Långt ner i innanmätet på Gamescom ruvar en guldgruva av spel, alla samlade under ett tak: Indie Arena. 109 fantastiska spel går att hitta där på årets upplaga av spelmässan och jag gråter för var och en av dem som jag inte har möjlighet att täcka. Däremot får VirtuaVerse inga tårar, för det hade tillräckligt med artistisk stil och attityd att hala in mig i min beslutsångest.
Dystopi, regn och klick
VirtuaVerse är ett peka- och klickaspel i samma anda som klassikerna från LucasArts. Den vackra pixelerade grafiken, även om den är dränkt i neon och regn, vidhåller en animering som påminner om de gamla SCUMM-spelen. Spontant tänker jag även på Flashback från Delphine Software. Även spelmekaniskt har VirtuaVerse samma sorts interaktioner där du plockar upp, använder och undersöker föremål i din omgivning för att lösa pussel. Men om det är något som sticker ut, så är det stämningen.
VirtuaVerse säregna grafiska stil, matchat med dess fräna soundtrack konstruerar en stämning som omslöt mig direkt. Mässans kakofoni av tjatter och spelljud kunde inte penetrera ridån till VirtuaVerse. I mitt register är det ett gott första intryck.
VirtuaVerse ser ut att ha flera typer av miljöer förutom storstadens kontraster mellan mörkt och neon. Äventyret beskrivs ta plats över hela världen och skärmdumpar på Steam visar snötäckta berg och gröna djungler. Berättelsen ska passera technomancers, AR graffiti-konstnärer, hackers, cryptoshamanism, digital arkeologi och cyberkrigsföring. Utan att ha någon aning av vad ens hälften av det innefattar verkar VirtuaVerse sannerligen ambitiöst. Är du lika intresserad som jag kan du följa dem på Facebook (lustigt nog) och skriva upp dig på deras hemsida.
VirtuaVerse utvecklas av Theta Division och publiceras av Blood Music. Det har ännu inget releasedatum, men ska släppas inom en snar framtid.