Jesper Kyd är en prisbelönt kompositör som varit del av spelindustrin i nästan 30 år. Från Borderlands till Darksiders, Assassin’s Creed till Hitman. Kyd har jobbat med ikoniska serier från att de startade och har varit med och format världarna därefter. I ungefär en månad släpps Borderlands 3, ett spel som har fått honom att utvecklas ytterligare som kompositör.
”För de första spelen ville Gearbox ha ett atmosfäriskt soundtrack som skulle passa bra med ökenmiljöerna, den konstanta anarkin och de futuristiska elementen. Spelen tar plats i sitt egna, distinkta universum, vilket gav oss inspiration till att ta allt åt ett mer unikt håll. Karaktärerna är målande och överdrivna, mixat med en massa humor, vilket också är något vi tänkte på när vi skrev musiken.”
Pre-Sequel utspelar sig på en måne, så musiken behövde vara mer sci-fi. Kyd fortsatte använda sci fi-synthar från Borderlands i Pre-Sequel, men alla akustiska instrument fick kliva åt sidan. Han var tvungen att hitta soundet på nytt. Kyd spelade alla instrumenten själv och det var ett soundtrack som var roligt att skriva. ”I Borderlands 3 får vi allt jag lärt mig från Pre-Sequel och med Borderlands 1 och 2. På ett sätt kan en säga att det är min senaste inkarnation av Borderlandssoundet.”
I Borderlands 3 skrev Jesper Kyd musiken till Eden-6, seriens träskplanet. Gearbox letade efter något som fortfarande lät som Borderlands, men samtidigt blandades med de atmosfäriska influenserna från omgivningarna på Eden-6. Det finns en hel del slidegitarrer mixade med synthar, elektroniska trummor mixade med slagverk. Kyd använde en National 1950s stålsträngad gitarr spelas genom en Gizmotron och tonvis av gitarrpedaler. Kyd gick fullt ut när han skrev musiken här. Han skrev även musik för en karta som är mer influerad av Pre-Sequel och Claptastic Voyage, med många elektroniska ljud. Utöver filmsekvenserna och menymusiken, även den skriven av Kyd, finns det planeter med musik av Michael McCann (Deus Ex: HR, Deus Ex: MD), Raison Varner (Prey, Borderlands 2) och Finishing Move (Borderlands 1 och 2, Assassin’s Creed-serien).
”För egen del mötte jag storyn och världen med mångfacetterade texturer och melodiska inslag. På samma gång var det ett tillfälle att lägga till mer knäppa saker (som t.ex. en galen orgel som spelar runt under en bossfight). Jag lade till alla möjliga typer av idéer utan att tappa kärnan av vad som gör Borderlands unikt. Överlag skrev jag ca två timmar musik till Borderlands 3 och det är mitt mest mångfaldiga soundtrack till serien hittills.”
Borderlands lever verkligen i sin egen värld. För Kyd var en av de mest utmanande, men belönande, aspekterna av att skriva musiken att spelen är så underhållande och roliga. Det är galna karaktärer och en rolig story.
”Utmaningen låg i att få in det roliga i musiken utan att det blev för fjantigt eller klichéartat. Vi fick lov att ta komponerandet på fullt allvar, men ändå försöka behålla den där fina gränsen till rolig galenskap. Det är någonting som har definierat Borderlandsserien och i Borderlands 3 har jag lyckats hålla den balansen bättre än tidigare. Det var ett invecklat soundtrack att skriva ur ljudperspektiv, men även en av de mest avancerade, interaktiva musiksystem jag har jobbat med.”
Under sina år inom spelindustrin har Kyd hunnit uppfatta vissa förändringar. ”Mitt melodiska skrivande och min produktionskvalitet har utvecklats sedan jag började och det finns mycket att lägga vikt på där. När jag startade var efterfrågan på vild kreativitet mycket större, förmodligen då produktionsbolagen var mycket mindre och den ljudansvarige var oftast en musiker själv. Jag har sett hur det här har förändrats genom åren. Jag känner mig lyckligt lottad som har fått chansen att lyckas i industrin, med mina annorlunda idéer.” Kyd tycker om att leka med melodier och låta dem styra känslan. Det är dylika projekt han helst vill ha och, till sin förtjusning, är det den typen av projekt han oftast blir tillfrågad att skriva musik till.
Källa: GameInformer