Intervju: Terrence Yee, H1Z1

Vi har fått chans att byta några ord med Terrence Yee, producent för H1Z1. Vi har pratat litegrann om vad vi kan vänta oss med den nya kartan 'Outbreak' och hur de väljer att hantera battle royale-genren.

Ni är ju grundarna för det numera extremt populära genren battle royale. Vad inspirerade er att gå i den riktningen?
Spelare hade nog inte räknat med att battle royale-genren skulle bli så populär som den blivit när vi släppte H1Z1 första gången. Vi visste dock att vi hade något speciellt på gång, tog risken och bestämde oss för att utveckla det som en egen titel.

’Outbreak’ var en karta som introducerade battle royale-formulan till spelet. Var det avsiktligt eller följde ni bara vart spelarna tog er och lät det utvecklas till det på naturlig väg?
‘Outbreak’ – ’H1’ – var kartan som startade allt och förde in det i den moderna battle royale-genren. Rutinerade spelare kommer omedelbart känna igen originalkartans signaturplatser, vilken har kombinerats med optimiserad terräng, nya Points of Interests, samt artwork som skapar en upplevelse som specifikt designats för att förstärka det som kännetecknar H1Z1; det höga tempo och gameplay som battle royale medför.

När ni gick från survival till battle royale – hur påverkade det spelet?
Det generella designfilosofin bakom ‘Outbreak’ var att behålla det avtryck vi skapade med den klassiska survivalkartan ’Z1’. Utseendet och känslan från varje stad och plats, tillsammans med förbättrad navigation, stridssystem, samt övergripande gameplay för hela kartan.

Det är roligt att se vad andra utvecklare gör med genren, vilka håll de väljer att ta den till.

Har ni begränsat antalet spelare per match?
Maxantalet spelare är fortfarande 150 stycken.

Har ni fått balansera om vapen och utrustning? Hur förändrades kärnmekaniken av detta?
Med ’Outbreak’ har vi försökt behålla så mycket som möjligt av utseende och känsla från striderna i ’Z1’. Stridsmekanik som rekyl har finjusterats och vi fortsätter gör justeringar allteftersom de behövs. ’Outbreak’ har justeringar som förbättrar prestandan och spelbarheten av kartan.

Med 8×8 kilometer får spelare en raffinerad klassiker som definierar battle royale för H1Z1.

Hur påverkar de nya dynamikerna ’Outbreak’? Är de i huvudsak kosmetiska eller påverkar de spelet mer praktiskt, rent spelmekaniskt?
Vårt mål var att behålla atmosfären från ’Z1’ men samtidigt optimera ’Outbreak’ för battle royale med hjälp av mer skydd, loot och fordon. Vi har även gått igenom planlösningar i byggnader. I ’Outbreak’ har vi lagt till nya karaktärsanimationer, rörelsemekaniker och förbättrat ljudbilden med audio cues. Allt detta utan att sträva för långt från originalkonceptet som gör H1Z1 unikt i battle royale-genren.

Med spel som PUBG och Fortnite som stora titlar inom genren, hur förhåller ni er till det i H1Z1?
Precis som andra spel i genren är H1Z1 roligt att titta på just för att det är lätt att förstå. Det är det som är så bra med battle royale-genren överlag. Det som utmärker H1Z1 från andra spel är dess fokus på kärnan av battle royale-upplevelsen – det är ett högt tempo med actionpackad gameplay som håller spelare alerta i striderna.

Tar ni inspiration från andra spel eller håller ni er till det ni vet? Fortsätter ni göra det på ert sätt?
Det är roligt att se vad andra utvecklare gör med genren, vilka håll de väljer att ta den till. H1Z1 på PC är känt för sitt tempo i striderna och de färdigheter som krävs för att nå längre. Vi lyssnar på vårt community och gör justeringar och förbättringar när det behövs.

Än så länge är ’Outbreak’ en karta som är exklusiv för PC. Kommer vi få se en den till PS4 i framtiden?
‘Outbreak’ kommer först släppas till PC, där vårt community har efterlängtat den ett tag nu. Vi kommer dock släppa kartan till PS4 i framtiden.

Det finns en massa som kan göras när det kommer till utrustning, vapen och fordon, för att inte tala om spellägen och kosmetik. Kan vi räkna med något speciellt inom en snar framtid?
Vi fortsätter med iterationer av H1Z1 på PC, med nytt innehåll och nya funktioner. Vi introducerade nyligen ett nytt arkadläge, Scavenger Hunt, där spelare ska hitta olika skallar för att få belöningar.

’Outbreak’ – ’H1’ – var kartan som startade allt och förde in det i den moderna battle royale-genren.

Vad skulle du vilja se i spelet i framtiden?
Utvecklingen är kontinuerlig på ett spel som H1Z1 och det finns fortfarande mycket som vi vill kasta in i PC-versionen.

Hur ser framtiden ut för H1Z1?
Just nu är vi 100% fokuserade på släppet av ‘Outbreak.’ Efter releasen kommer vi fokusera på den feedback vi får från vårt community och bistå med support, förändringar och förbättringar till ‘Outbreak.’ Följ oss på @H1Z1 på Twitter för senaste nyheterna och uppdateringarna när det gäller innehåll, spellägen och andra saker.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.