Warside är väldigt uppenbart designat att föra tankarna till Advance Wars. Frågan är om dess egenheter är tillräckligt för att ge titeln en egen identitet, bredvid inte bara Advance/Famicom Wars-serien, utan även Wargroove. Med ett knappt tertial till release är jag inte helt övertygad.
Demo: innehåll
I den demo som nu är öppen för allmänheten får vi stifta ytlig bekantskap med fem av spelets befälhavare: Jackson (din huvudperson, så att säga), Beckett, Reaver, Blaze, Flint samt Cassian. Demon gör inte mycket för att göra dessa karaktärer runda, men själva porträtten lyfter rätt tungt själv. Hellre än den mer tecknade stil vi vant oss vid i just AW och WG har Lavabird valt relativt orörliga och allvarsamma ansikten. I skrivande stund animeras de inte alls, vilket känns lite tråkigt. Vi får heller inte testa deras specialkrafter i demon.
Warside:s demo består av sex banor från kampanjen och utspelar sig i två olika miljötyper: skogar och slätter, samt öken och kaktusar. På samtliga banor ser du hela stridsfältet – ingen lützendimma att tala om, alltså. De enda enheter vi får bygga är än så länge infanteriet som består av tre olika enheter (krypskytt, läkare samt vanligt infanteri) och markenheter som består av åtta. I ett uppdrag får vi även låna två transporthelikoptrar, som här kan husera infanteri såväl som lättare markfordon.
Det är alltså en hyfsad variation på alla enheter involverade, och vissa av dem fungerar annorlunda från hur åtminstone en AW-spelare är van.
Nu är det krig
De åtta markenheterna är mest uppdelade i grupper om två: två infanteritransporter (den ena bestyckad med vapen och bättre skydd), två tanks (där den ena tål betydligt mer än den andra), två artillerienheter (den ena med längre räckvidd och mer eldkraft än den andra). Övriga tre markenheter är en ”buggy” (jeep med kulspruta, typ Recon från AW), Sam (distansluftvärn) samt Rhino.
Det är den sistnämnda, Noshörningen, som är spelets mest intressanta enhet hittills. Spelets arméer har nämligen alla en specifik typ av enhet de är bättre på, och också en exklusiv. För de blå herrarna är det denna Noshörning som gäller, och den är blaffig! Den skadar inte så mycket, men den är tålig som fanken och kan ta sig genom och bokstavligen fösa undan vilken fiendebarriär som helst, vilket öppnar för många intressanta strategier. Tyvärr är den också blaffigt dyr och minimalt använd i demon.
På pappret lovande alltså, men…
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att Warside hinner bli ett riktigt bra spel till den 28 januari, då spelet är tänkt att släppas på Steam. Det är många saker som behöver ansenlig förädling för att uppnå den guldstandard som genren ju faktiskt är känd för (både förtjänt och inte).
För det första är kontrollen ett irritationsmoment: Du måste flytta markören till den ruta du vill attackera. Detta går emot alla genrevänner jag själv har spelat, där du alltid flyttar till rutan bredvid den du vill attackera och sedan ger ordern. Hur många gånger jag avslutade min enhets tur mitt framför fienden vet jag inte, men ett som är säkert är att det är svårt att träna bort muskelminne. Här finns dessutom ingen snabbknapp för att hoppa till nästa enhet (RB/LB är välkomna förslag).
Fiende-AI är helt fixerad av att ta över byggnader, och systemet för att ta över dem är inte helt stabilt. Alla trupper kan attackera en fiendebyggnad, men bara infanteri kan ta över dem. Detta görs två HP per tur och kan inte snabbas på. Det som kommer hända sedan är att om fienden är inom räckhåll, kommer hen att först skada byggnaden för att sedan ta över den igen. Det är en prioriteringslista som är väldigt lätt att missbruka, och du kan decimera fiendens armé med en dugligt förberedd plan baserad på att ta över så mycket som möjligt med så lite som möjligt. Det var faktiskt enda sättet jag själv kunde besegra bana 5, som annars blev en kurs i frustration.
I demon finns inget sätt att reparera enheter – all skada är permanent (utom på infanterier, som kan helas av den svindyra Medic-enheten). Du kan inte heller slå samman två skadade enheter till en dugligare. Det lär säkert finnas i den färdiga produkten, men att inte kunna uppvisa detta fyra månader innan release är en röd flagg.
De dyrare enheterna kan du konsekvent ignorera. De är inte värda väntan, eftersom du riskerar att ha fienden knackande på dörren innan en Noshörning eller Gigant är ens i närheten av relevanta. Och på tal om att bygga enheter är det väldigt dålig indikation i Warside på vilka byggnader som producerar enheter. Visst är första steget att kika på hur de faktiskt ser ut, men markören brukar ändå ge någon form av återkoppling när du håller den över en byggnad som kan producera. Samma ”mouseover”-kommando bör synas för terräng, som har noll återkoppling förrän du faktiskt är i strid. Tur att terrängens påverkan också sitter i ryggmärgen.
Nu blev det här ett rätt långt förspel, men det är trots allt en genre undertecknad ser som en av de absoluta favoriterna. Just därför svider det lite extra att så mycket inte verkar fungera med Warside. Personligen känner jag att det just försvann från radarn, men det kan absolut börja blinka igen om en ny demo dyker upp så småningom. Eller, och detta kanske vore bäst, ett något mer realistiskt släppdatum. I skrivande stund är det 28 januari 2025 som är det fastspikade datumet; då släpps Warside på Steam, Nintendo eShop, PlayStation samt Xbox. Prisbild är fortfarande okänd.