Detektivarbetet kan bli ett spännande inslag om Dontnod är smarta med pusselkonstruktionerna. Men det kan också bli ett gissel om pusslen tvingas in på ett onaturligt sätt. Att återskapa händelserna kvällen innan tangerade på oinspirerat då det inte gav någon förklaring till den blodiga tröjan. Istället fick jag veta att Sam fick ett jobbigt sms och smasha telefonen i väggen.
Generellt kändes det som ett tvättäkta Dontnodspel även om den grafiska stilen var lite råare än Life is Strange. Styrkan i Twin Mirror kommer ligga i karaktärernas trovärdighet och storyns dragningskraft. Sam ska symbolisera den vanliga människan i ett svårt skede i livet – något Dontnod hoppas spelare ska kunna identifiera sig med. The Double, en manifestering av Sams inre tankar och en slags djävul som i tid och otid ger Sam råd, kan ge karaktärsinteraktioner dynamik och agera moralisk vågskål för spelare med beslutsångest.
Twin Mirror är ett spel vi definitivt kommer hålla ögonen på.