Glömda gamla spel: Metal Gear Solid

1998 var ett magiskt spelår med flera vassa titlar som gavs ut. En produktion som verkligen stod ut från mängden och utmärkte sig lite extra var Metal Gear Solid. Det var en tid när MGS-serien stod på sin absoluta topp. Robert har grävt i arkiven och sammanställt lite fakta om spelet som fick publik och spelpress att söla ned byxorna i ren förtjusning.

En legend gör comeback i konsolformat

Metal Gear Survive blev som bekant inte den kioskvältare som Konami hade hoppats på. Det syntes tydligt att Hideo Kojimas avsked satt sina spår på spelserien som rullat på sedan 1987 när det allra första Metal Gear-spelet släpptes. Dock var de första två spelen i princip exklusiva för det japanska fastlandet (bortsett från NES-versionen Snake’s Revenge) för den dåvarande hemmadatorn MSX. Men redan då var serien ganska okänd med en medioker handling och struktur som få japaner knappt brydde sig om. I korthet gick spelen ut på att infiltrera en terroristbas och förstöra en kärnvapenbestyckad robot vid namn Metal Gear. Våldsinslagen hölls på ett minimum. Istället skulle spelaren undgå upptäckt genom att smyga sig fram och taktiskt använda omgivningen till sin fördel. Svårighetsgraden var hög och spelaren fick kämpa sig fram för att komma till slutbossen.

Så här såg Metal Gear ut 1987…

Efter releasen av Metal Gear 2: Solid Snake började Kojima skissa på en tredje uppföljare. Den här gången valde man på konsolen 3DO som drog fördel av 3D-tekniken som nu började dyka upp på bred front under början och mitten av 1990-talet. När 3DO floppade ekonomiskt gick Konami över till Sonys konsol Playstation vars tekniska prestanda och position i branschen hade bättre förutsättningar att leverera Kojimas höga förväntningar på sin kommande spionthriller. För att markera nylanseringen av serien döptes spelet om till Metal Gear Solid för att introducera konceptet till en bredare publik utanför Japan. Utvecklingen kom igång på allvar 1995 med ett enda mål i sikte – att skapa ”världens bästa Playstation spel”.

En spelteknisk revolution för serien

Återigen förlades handlingen på en övergiven militärbas som ockuperats av terrorister. Ledningen för gänget kräver en stor lösensumma av den amerikanska regeringen och att kvarlevorna för deras chef – Big Boss – skickas tillbaka till deras ägo. Som garanti förfogar man över roboten Metal Gear REX – en gigantisk robot kapabel att avfyra kärnvapen till valfri plats över världen. Regeringen vägrar och sätter istället in agenten Solid Snake för att neutralisera hotet.

 

… och så här såg det ut tio år senare. Här är en av introscenerna i början av spelet.

Utvecklingsteamet hade höga ambitioner för satsningen. För att uppnå känslan att befinna sig mitt i ett spiondrama så var realismen ständigt i centrum. Kojima satsade järnet på att återge detaljer i ett fiktivt scenario av Metal Gears kaliber. Ett exempel var vakternas förmåga att ”andas” i samband med vistelsen utomhus. Kontorsmöbler byggdes upp noggrant, fordon studeras till minsta mutter och militära konsulter kallades in för att utbilda teamet hur sprängdeg fungerade. Resor gjordes till den amerikanska militärbasen Fort Irwin för att programmerarna få en feeling i vapenhantering. Även atmosfären skulle helt enkelt hugga tag i spelaren redan från första stund och hålla kvar den där till den rafflande slutstriden.  Redan i inledningen vet man att något stort är på gång. Snake kravlar sig uppför vattenloppet och smyger sig förbi vakterna under tonerna av en ödesmättad musik. När Snake smyger sig förbi vakterna, åker upp i hissen och senare överblickar den stora militärbasen får spelaren för föraning om vad som komma skall. Den täta stämningen ligger som ett blött skynke över hela äventyret. Vetskapen att hela världens framtid vilar på mina axlar ligger som en tung sten över mitt bröst när en vakt patrullerar tätt intill med geväret laddat. Minsta lilla misstag och allt rasar samman.

Utöver det grafiska lyftet, 3D-tekniken och spänningen var smygsystemet betydligt mer raffinerat. Spelaren hade betydligt mer utrymme att använda miljön för att smyga sig förbi farorna. Högteknologisk utrustning fanns tillgänglig för att parera hoten längs vägen, exempelvis chaff-granater som tystade övervakningskameror och mörkerglasögon. När en fiende slogs ut kunde spelaren gömma denna för att undvika upptäckt från en annan motståndare i närheten. Fienderna kunde också höra ljud i omgivningen och kolla upp misstänkta spår om spelaren var lite oförsiktig av sig. CD-ROM-tekniken tillät också filmsekvenser som ytterligare broderade ut handlingen, inte minst de sekvenser när Snake får anrop från sitt nätverk med instruktioner vad som ska göras och tips att tänka på.

E3-mässan 1997 och eftermälet

Det hårda arbetet gav resultat. Vid den här tiden hade Sony-chefen Ken Kutaragis konsol Playstation etablerats på allvar och fått visa vad den var kapabel till. Nu skulle tumskruvarna dras åt ett snäpp till.  På E3-mässan 1997 slogs besökarna och spelpressen med häpnad över den fem minuter långa trailer som Konami släppte kring sin skapelse. Grafiken var blytung, musiken medryckande, stämningen ödesmättad och likaså den design som fullkomligen andades David-kamp-mot-Goliat i spionskrud. Kojima hade lyckats att få ut sin vision till världen och förväntningarna på Metal Gear Solid var efter mässan skyhöga. Ett år senare på Tokyo Game Show-mässan 1998 gjordes produktionen spelbar för en hugad publik. I samma vända drogs en massiv reklamkampanj igång. I princip varenda professionell branschtidning som var inriktad mot Playstation fick en demoversion av Metal Gear Solid som följdes med i lösnumret av tidningen, inplastad och klar.

Hösten 1998 släpptes Metal Gear Solid i USA och Japan. Betygsregnet lät inte vänta på sig. Spelet kammade hem fin kritik och rosades som ett av årets bästa, bland annat av den officiella amerikanska branschtidningen Official U.S Playstation Magazine. I Sverige lyftes det till skyarna av Super Play, den dåvarande största svenska speltidningen, som ägnade flera sidor i stort reportage kring spelet. Totalt såldes spelet i över fem miljoner exemplar och anses fortfarande var en av höjdpunkterna i Playstationkonsolens historia. 2000 släpptes en PC-version och fyra år senare släpptes remake-versionen Metal Gear Solid: Twin Snakes till Gamecube.

Super Play ägnade ett stort uppslag åt Metal Gear Solid i sitt februarinummer 1999.

Recensionerna visade kraften i Hideo Kojimas berättelse och hur väl framme i tiden den låg tillsammans med tekniken i den begynnande 3D-tekniken. Metal Gear Solid håller fortfarande måttet efter tjugo år, även om utvecklingen har tagit sjumilakliv sedan slutet av 1990-talet. För den som vill ha tag i ett stycke spelhistoria finns guldklimpen att hämta på PS Stores svenska sektion.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.