Ninja Gaiden på Master System är en för konsolen helt unik namne med spelen på såväl NES som arkad och Game Gear. Det är utvecklat av SIMS, samma studio bakom Disney’s Aladdin och en hel drös annat på denna konsol. Det syns framför allt på mellansekvenserna, som likt NES-spelet levererar bakgrundsberättelsen mellan varje bana och inför en del bossar.
Denna version av Ninja Gaiden är enligt Wikipedia inte bara unik för Master System, utan även för PAL-regioner. Dock listar GameFAQs släpp för såväl Sydkorea som Sydamerika (läs: Brasilien; vad annars). Från Longplays till Let’s Plays verkar det faktiskt som att icke-PAL-släppen i sådana fall är de som har fått en för snabb, ”fel” hastighet. Oavsett så känns den för PAL ändå okonstlad och bekväm. Spelet har ett gott flyt och tillåter dig utföra precis den akrobatik som bör stå en ninja till buds.
Trots ett par riktigt elaka fiendeplaceringar och en del kluriga hopp, är Ninja Gaiden på tok för enkelt. Du har tydligen till och med en specialattack som kräver ¼ av din hälsa och dödar allt på skärmen. Jag hade dock helt missat/glömt den, och läste om den först senare i manualen. Och en fjärdedel av ens livmätare är ändå, som Hardcore Gaming 101:s Sam Derboo beskriver det, mer än du hade slösat på att faktiskt besegra fienderna själv (såvida du inte är klantig). Du har dessutom oändligt med Continues, och ditt enda straff för att dö är att få börja om från dåvarande banas början. Du behåller dock vapen och ninpo.
Vilket påminner mig
Det här är tredje gången jag klarar Ninja Gaiden, och alla gånger har jag råkat ut för samma konstiga ”bugg”: Jag får oändligt med ninpo, alltså Ninja-magi (eller stridspoäng, som du får från stridspoletter, enligt manualen).* Detta i kombination med de målsökande eldkloten gör de allra flesta banor (och bossar) till en riktigt enkel match. Betyder det att jag ger mig själv handikappet att bara använda svärdet? Det har hänt, men inte den här gången.
Överlag kliar Ninja Gaiden på Master System precis rätt nerv för en bra ninjaupplevelse. Förutom svårighetsgraden så lämnar jag alltid spelet med en belåten min. Kontrollen är nästan superb, grafiken är fantastisk för maskinen och musiken drillar en att fortsätta. Det är kanske inte den första kandidaten att visa Master Systems talanger, men det är klart bland dem.
* : GameFAQs listar detta som ett fusk. Det lär dock vara en bugg som innebär att när ninpo maxas ut blir variabeln oändlig och spelet kan inte subtrahera från det. Det är i varje fall min killgissning.