Krönika: Grabbar – släpp in brudarna i spelbutiken!

Jag har länge önskat skriva den här krönikan varenda gång detta påtalas. För det mesta har glömskan och latheten tagit över och saken runnit ut i sanden. Fram tills nu. Den handlar om ett mycket stort problem som borde angå oss män som älskar spel. Nämligen hur vi förhåller oss till kvinnor som också älskar spel.

När jag läser kommentarer och vittnesmål om hur tjejer bemöts när de försöker få plats i spelens underbara värld så slås jag direkt av männens skitiga beteende som får en gorilla att framstå som väluppfostrad. Jag skäms så in i bomben för hur mitt släkte uppför sig gentemot alla kvinnliga gamers.Vi kränker, förolämpar, sexualiserar, ifrågasätter, dumförklarar – och i värsta fall mordhotar.

Så illa att den kritiska, men ack så viktiga, granskningen om mäns värderingar kring kvinnor i spel riskerar att tystna. Fråga Anita Sarkessian. Hon vet. Fega anonyma män bakom skrivbord vräker ut sig vidriga kommentarer om att hon är en slyna som borde gruppvåldtas, kedjas fast i något kök, skjutas eller få sin kropp styckad i tusen bitar. Det är ett utstuderat hat hon får leva med varje dag för att hon gör det som ingen annan gör – att granska varför kvinnor är underordnade och bortprioriterade i den digitala underhållningsindustrin.

anitaAnita Sarkeesian.

Nyligen frågade en insändarskribent i gratisblaskan Metro om det överhuvudtaget fanns kvinnliga gamers. Och responsen blev massiv. Enligt en undersökning som gjordes av en branschorganisation så utgör kvinnor en väldigt stor användargrupp, i synnerhet roll- och mobilspel. Det är en konsumentgrupp som stadigt växer. Ändå lyser kvinnor med sin frånvaro bland de stora spelföretagen eller porträtteras på ett helt annat sätt i marknadsföring än män. Då är det naket, stora byster och lättklätt för den ena sidan och välklätt i maktposition för den andra. Något är allvarligt fel när detta får pågå ostört.

Hitman-Blood-Money-PC-600x300Män och kvinnor framställs olika i spel – kan detta vara ett exempel?

Nu är det hög tid att vi grabbar skärper till oss och ger det utrymme som vår kvinnliga motpart har rätt till ute på arenan. Alltför länge har vi betraktat vårt spelande som en sluten värld där inga ”obehöriga” har tillträde och där groteska sexistiska värderingar får växa ohämmat – utan någon reaktion. Kalla det feminism, jämställdhet, kvotering eller vad ni vill. Jag vill bara att kvinnor ska ha lika rätt till cyberrymden som vi män har med all den respekt de förtjänar. Som de alltid har förtjänat. Det är ett tragiskt faktum att spelbranschen år 2014 fortfarande är extremt könskonservativ och producerar förlegade stereotyper av kvinnor som borde ha gått i graven för länge sen.

Låt oss se till att det blir en förändring och att den här fördummande grabbigheten försvinner. För vem vill egentligen ha ett meddelande i sin inbox där man blir kallad ”äcklig hora” efter en spelomgång online?

Läs också Daniel Vallejos krönika om kvinnosynen i spelbranschen.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.