Hundra Dagar Master System #17: Ninja Gaiden

Ninpo: Kick-ass no Justu.
Ninja Gaiden: Storyn enligt Master System-manualen.

Ninja Gaiden på Master System är en för konsolen helt unik namne med spelen på såväl NES som arkad och Game Gear. Det är utvecklat av SIMS, samma studio bakom Disney’s Aladdin och en hel drös annat på denna konsol. Det syns framför allt på mellansekvenserna, som likt NES-spelet levererar bakgrundsberättelsen mellan varje bana och inför en del bossar.

Denna version av Ninja Gaiden är enligt Wikipedia inte bara unik för Master System, utan även för PAL-regioner. Dock listar GameFAQs släpp för såväl Sydkorea som Sydamerika (läs: Brasilien; vad annars). Från Longplays till Let’s Plays verkar det faktiskt som att icke-PAL-släppen i sådana fall är de som har fått en för snabb, ”fel” hastighet. Oavsett så känns den för PAL ändå okonstlad och bekväm. Spelet har ett gott flyt och tillåter dig utföra precis den akrobatik som bör stå en ninja till buds.

Trots ett par riktigt elaka fiendeplaceringar och en del kluriga hopp, är Ninja Gaiden på tok för enkelt. Du har tydligen till och med en specialattack som kräver ¼ av din hälsa och dödar allt på skärmen. Jag hade dock helt missat/glömt den, och läste om den först senare i manualen. Och en fjärdedel av ens livmätare är ändå, som Hardcore Gaming 101:s Sam Derboo beskriver det, mer än du hade slösat på att faktiskt besegra fienderna själv (såvida du inte är klantig). Du har dessutom oändligt med Continues, och ditt enda straff för att dö är att få börja om från dåvarande banas början. Du behåller dock vapen och ninpo.

Vilket påminner mig

Det här är tredje gången jag klarar Ninja Gaiden, och alla gånger har jag råkat ut för samma konstiga ”bugg”: Jag får oändligt med ninpo, alltså Ninja-magi (eller stridspoäng, som du får från stridspoletter, enligt manualen).* Detta i kombination med de målsökande eldkloten gör de allra flesta banor (och bossar) till en riktigt enkel match. Betyder det att jag ger mig själv handikappet att bara använda svärdet? Det har hänt, men inte den här gången.

Ninpo: Kick-ass no Justu.

Överlag kliar Ninja Gaiden på Master System precis rätt nerv för en bra ninjaupplevelse. Förutom svårighetsgraden så lämnar jag alltid spelet med en belåten min. Kontrollen är nästan superb, grafiken är fantastisk för maskinen och musiken drillar en att fortsätta. Det är kanske inte den första kandidaten att visa Master Systems talanger, men det är klart bland dem.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.