GRIME är den 2D Souls-like vi väntat på

Första gången jag hörde talas om GRIME var ett bra tag sedan nu. Sedan dess har det mest legat i dvala, mycket för att spelet fortfarande inte är släppt. Jag såg dock häromdagen att en gratis demo finns att ladda ned på Steam, så givetvis tog jag tillfället i akt. Jag blev inte besviken.

Sömlös spelmekanisk tribut

Som rubriken antyder är det här ytterligare en Souls-like i en redan översvämmande mängd. Dock känns det här, baserad på Demo 1.1.5, som en tolkning det är värt att hålla ögonen på. GRIME har en spelmekanik som är väldigt snarlik Soulborne, men utan att det känns kofotat eller intvingat. När jag recenserade Dolmen var det precis så det kändes. Där kändes det som att utvecklarna var där alldeles för fokuserade på att göra just ett Souls-like, och glömde på något vis bort att göra sitt eget spel. Jag hade kul med det ett tag, men inte för spelet i sig, utan för att det var Soulsborne i ny tappning. GRIME ger istället en väldigt smidig amalgamering av sin egen stil, där spelmekaniken på ett naturligt sätt faller in i tidigare nämnda genre. Du har din hälsa, din stamina och dina scalingkategorier i form av strength och dexterity. De vapen du kan hitta har en scaling som överensstämmer med någon av dessa kategorier, men systemet är mycket simplare än sina förebilder.

Dark Souls light. Nej, det är ingen ordvits, bara min första tanke. Och det är en tilltalande tanke.

Metroidvania

Som vaniljsåsen på den bildliga blåbärspajen har GRIME även ett kartsystem i sann metroidvania-anda. Demon låter dig bara nosa på detta, men det har definitivt potential att blir en väldigt motiverande upptäcksfärd genom alla tunnlar. Du har hemliga rum, platser du inte når för tillfället (vilket uppmanar till backtracking) och hemliga rum med viktiga föremål. Det går helt enkelt inte att bara springa på utan att nyfikenheten kickar in och gör sig påmind.

Det pirrar alltid till av förtjusning när jag ser sådana här kartor.
Här kommer det finnas saker att utforska!

Då spelet fortfarande bara är i ett demostadie kan det inte spekuleras alltför mycket i grafiken och animationerna. Artstylen är förträfflig och ger en kuslig och atmosfärisk känsla som för tankarna till Hollow Knight. Kasta in lite Lovecraft i det hela så har du en ungefärlig känsla av det. Jag ser fram emot att detta spel släpps, då jag förmodligen kommer gå ned mig ordentligt i det. Det här är en glad överraskning på en för mig annars stagnerad spelscen. Att du springer runt med ett svart hål till huvud gör knappast saken sämre. De sägs ju att bilder talar mer än ord, så om du inte har tillgång till Steam för stunden kan du alltid ta en titt på min genomspelning av demon här nedan.

Demon finns att ladda ned gratis på Steam här.

0 Delningar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Written by
Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.