Våldsbrott, som verkar vara sammankopplade med våldsamma datorspel, är något som man mer och mer spekulerar kring. Hur stort är sambandet mellan agerande i digitala spel, och i det som kallas det verkliga livet?
Egentligen skulle det behövas en bredare studie kring detta ämne men för stunden så behövs det främst ett uppmärksammande av hur sublimineringen tar form både i spel och i livet. Alltså hur våra känslor speglas av det vi väljer att göra, förslagsvis skjuta en medspelare i huvudet eller att råna en försvarslös åldring. Detta skulle mycket väl kunna vara reaktioner på frustration och understimulans, men också endast ett sätt att roa sig på, allt beroende på hur man väljer att tänka sig spelmakarnas syfte med spelet.
Mycket av det som skrivs och sägs om digitala spel som orsakar våld grundar sig på vad som händer i Amerika, och reflekterar den amerikanska kulturen. Detta märks även starkt inom andra branscher, återigen eftersom den amerikanska marknaden och kulturen styr det mesta i övriga världen. Detta resulterar i att överkänslighet och kopplingar till religion lätt dras in och något behöver falla offer, ofta genom typ av konstform så som målningar, film och idag kanske främst spel.
Kan man trots allt säga att spel inte påverkar en persons beteende? Självklart inte! Eftersom människan är en oerhört komplex varelse så finns det onekligen fall där ett starkt influerande spel kan ha påverkat våldsbrott. Däremot behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är våldsamma spel som orsakar detta. Istället kan det vara ett spel som gestaltar en situation, eller på något sätt triggar igång ett minne som i sin tur leder till dådet.
Det är lätt att beskylla människans brister på omänskliga ting, och kanske med all rätt. Ibland kan det lätta allternativet vara det rätta, men kanske är det fel med de tekniska sakerna som kan hjälpa till att få människan att förstå sig själv bättre.
Nils Pihl Bohlin
Flera studier har gjorts på om datorspel påverkar folk negativt. Forskningen har gjorts, men folk gillar inte resultaten – hade varit kul om Varvat tog sig besväret att faktiskt hänvisa till den forskning som redan finns.
Förövrigt borde vi bannlysa musik, böcker och lekar som cowboy och indianer.
Kim Jonsson
Hej Nils,
Angående hänvisning till forskning så finns det ju rapporter som lutar åt både det ena och det andra hållet och det kommer nya hela tiden. Statens medieråd gick ut med en studie i december 2011 som visade på att våldsamma spel INTE påverkar oss, och i januari 2012 gick tre forskare från Karolinska institutet ut och gav stark kritik mot samma forskning, uppbackade av tidigare studier. Deras argument har i sin tur mötts med motkritik och på den vägen är det..
Det är en svår fråga att ta ställning till för gemene man. Det betyder dock inte att vi kan diskutera och ponera kring ämnet. 🙂
Michael Johansson
Hejsan Nils!
Jag förstår din frustration över saknaden av belägg som stödjer det att, jag i texten, anser att det finns för lite forskning kring området i fråga. Anledningen till detta var att jag ville reservera mig från att ta ställning till vilket av de två större teorierna kring detta område som är mest rätt. Det är klart att många gärna ser det som att spel skulle vara roten till allt ont, på samma sätt som man tidigare ansåg att romaner skulle förslappa människan. Avsikten med krönikan var, utöver att hänvisa och uppmärksamma ämnet kring hur det mänskliga beteendet påverkas av spel, att ställa frågan om vad den amerikanska kulturen idag har för inflytandet över hur vi ser på b.la. spel. Jag vill även försäkra dig om att jag mycket väl tar del av undersökningar och forskning som görs kring de områden jag väljer att skriva om, och om du som läsare anser att jag bör hänvisa mer till det så uppskattar jag den feedbacken och tar det till mig till nästa krönika.
Förkasta | Svara | Snabbredigera | Redigera | Skräppost | Kasta i papperskorgen