Är ni bekanta med Hellblade: Senua’s Sacrifice? Om så är fallet är ni bekanta med den besparade HUD som spelet använder. För er som inte har spelat spelet – med besparad menar jag ingen alls. Nu kommer spelare få se Kratos slå och hugga ihjäl sitt motstånd i grafiska scenarion, helt ostörda av diverse mätare och ”layovers”.
Fler och fler spel erbjuder möjlighet att justera sin HUD, med tidigare nämnt spel som utmärkt exempel på hur du inte ens behöver den. I God of War får vi dock alternativet om vi vill ha en HUD eller inte. Du kan även bestämma vilka element du vill ha synliga och inte. Det är med andra ord inte allt eller inget som gäller.
Immersion Mode är det renaste läget som bara erbjuder de ”absolut nödvändigaste elementen” enligt Jeet Shroff, gameplay och AI engineering Sony Santa Monica. Förhoppningsvis innebär det samma dynamik som Shadow of the Colossus hade. Om spelare väljer detta läge kommer de inte se hälsomätare eller off screen-varningar för fiender, eller kompassen.
Det finns även en möjlighet att ta fram HUD:en tillfälligt genom att svepa över touchpaden. Spelare kan då göra en snabb check innan interfacet försvinner igen. Detta är designat efter Horizon: Zero Dawn. Med tanke på hur vackert det spelet var (och medvetet gav spelare chansen att uppleva det). Det känns inte orimligt att God of War kan erbjuda ett liknande fokus på gameplay visuell upplevelse.