[youtube id=”oa5Q73Fmup8″ width=”600″ height=”350″]
Den svenske gamern Fredrik Brolin sattes på det ultimata provet när han vann ett race mot en riktig racerförare på Circuit de Catalunya i Barcelona. Fredrik har vunnit race i dataspel tidigare men den här gången satt han i passagerarsätet på en bil som kördes i hisnande hastighet genom trånga kurvor och fartgalna raksträckor.
Vad gör man som racingtokig gamer när man slagit AI:n på högsta svårighetsgraden, spöat sina vänner, vunnit online och allt som finns kvar att göra är att putsa hundradelar på sina tider? Det var frågan som Viagame ställde sig i projektet Shotgun Driver. Det första i en serie experiment med syfte att testa gränsen för spelupplevelse.
Lugnet före stormen
I mitten av november blev Fredrik utvald till att vara med i experimentet efter att, i konkurrens med över hundra andra sökande, tagit sig vidare till en audition där han fick spela framför en jury. Sedan dess Fredrik han spelat samma bil och samma bana 3-4 timmar om dagen för att vara så förberedd som möjligt. Nu skulle alla förberedelser sättas på prov.
Den 6 december satte sig en förväntansfull och lite nervös Fredrik Brolin i passagerarsätet på en Renault Mégane RS 265 RB8 Limited Edition på prestigefulla Circuit de Catalunya i Barcelona. Förare var Peter Ternström som till vardags rattar superbilar på banor runt om i världen.
Jag var väldigt nervös innan, jag visste inte om jag skulle börja spy eller få ont i huvudet. Men jag hoppades att jag skulle kunna klå Peter, jag hade förberett mig väl, säger Fredrik.
För att göra om passagerarsätet i Renaulten till en gamerdröm hade hårdvaruingenjören Lars Liljegren installerat en g-kraftssäker skräddarsydd ASUS-dator med ett Nvidia GTX680-grafikkort, en Logitech G27 samt en skärm i ögonhöjd.
Gamer vs. Racerförare
När den schackrutiga flaggan signalerade att loppet var över stod det klart att Fredrik vunnit med fyra sekunders marginal. Själv säger Fredrik att han vann tack vare sina minutiösa förberedelser.
Det var en extrem upplevelse, vi åkte i över tvåhundra kilometer i timmen och ibland var det svårt att skilja verkligheten från spelet. Till exempel kunde jag trycka gasen i botten när Peter bromsade in i en kurva för jag upplevde att det gick för långsamt i spelet vilket i sin tur gjorde att jag kom för fort in i kurvan.