Förhandstitt One Piece: World Seeker

One Piece: World Seeker har potentialen att bli ett bra äventyrsspel, frågan återstår om summan blir högre än beståndsdelarna.

One Piece: World Seeker var ett av de stora titlarna Bandai Namco hade med sig till Gamescom 2018. Varvat hade nöjet att provspela den kommande titeln och kan rapportera att spelet har virket av ett redigt äventyrsspel, men riskerar att bli generiskt medelmåttigt. Demot vi fick pröva var inte särskilt långt och var förlagt till en begränsad yta någonstans i spelets första timmar.

I One Piece: World Seeker axlar du rollen som huvudpersonen Luffy och får utforska en öppen värld med de numera sedvanliga sidouppdragen, samlarföremålen och mini games samt möta ikoniska figurer från serien och slåss med Luffys alla egenskaper till ditt förfogande. Spelet har en ny story som knyter an till serien och med sig har spelaren de övriga medlämmarna av Straw Hat-piraterna.

Under demot fick vi mest känna på spelets stridsmekanik och valfria stealth-förmågor. I miljön hittade vi föremål som indikerade att det slutgiltiga spelet kommer ha någon form av uppgraderingssystem eller crafting-funktion, men något sådant fick vi inte möjlighet att undersöka närmare. Istället fick vi spöa på en samling generiska fiender beväpnade med skjutvapen. De var inte särskilt svåra att besegra, men eftersom demot troligtvis var justerat för testpersoner, går det inte att anta spelets generella svårighetsgrad.

Fånga världen

Känslan jag fick när jag spelade One Piece: World Seeker var att det har en stabil grund och det rätta virket för ett gediget äventyrsspel. Världen ser stor ut – vid ett tillfälle blickade jag ut från ett berg och fick känslan av att jag kunde ta mig till alla platser på ön där spelet tar vid. Prylarna jag hittade insinuerade att det med största sannolikhet lönar sig att utforska miljöerna och Luffys förmåga att sträcka ut sina gummiarmar för att greppa höga kanter lovordar intressanta rörelsefriheter.

Ärkefienden Akainu väntade vid demots slut.

Dessvärre kändes striderna relativt blasé. Visst var attackerna trogna källmaterialet och rätt häftiga att utföra, men motståndet utmanade mig inte att experimentera med utbudet. Som sagt var demot med största sannolikhet anpassat för en bred demografi av testpersoner, så det går egentligen inte att lägga någon kritik på demots fiender. Däremot hoppas jag att det slutgiltiga spelet erbjuder ett brett och varierat utbud av motståndare (dussinfiender alltså) som gör striderna dynamiska. Demot avslutades med en bosstrid mot Akainu och som faktiskt hade spännande attacker till sitt förfogande.

Fans av One Piece kan komma att uppskatta World Seeker då det väver in serien på ett naturligt sätt. Bikaraktärer till höger och vänster dyker upp på bild och i konversationer och gör spelet till en naturlig förlängning av mangan. Utomstående behöver nog ta en snabbkurs i One Piece innan de gör ett försök med spelet – och med tanke på att spelet ännu inte har något releasedatum finns det gott om tid att titta på animen eller läsa ikapp på mangan.

One Piece: World Seeker släpps någon gång i år till Playstation 4, Xbox One och PC.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

2 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.